Afkortzaag Hitachi C12RSH

vanthillo

Nieuw lid
27 jan 2013
5
0
Hey, Ik ben nieuw hier op de dit forum en hobby met hout.
Ik had pas een afkortzaag van Metabo en heb deze verkocht wegens niet nauwkeurig en nogal "flink" gemaakt...

Mijn andere matere materialen heb ik allemaal van festool
Domino - Invalzaag - Rotex - Frees 1400 - De CS70 EB-Plus

Maar telkens lopen de bedragen wel op, met deze afkortzaag zag ik dat deze achteraan minder plaats nodig heeft.Of is het best aan te raden terug Festool te nemen, want dan zou het de Kapex 120 zijn maar kost wel wat...
Ik werk graag nauwkeurig vandaar dat ik het juiste wil nemen.
Iemand ervaringen of suggesties...

ALvast bedankt
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik heb een drie tal jaar gewerkt met een Dewalt afkortzaag “hobbymatig “ .
Nu overgeschakeld op een tweedehands Kapex 120 en ik kan je vertellen het is een wereld van verschil.Is zijn geld waard, een lust om mee te werken ,ook al is het hobby!

Grtz,
Rudy
 

vanthillo

Nieuw lid
27 jan 2013
5
0
Hey Rudy


Bedankt voor de reactie. Ik moet eerlijk zijn dat ik dat wel met alles van Festool heb.
Had eerst ook een Lammelen frees van Makita en dan nu met de Domino... veel sterker...

Heb al van meerdere gehoord dat het probleem dikwijls in de lazers zit en bij Dewalt zelfs appart bij te kopen als ik me niet vergis...
Bij Festool is dan de dubbele lazerlijn... en moet ik toegeven heel goede service...

Heeft hier iemand enig ervaring met online shops..
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik hoor bijna niks dan lof voor de Kapex het zal dus wel een voortreffelijk apparaat zijn.
Bosch heeft er trouwens ook eentje die achteraan gewoon tegen de muur aan kunt plaatsen, met dual lazers.
https://www.youtube.com/watch?v=pXs8pSii8LM
Stofafzuiging lijkt wel beter bij de Kapex.

Of ze beiden de hoge prijs waard zijn moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had die Hitachi nog nooit gezien, er zitten wel enkele interessante features op maar het lijkt op een kopie van de Kapex die er niet echt aan tipt.
De twee rails zitten rechts van het blad, en niet aan beide zijdes voor een schuifbeweging zonder neiging tot dwarsgaan. De houtklem is een gewone schroefknop, niemand gebruikt dat.
De aanslag is erg minimalistisch en laag, en niet met uitschuifbare verhoging zoals de Kapex. Nogal gevaarlijk, zeker bij zo'n groot blad waar je hoge stukken mee kan zagen.
De diepte aanslag is ook uit de jaren stilletjes, gewoon een schroefknop die je helemaal moet draaien. Bij de kapex is dat een knop die je naar beneden duwt en kan instellen door te draaien. Je verliest zo je instelling niet.
Ook de afzuiging lijkt niet erg doordacht.

Het enige probleem van de Kapex is zijn prijs, ook al is die in verhouding met wat je krijgt. Maar voor de prijs van die lelijke Hitachi (ben niet fan van hun gekke stijl) kan je een occasie Kapex vinden. Ook al zijn ze moeilijk te vinden want zij die er één hebben willen er niet van af.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Er staan er een aantal op marktplaats voor niet eens hele rare prijzen (ivm nieuwprijs, blijft veel geld).

Net ook even zitten googlen op die Bosch, maar deze lijkt nog steeds niet verkrijgbaar in Nederland, terwijl deze volgens mij toch al een jaar of 2 op de Amerikaanse markt verkrijgbaar is.
 

vanthillo

Nieuw lid
27 jan 2013
5
0
Hey bedankt voor jullie reactie. De bosch ziet er ook solide uit al heb ik wel bang wat dit geeft na een aantal jaar gebruik...
die bosch heb ik terug gevonden bij toolnation.nl maar staat niets bij van leveringstijd...
en de prijs is niet echt een hemelsbreed verschil met de kapex...
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Yup

die zaag heb ik nu al 2 jaar en het is grote machine. en heel precies, en zeer gemakkelijk in het gebruik door de laser, maar helaas omdat het geen inductie moter is, een beetje luider dan ik zou hebben gewilt

en ja die van mij staat tegen de muur en door het slimme geleidingssysteem is het geweldig werken. Heel soepel glijdt hij van voren naar achteren

een ander klein puntje is de handgreep - deze is verticaal - heel veel mensen vinden een horizontale handgreep beter. Ik ook, de andere afkortzaag die ik heb, (EB KGS300) heeft de handgreep horizontaal - en dat is toch wel wat comfortabler

Kortom - een goede / preciese zaag waarvoor je geen persoonlijke lening voor hoeft af te sluiten
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
een ander klein puntje is de handgreep - deze is verticaal - heel veel mensen vinden een horizontale handgreep beter. Ik ook, de andere afkortzaag die ik heb, (EB KGS300) heeft de handgreep horizontaal - en dat is toch wel wat comfortabler

De verticale handgreep is er om praktische redenen, zo oefen je druk uit in dezelfde axis met het zaagblad. Daardoor heb je een preciezere snit, in tegenstelling met de horizontale grepen die vaak langs het zaagblad staan en door daar op te drukken oefen je een wringende kracht uit op het geheel. Bij de Kapex staat die daarom zo toch, op deze hitachi had de greep misschien beter tussen het zaagblad en de rails gestaan om de wringkracht te verdelen.
 

vanthillo

Nieuw lid
27 jan 2013
5
0
Bedankt voor de hulp!
heb vandaag de kapex 120 gekocht. Echt wel een verschil. De andere machines kosten 100 tot 150 euro minder. Als ik dan vergelijk is de keuze gemaakt.

past goed bij mijn domino rotex invalzaag bovenfrees cs70 van festool.
zelfs was de schuifgeleider van de cs70 niet zo super en ik vertelde dit bij dealer. Moest mijn huidige meebrengen en kreeg direct alles nieuw.
welk merk doet dit?

vandaar terug mijn keuze en weer een arme jongen

bedankt allen!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Deze omruil service heb je al betaald toen je het product aanschafte.
Vroegah werkten we veel met hilty machienes op de bouw, was ie stuk??
Belletje naar de vertegenwoordiger, en dezelfde dag werd er een nieuwe gebracht.
Mooie service, maar als je bedenkt dat deze machienes meestal 2 keer duurder zijn dan vergelijkbare modellen van andere merken krijg je een heel ander beeld.
Op een gegeven moment werd de omruil service in een ander jasje gestoken, lees, geen mannetje met nieuwe machiene op de bouw, en prompt werden defecte machienes vervangen door metabo's.

Niettemin is de kapex een beest van een machiene, echt een uber zaag, zou ik ook wel willen hebben, maaaarrr, ik kan in relatie tot mijn hout gefreubel voor mijzelf de aanschaf prijs niet verandwoorden, kan hem zowiezo niet betalen trouwens.

Veel plezier ermee: happy sawing :)
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik zou graag wilken weten of de kapex nou echt superieur is ten op zichte van andere afkortzagen van dit voor maat ik heb zelf een makita deze begint minder te worden na 7 jaar trouwe dienst en veel mishandelingen heeft hij uitstekend doorstaan nu gaat de kap niet meer vanzelf omhoog als je wil afkorten.
 

PBT

Actieve deelnemer
om even terug te komen op de bosch afkortzaag die je vlak tegen de muur kan plaatsen... Ooit het gewicht (32kg) vergeleken met dat van de kapex (21.5kg)? voor die 10kg wat de kapex lichter is dan de bosch heb ik graag 100 euro over! zeker omdat ik voornamelijk bij de klant thuis werk en ook vaak ermee naar boven moet. Met mijn rug heb ik er niet zo'n behoefte aan om 32kg over een trap naar boven te slepen (onderste wervelschijf tussen de onderste wervel en het heiligbeen is nog maar de helft van wat het zou moeten zijn, ik ben nu 25 jaar oud)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kapexen worden regelmatig tweedehands te koop aangeboden. Nog steeds veel geld, maar vergelijkbaar met de nieuwprijs van andere merken. De mijne is in zijn vorig leven niet zachtzinnig behandeld, maar doet het nog prima. Je kan alles afstellen, indien nodig. Ik heb hem weer haaks gemaakt en moet één laser nog bijstellen. Het inlegstuk en afzuigkap zijn vernieuwd. Als iemand de losse hoekmeter over heeft, hou ik me aanbevolen :) Het enige wat echt niet goed werkt aan de machine is de hoogteafstelling (zaagdieptebeperking). En ik kan nog wel meer verbeteringen bedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.