advies Veranda/pergola met zonwering

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik zit met een pobleem, We hebben een terras pal op het zuiden, tussen het huis en een schutting in.

We zouden hier een pergola/veranda willen maken, waarvan we het liefste de bovenkant dicht ( tegen de zon als het echt heet is) of open (in het voor en najaar als er een lekker zonnetje staat.

We hebben het gehad over een houten constructie met bijvoorbeeld zonnedoek oid......

Iemand een goed idee, graag met een plaatje of zo.......

Cas

Hieronde de situatie, 1 kant huis, andere kant schutting, overspanning ongeveer 4,5 meter
 

Bijlagen

  • IMG_1903.jpg
    IMG_1903.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 264
  • IMG_1904.jpg
    IMG_1904.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 263

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je kunt een frame maken waar een verandascreen op gemonteerd kan worden, hierop zit kuntsof doek met hele kleine gaatjes, wat je electrisch open en dicht kan doen.

veranda Floris-Giotto.jpg

Een andere optie is om er "los" doek eronder te hangen wat je dan als een soort gordijn open en dicht kan doen wat in rails, danwel aan een spandraad hangt.

zonwering-doek-640x480.jpg

Of een eventuele andere oplossing is om een doek er met van die "snelbinders" in te haken, zelfde als van al die reclameborden tegenwoordig.

Zeildoek.jpg

Je kunt ook uit verschillende soorten doek kiezen; zonwering doek (dicht) of screendoek (open) of van dat doek waar ze die reclame dingen van maken en er zullen og wel meer keuzes zijn, hoewel niet elke soort voor elke toepassing geschikt is.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
In Sevilla, Spanje, doen ze het met doeken hoog boven de straten:

elk-iii-john-awnings-over-calle-sierpes-street-sevilla-andalucia-spain.jpg

Er is voldoende ruimte voor lucht om er langs en onderdoor te gaan om enige verkoeling te brengen.
Ik denk dat je moet voorkomen dat je een gesloten dek maakt, want dan bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt: namelijk een broeikas.
Ik heb ooit onder een donkergroen doek op een dakterras gezeten in de Zuid-Europese zon. De les die ik je van daaruit kan meegeven is: kies een lichte kleur. Een sauna was er niks bij.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Misschien wel zo fraai om de dakrand door te trekken over je terras. Krijg je 1 geheel ipv een toegevoegde constructie. Je kunt daarbij gewoon een gat in het dak houden met 1 van bovenstaande constructies of als het wat mag kosten een louvredak:

Veranda-met-Louvredak-te-Drunen-3.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.