Roy Underhill 2013

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Doet Roy Underhill meer dan alleen presentaties? In de The Enfield Cupboard video bijvoorbeeld, heeft hij waarschijnlijk rugpijn, maar naast de demonstratie van een paar schaven heb ik niet de indruk dat hij echt betrokken was bij de bouw van de besproken kast.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Doet Roy Underhill meer dan alleen presentaties? In de The Enfield Cupboard video bijvoorbeeld, heeft hij waarschijnlijk rugpijn, maar naast de demonstratie van een paar schaven heb ik niet de indruk dat hij echt betrokken was bij de bouw van de besproken kast.
Doet Roy Underhill meer dan alleen presentaties? In de The Enfield Cupboard video bijvoorbeeld, heeft hij waarschijnlijk rugpijn, maar naast de demonstratie van een paar schaven heb ik niet de indruk dat hij echt betrokken was bij de bouw van de besproken kast.
Hallo Damien
In de filmpjes krijg je een beetje het idee dat hij niet echt zelf iets maakt, maar schijn bedriegt denk ik. Zijn kracht is dat hij op een heel simpele manier laat zien dat je met handgereedschap eigenlijk alles kan maken. Hij is geen bouwer die tot op het detail alles laat zien. Op de werkbank ligt het project in diverse stadia van de bouw. Hij laat je de techniek zien, doet het voor en gaat dan verder met het volgende. Wat je niet moet vergeten is dat dit in een keer op film komt. Hij gaat ongeveer 25 min aan een stuk door( je hoort hem soms hijgen) dus geen knip en plak werk, de fouten krijg je gewoon ook te zien.Ik denk dat hij ook de voorbeelden allemaal zelf maakt, hoewel ik dat eigenlijk NIET eens zo belangrijk vind. Misschien is het een soort van reclame voor zijn eigen schooltje,maar dat vind ik ook niet erg. Ik zou hem graag eens in levende lijve ontmoeten of een cursus bij hem volgen??
 

WR1944

Oud hout
Ik vind het een leuke serie en de onderwerpen zijn erg gevarieerd en geven een goed beeld van het houtbewerken in Amerika uit vervlogen jaren. Hoe langer ik in Amerika zit en in andermans huizen kan rondkijken zie ik steeds meer details die duidelijk afwijken van wat we in Europa gewend zijn.
Ik heb op een rommelmarkt een boek gekocht van begin 60er jaren genaamd: "De moderne timmerman" en dat ademt een zelfde soort van nostalgie in de hoofdstukken waar het over handgereedschap gaat.
Z'n intro mag best aangepast worden, het wordt een beetje oudbollig. En ik vraag me af hoe lang je in Nederland in een stad kan rondlopen met zo'n grote bijl voordat je een compleet arrestatieteam om je heen hebt staan. Ik denk ook dat gelijkertijd het terrorismealarm in Nederland een stapje omhoog gaat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zo, net de eerst aflevering gekeken. En wat een vakman is het toch.
De snelheid waarmee hij van een boomstronk een onderdeel van een wiegje maakt. Onvoorstelbaar.
Het haalmes heb ik al, nu nog de shavinghorse.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik vind het een leuke serie en de onderwerpen zijn erg gevarieerd en geven een goed beeld van het houtbewerken in Amerika uit vervlogen jaren. Hoe langer ik in Amerika zit en in andermans huizen kan rondkijken zie ik steeds meer details die duidelijk afwijken van wat we in Europa gewend zijn.
Ik heb op een rommelmarkt een boek gekocht van begin 60er jaren genaamd: "De moderne timmerman" en dat ademt een zelfde soort van nostalgie in de hoofdstukken waar het over handgereedschap gaat.
Z'n intro mag best aangepast worden, het wordt een beetje oudbollig. En ik vraag me af hoe lang je in Nederland in een stad kan rondlopen met zo'n grote bijl voordat je een compleet arrestatieteam om je heen hebt staan. Ik denk ook dat gelijkertijd het terrorismealarm in Nederland een stapje omhoog gaat.

DSC05422.jpg

DSC05393.jpg

Is mij toch meegevallen in Amsterdam...
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Zo, net de eerst aflevering gekeken. En wat een vakman is het toch.
De snelheid waarmee hij van een boomstronk een onderdeel van een wiegje maakt. Onvoorstelbaar.
Het haalmes heb ik al, nu nog de shavinghorse.

Schavinghorse heet in goed Nederlands een; Zitsnijbank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.