gaten in werkbank

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Mijn nieuwe werkbank is bijna klaar en het lijkt me interessant om gaten in het blad te boren om allerlei zaken en machines in te kunnen klemmen. Zo zag ik dat Festool zo een werktafel met gaten heeft om hun eigen toepassingen in te klemmen.
Zit daar een zeker patroon in? Hoe moeten de gaten ten opzichte van elkaar staan?
Welke diameter van gaten is aangewezen?
Zijn er zo nog nuttige tips die men mij kan meegeven?
Een bijhorend plaatje of schets mag altijd, het maakt alles veel duidelijker.
Alvast bedankt.
jan
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De festool gaten zijn 20mm in diameter en tussen het center van elk gat heb je 96mm (3x32mm)
Hierop kan je hun platte klemmen gebruiken, en ook hun lijmtangen (maar deze laatste enkel als je tafel niet dikker is dan 20mm of zo)

Als je ze perfect haaks kan boren ten opzichte van elkaar, dan kan je dmv benchdogs werkstukken positioneren en een rail erop om zo perfect haaks te zagen.
Die 96 mm is gewoon omdat het in het 32mm systeem past, en omdat je met die spatie alle breedtes kan klemmen met hun platte klemmen.

De gaten boor je het beste met een 20mm frees op de bovenfrees, dan passen de klemmen perfect, als je je werkblad niet wil gebruiken om op te zagen of zo dan maakt de perfecte haakse positie niet echt uit.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Ik gebruik de Veritas bench dogs, die zijn 19 mm. Heb daarvoor twee evenwijdige gatenrijen geboord met een afstand van 10 cm (per rij). De afstand tussen de twee rijen is ca 18 cm. Eveneens twee gaten in mijn zijtang, in het verlengde van de twee rijen. Zo kan ik makkelijk grotere oppervlaktes klemmen, mbv vier dogs. Afstanden heb ik bepaald door in een dun plankje (1cm) twee spijkertjes te slaan van 3 cm (tot aan de kop, dus ze steken er doorheen met een onderlinge afstand van 10 cm. Lijntje aftekenen waar de rij moet komen, spijkertje 1 op het eerste punt (plek van het eerste gat), plankje om het spijkertje 180 graden laten draaien en weer op het lijntje laten landen, dat is plek 2. ZO markeer je de hele lijn en boor je daarna netjes de gaten. Zelfde voor rij twee, waarbij het zeer van belang is dat je het startpunt exact op gelijke hoogte hebt als rij 1, zodat elke keer de twee gaten op exact dezelfde afstand zitten van de twee gaten in de zijtang.

Heb de gaten geboord met een 19 mm slangenboor, met een 'verticaalhouder' van Wolfcraft, waar ik de boormachine in heb geklemd.
Hoop dat het zo duidelijk is.

succes!

Glen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.