Massis Pipes Cavalier

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Voor een deelname aan de "pipe in the hat" op het amerikaanse pipemakersforum maakte ik deze pijp.

Het concept van een "in the hat" zal velen wel bekend zijn, maar voor de zekerheid: iedereen maakt een object - op dat forum logischerwijs een pijp- volgens hetzelfde thema. Vervolgens worden alle deelnemers door een loting in een lijstje gezet. Iedereen stuurt zijn item naar de volgende in de lijst (en de laatste naar de eerste).
Vervolgens krijg je dus ook van iemand een pijp die je dient te beoordelen naar beste vermogen, en die je ook gewoon mag houden achteraf natuurlijk.

Specifiek was het thema dit jaar de "Cavalier", een pijp waarbij het rookkanaal eigenlijk langs de kamer doorloopt tot een plug aan de andere kant, zodat je de pijp ook langs onder kan schoonmaken. De kamer is daarbij haaks verbonden met het luchtkanaal door een extra boorgat.

Het was mijn eerste Cavalier, of liever gezegd meteen ook de 2de want bij de eerste is er vanalles misgegaan. Ook bij de tweede poging heeft het wat moeite gekost, maar het resultaat mag er wel zijn vind ik. Halfweg kwam ik bijvoorbeeld een enorme inclusie tegen in het hout (zie foto...)

Het mondstuk is zwarte acryl, de kop is gerusticeerde bruyere met een "Tiger" acryl extensie vanboven en een Olijfhouten extensie vanonder. De plug is van olijfhout met een "ivory" acryl dopje.

Kop ruw gevormd, tige en voetje bijna klaar:
BDE68561-678D-4CEC-95D4-AAD08E06C2B1-2630-0000047943AF87F7.jpg


inclusie:
59BA990C-595C-4785-B09C-0B19B237F7D1-2630-0000047962976B25.jpg


Kop bijna gevormd, begonnen aan mondstuk:
35F0DBE8-F509-4701-B3B2-BBCB2820B7DD-2653-0000047A5DD086DE.jpg


Afgewerkt:
F83F16AA-1704-44F2-AAC7-B3DEB785CB99-2276-00000362C2C369E3.jpg
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Da's een mooi stukje werk! Hoeveel uren kruipen daar ongeveer in? Kan me voorstellen dat je er best een hele tijd aan bezig bent!

Ben benieuwd naar de pijp die je in de plaats krijgt;-)

Groeten,
Steven
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Normaal gesproken kost een normale pijp voor mij een uurtje of 6-7 schat ik. Deze - omdat ik 1x opnieuw begonnen ben en dan nog eens opnieuw begonnen voor een 2de mondstuk - zal ruim over de 10 uur werk zitten.

Een ervaren pijpmaker (waar ik mezelf met nog geen 15 stuks achter de kiezen niet toe reken) maakt een goede, mooie pijp op een uurtje of 2-3 werk, los van droogtijden. De écht snelle en grote heren zoals een Paul Winslow gaan nog stukken sneller, die maakt er samen met 1 assistent een 90-100 per week.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is een heel andere pijp dan eerdere modellen. Uit het oogpunt van hout en vorm vond ik die wel mooier, maar ik ben geen roker en begrijp dat dit een beetje verplicht model is. Wel mooi al die verschillende oppervlaktes en prachtig om zo'n bijzondere houtbewerker in ons midden te hebben! Veel succes met de deelname!

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Normaal gesproken kost een normale pijp voor mij een uurtje of 6-7 schat ik. Deze - omdat ik 1x opnieuw begonnen ben en dan nog eens opnieuw begonnen voor een 2de mondstuk - zal ruim over de 10 uur werk zitten.

Dat valt eigenlijk nog best mee, zeker omdat je er nog niet al teveel gemaakt hebt!
Nogmaals gefeliciteerd met het resultaat, het is heel mooi uitgewerkt.

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.