Franse vensterluiken

tuoh

Oud hout
Om eens af te wisselen ben ik deze week begonnen met de bouw van enkele vensterluiken met louvres.

Heb als houtsoort gekozen voor Afzelia doussié kwartiers gezaagd, stabiliteit is een prioritaire eis voor dit ontwerp, de doorsnede van het hout gaat 33mm x 90mm worden en in combinatie met de lengte van 2200mm is dit een redelijk lastige opgave, zeker als je weet dat de plaats van bestemming zuid-zuidwest geörienteerd is, dus bijna heel de dag zon.
Scheluw trekken moet absoluut vermeden worden, maar met de gekozen houtsoort moet dit zonder meer lukken.

Als er interesse voor is wil ik het hele productieproces wel eens posten op het forum.

Alvast een voorproefje met de ontwerptekening met alle essentiële details als .pdf

Mvg,

André

Attached files LuikenEric-Model.pdf (5.9 KB)
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
tuoh zei:
Om eens af te wisselen ben ik deze week begonnen met de bouw van enkele vensterluiken met louvres.

Heb als houtsoort gekozen voor Afzelia doussié kwartiers gezaagd, stabiliteit is een prioritaire eis voor dit ontwerp, de doorsnede van de luiken gaat 33mm x 90mm worden en in combinatie met de lengte van 2200mm is dit een redelijk lastige opgave, zeker als je weet dat de plaats van bestemming zuid-zuidwest geörienteerd is, dus bijna heel de dag zon.
Scheluw trekken moet absoluut vermeden worden, maar met de gekozen houtsoort moet dit zonder meer lukken.

Als er interesse voor is wil ik het hele productieproces wel eens posten op het forum.

Alvast een voorproefje met de ontwerptekening met alle essentiële details als .pdf

Mvg,

André

leuk! ga je ze lakken of hou je ze naturel?
Ik wil in de vakantie gaan beginnen aan mijn luiken van Waterwood van Haalhout (geimpregneerd Lariks en daardoor klasse 1)
dus de constructie tekening zou ik graag willen zien :lol:

Ik ga ze in Zwitserse stijl uitvoeren (vind mijn vrouw zo leuk) alleen komt er nog een diagonale regel op ;)
IMG_4285.jpg
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Je idee om het productieproces op het forum te plaatsen valt bij mij in goede aarde!! Ik ben momenteel aan het nadenken om een geplande luifel naast mijn uitgebouwde werkplaats maar uit te voeren als een serre. Daarom moeten er openslaande deuren in met veel glas. Om de ruimte goed te ventileren zit ik te denken aan ventilatieluiken met louvres. (zie foto) Deze zijn op andere plaatsen ook al in onze Finse woning aangebracht. Deze keer wil ik zelf er mee aan de slag en daarom ben ik zeer benieuwd naar jouw werkwijze en zie daar graag je ervaring als vakman in terug! Op de foto zie je de luiken zoals nu toegepast. Ik denk aan smalle luiken die dezelfde hoogte als de geplande ramen krijgen ongeveer 1.80 m. De uitvoering doe ik zo mogelijk in grenenhout, evt. Lariks. Ook bij mij is de ligging op zuid-zuidwest. Voor het frezen van de sleufjes denk ik aan gebruik van de Domino frees die ik onlangs heb aan geschaft; daar zag ik op een ander forum wat tips over staan. Ik ben erg benieuwd naar jouw oplossingen en werkwijze.

Fons


Attached files
 

tuoh

Oud hout
@Hubert, de luiken worden gelakt, om deze reden kon ik de louvres dan ook maken uit verschillende houtsoorten: Afzelia, Merbau en Sipo Mahonie, hiermee zijn de restjes dan ook mooi verwerkt.
De luiken die ik aan het vervaardigen ben zijn wel afwijkend van constructie zoals te zien op je foto.
Overigens vind ik de keuze van Lariks voor dat type van luiken helemaal terecht, Lariks is een beetje een ondergewaardeerde houtsoort.

@Fons, de foto's komen eraan, morgen post ik al een deel ervan.
Op je foto te zien is de hoek die de louvres maken met de stijlen kleiner dan 45° en ze blijven binnen de dikte van de stijlen, daarvoor is de dominofrees van Festo het geknipte apparaat, met de bovenfrees duurt het een eeuwigheid om alles in te frezen.

Bij de luiken die ik maak is de hoek die de louvres maken met de stijlen juist 45°, hierdoor was ik in de mogelijkheid om de groeven voor de louvres te zagen met een radiaalzaagmachine met daarop twee gelijke zaagbladen met een vulplaatje ertussen, hierdoor moet ik maar éénmaal zagen om de beide randen van de groef te verkrijgen, de rest moest ik even wegsteken met een smalle houtbeitel, een werkje van enkele minuten per stijl :D

Het belangrijkste om rekening mee te houden bij het maken van vensterluiken met louvres is de tussenafstand tussen twee louvres, deze moeten elkaar steeds enige mm overlappen anders kan je er de krant door lezen en dat is nu juist niet de bedoeling.
De verdeling gaat het gemakkelijkst en snelst met een steekpasser.

Mvg,

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
tuoh zei:
Om eens af te wisselen ben ik deze week begonnen met de bouw van enkele vensterluiken met louvres.
Alvast een voorproefje met de ontwerptekening met alle essentiële details als .pdf
Mvg, André

Mooie tekening André! Welke software heb je er voor gebruikt?
Ik begrijp dat de lamellen (louvres?) niet kunnen draaien (zag ik in Oostenrijk), klopt dat?

Succes, Tjeerd (en ... houd ons op de hoogte.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Tjeerd,

het tekenprogramma wat ik het meest gebruik is Autocad 2007, ik vind het nog steeds het meest praktische voor 2D tekeningen, misschien ook omdat ik dit progamma het beste ken.
Voor 3D gebruik ik meestal Sketchup van Google.

De lamellen of louvres zitten gefixeerd, de vensterluiken dienen enkel als aankleding van de ramen, beweegbaar maken is dus niet noodzakelijk.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Bij deze de foto's van de vensterluiken met louvres, zal alle foto's via meerdere berichten moeten posten denk ik, het zijn er wel enkele ;)

Ik post ze een beetje in chronologische volgorde, dan is één en ander gemakkelijk te volgen.

Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Mvg,

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Fascinerend om zo te zien hoe je de luiken maakt. Wat me bijzonder opvalt is je oplossing met een dubbele zaag voor de groeven. Kun je daar nog wat meer over vertellen? Hoe pak je dat aan? Aan de rest te zien die je moet wegsteken, werk je met een tussenring tussen de bladen? Is dat een manier om te voorkomen dat de zaagtanden elkaar niet raken? Ik ben benieuwd of ik die techniek dan op mijn Robland kan toepassen. De vrije aslengte met schroefdraad is niet zo lang en er moet ook nog een borgmoer op.... Zou voor mij een alternatief zijn voor de zg. dado die de Amerikanen veel gebruiken. Bijv. om tandverbindingen te maken.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
Fascinerend om zo te zien hoe je de luiken maakt. Wat me bijzonder opvalt is je oplossing met een dubbele zaag voor de groeven. Kun je daar nog wat meer over vertellen? Hoe pak je dat aan? Aan de rest te zien die je moet wegsteken, werk je met een tussenring tussen de bladen? Is dat een manier om te voorkomen dat de zaagtanden elkaar niet raken? Ik ben benieuwd of ik die techniek dan op mijn Robland kan toepassen. De vrije aslengte met schroefdraad is niet zo lang en er moet ook nog een borgmoer op.... Zou voor mij een alternatief zijn voor de zg. dado die de Amerikanen veel gebruiken. Bijv. om tandverbindingen te maken.

Fons

Hallo Fons,

ik werk inderdaad met een tussenring, deze dient om de juiste breedte in te stellen, in dit geval 9mm.
Eén zaagblad is 3,2mm dik, x 2= 6,4mm het restje dat blijft staan is dus ong. 2,6mm, ik had maar twee zaagbladen met een gelijke buitendiameter de rest was dus handwerk.

Dat de tanden elkaar raken kan geen kwaad omdat de zaagbladen onderling niet kunnen verdraaien,
enkel oppassen dat je de zaagbladen niet hol spant (de tanden zijn dikker dan het blad)

Als je op de Robland te weinig schroefdraad over hebt bij het plaatsen van twee zaagbladen kan je een nieuwe buitenflens laten draaien die dunner is, of een uitsparing heeft waar de borgmoer in valt.

Een andere optie is één zaag laten slingeren met twee schuin geslepen flenzen die verdraaid ten opzichte van elkaar de zaagbreedte regelen.
Ik heb het vroeger wel eens gedaan met langs de machine kant een stukje fineer of formica tussen flens en zaag te stoppen, met een zaag van 3,2mm kan je dan al snel een groef zagen van ong.6mm.

De mogelijkheden zijn legio zoals je ziet.

Mvg,

André
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Interressant onderwerp, juist in de afgelopen week had ik dit als idee bedacht. Ik moet nog kijken hoeveel ruimte de as van mijn Hammer over heeft voor een extra zaagblad.

Ik start een nieuw topic om dit onderwerp 'schoon' te houden
 
A

Athanor

Guest
Houtbewerker zei:
Ik start een nieuw topic om dit onderwerp 'schoon' te houden
Hallo Wim,

Goed om daar verder over de dado uit te wisselen.

Maak je ook nog een Topic over je nieuwe machines? Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen. En het topic over je werkplaats..... Je was te druk om te plaatsen meende ik, maar misschien in de vakantie tijd voor wat foto's en ervaringen???

Groet van Fons
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ga je ze eigenlijk echt gebruiken of zijn ze puur voor de sier?

Ik kwam net deze foto tegen en dit vind ik dus geen gezicht :lol:

saab9-5TurboX004.jpg
 

tuoh

Oud hout
Hallo Hubert,

dat is inderdaad geen zicht die combinatie van luik en zonnetent.
De luiken die ik gemaakt heb zijn niet bedoelt om regelmatig te sluiten, in die zin zijn het dan ook sierluiken.

De plaatsing gebeurt wel met de traditionele duimen, en de luiken kunnen gesloten worden indien gewenst.

Eens geplaatst gaat het wel functioneel ogen, niet zoals op de foto, dat is wel heel erg fake.

Mvg,

André
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
André,
wat heb jij aangehouden qua vochtpercentage?
Heb je het hout binnen laten drogen en hoop je dat dit buiten goed blijft gaan, of heb je je hout redelijk vochtig gehouden omdat het hout buiten toch vochtig blijft? :?
 

tuoh

Oud hout
Hubert. zei:
André,
wat heb jij aangehouden qua vochtpercentage?
Heb je het hout binnen laten drogen en hoop je dat dit buiten goed blijft gaan, of heb je je hout redelijk vochtig gehouden omdat het hout buiten toch vochtig blijft? :?

@Hubert,

de gebruikte houtsoort,in dit geval Afzelia Doussé is op zich al een zeer stabiele houtsoort, heb dan ook nog kwartiers gezaagd hout gebruikt waarbij het vochtgehalte schommelde rond de 14%.

Ik ben er dan ook vrij zeker van dat hiermee niks verkeerd gaat gebeuren.

Bij Afzelia heeft de ervaring mij geleerd dat deze houtsoort heel weinig krimpt of scheurt bij droging, je kan het hout zelfs nat verwerken zonder dat er problemen optreden.

Bij één van mijn vroegere werkgevers schaafden we soms Afzelia waarbij het water letterlijk uit de schaafmachine druppelde ( water werd door de doorvoerwalsen uit het hout geperst) met dit hout werden ramen vervaardigd die later bij het drogen geen krimp meer gaven.

Het percentage vocht in het hout is een indicator voor de latere stabiliteit van het product, maar het is niet de enige, ook de zaagwijze, de gebruikte houtsoort, de afwerking, hebben invloed op de uiteindelijke stabiliteit.

Mvg,

André
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
juist ja, ik vraag me dus af wat ik zal doen.
mijn hout heeft een jaar lang liggen drogen in een soort tent (zomers erg warm geweest) met open kopse kanten, het is redelijk scheluw getrokken.
Ik vraag me af of ik het eerst nog een winter binnen zal leggen en dan zal klaarmaken en schilderen of zo uit de tent zal gebruiken... :?
 

tuoh

Oud hout
Hubert,

het gaat een beetje afhangen van de dikte van het hout en het vochtpercentage waar je mee start.
Je moet er rekening mee houden dat hout ongeveer 10mm rondom per seizoen droogt, bij een duimse plank is deze op één jaar gedroogd tot ong. 14 à 16%, dit is voldoende om buiten te gebruiken.

Dikkere planken hebben meer tijd nodig om dit vochtgehalte te bereiken, ik zou je dan ook willen adviseren om ergens een houtvochtmeter te versieren en het juiste percentage vocht op te meten.

Eens de juiste waarde bereikt kan de productie starten, kies voor de langste stukken de planken die het minst scheluw staan.

Heb al ervaren dat als het ruwe uitgangsmateriaal scheluw staat het geschaafde hout bij de minste vochtigheidsschommeling terug de neiging gaat vertonen om scheluw te trekken.
Je mag nog zo veel aandacht besteden aan het vlakken van het hout die neiging van scheluw trekken krijg je er niet uit.

Daarom ook is het heel belangrijk om het uitgangsmateriaal zo zorgvuldig mogelijk uit te kiezen in functie van het uiteindelijke eindproduct.

Bij constructies die vrij staan of hangen is deze eis heel belangrijk, constructies die ergens tussen verwerkt worden ( bvb: tussen wanden,kasten) is al wat afwijking toegestaan, eventuele afwijkingen kunnen hier gecorrigeerd worden door verlijmen of schroeven aan de onder- of achtergrond.

Bij trappen mag er al eens een stuk tussen zitten dat wat scheluw staat, de constructie van een trap laat toe om dit in het werk te corrigeren.vb: een scheluwe trede krijg je toch in de uitgefreesde nesten met wat trek en duw werk, ook een scheluwe trapwang komt vlak te liggen eens de trap in elkaar zit.

Maar bij ramen, deuren etc.. is dit uitgesloten, het uitgangsmateriaal moet hier zo vlak mogelijk zijn anders komen er gegarandeerd problemen van.

Het is niet simpel om een blijvend stabiel werkstuk af te leveren, maar met aandacht voor het juiste vochtgehalte en de juiste houtsoort en zaagwijze in functie van het uiteindelijke doel zijn de grootste obstakels genomen.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.