Incra I-Box voor tandverbindingen (box joint)

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Hoi hoi,

Ik kon het toch niet laten bij mijn bezoek bij Woodcraft heb ik prompt de Incra I-Box aangeschaft. Met deze mal kun je eenvoudig tandverbindingen maken op je zaag- of freestafel.

Ik heb de mal op mijn DW745 gebruikt met onderstaand resultaat. Ik heb geen "dado" blad (past er ook niet op) maar met een gewoon zaag blad (3.2mm) gaat het prima. Je zou zelf nog een smaller blad kunnen gebruiken. Zoals gebruikelijk is de mal zeer goed afgewerkt, en ben ik altijd verrast hoe ze vanuit eenvoud iets praktisch kunnen maken.

Met een gewoon zaagblad ben je nog wel even bezig omdat je met een groot aantal tanden te maken hebt. Ik moet nu wel een freestafeltje bouwen ;). Na een paar test en calibratie runs heb ik mijn eerste doosje gemaakt. Instellen doe je met een grote rode knop en kun je op .001 inch nauwkeurig corrigeren.

2-IMG_2502.jpg1-IMG_2501.jpg
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
die hapjes kun je voorkomen als de zaagtanden dezelfde setting hebben. Het blad dat er nu opzit staan ze om-en-om een beetje naar links en naar rechts. In de handleiding worden onderstaande bladen geadviseerd.


Screen Shot 2013-01-22 at 12.01.41.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi ding! Welke Woodcraft ben je geweest? Die zaaghapjes komen van het type vertanding van je zaagblad, je moet eigenlijk eentje met vlakke tanden nemen, denk ik. Zou je dit hulpstuk ook op op een freestafel kunnen gebruiken?

jaap
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Jaap,

Inderdaad een ander zaagblad zou helpen. Ik was in de Woodcraft Honolulu geweest, een zeer mooie shop. Als ik in de VS ben probeer ik altijd bij zo'n zaak langs te gaan.

Dit hulpstuk kan zeker op de freestafel gebruikt worden (zie screenshot uit instructie video).
Screen Shot 2013-01-22 at 12.15.03.jpg

Mooi ding! Welke Woodcraft ben je geweest? Die zaaghapjes komen van het type vertanding van je zaagblad, je moet eigenlijk eentje met vlakke tanden nemen, denk ik. Zou je dit hulpstuk ook op op een freestafel kunnen gebruiken?

jaap
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Hoi Wim,

In de handleiding wordt afgeraden een slingezaag te gebruiken (wobble dado). Maar ik zou eens naar de groefzaag kunnen kijken, weet niet of die op de as van mijn DW745 past. Is er eigenlijk niet voor bedoeld denk ik.

{edit}
Heb even naar groefzagen gekeken en die wel aardig aan de prijs. Ik ga met een freestafel in de weer ;-) iemand nog een een goed ontwerp?
 
Laatst bewerkt:

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Wat betreft de "zaaghapjes";

Je kunt de kruisvertanding van je zaag om laten slijpen naar vlakvertanding of nog eenvoudiger deze verbindingen met een schulzaag (die zijn al vlak) maken.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Heh ik heb vorige week zelf zoiets in elkaar geschroefd om eens te proberen op de tafelzaag.

Ik heb een boortje ter dikte van de zaagsnede aangeschaft en deze op de afstand van een zaagsnede van het blad gezet

IMG_7416.jpg

IMG_7417.jpg

IMG_7418.jpg
De voorkant kan verschoven worden om de verbinding te optimaliseren bij "te los" of "te vast"

IMG_7425.jpg
Na 1e poging lijkt aardig te kloppen, aleen hetzelfde probleem als harold, ik kan deze puntjes er vrij simpel met een kleine vijl wegvijlen

IMG_7429.jpg

Heb na dit 1e probeersel ontdekt dat ik een nieuwe "jig" moet maken aangezien deze wat problemen heeft, met name het grote gat naast het zaagblad, en de afgeschuinde kantjes daar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.