oude plankenvloer --> tafelblad

osdorp

Nieuw lid
8 jan 2013
1
0
hello,
komende zomer ga ik een oude plankenvloer op tussenverdieping uitbreken - momenteel ligt er dempingslaag en laminaat op, maar onderliggende balken moeten worden aangepakt en uitgevlakt, dus ook plankenvloer moet eruit. Hout is vermoedelijk grenen of eik (pas uitsluitsel als ik vloer openleg) en dateert van vroege jaren 40.

om deze vloerdelen een nieuwe bestemming te geven had ik ze graag gerecupereerd als tafelblad in bureau. Vloerplanken zijn een 18 mm dik dacht ik en een 12 cm breed --> ik speel met het idee om deze in 3 lagen te verwerken in het tafelblad: lagen geschrankt vermoed ik, maar hoe onderling te bevestigen? Werkt hout van 70 jaar nog sterk? Of is het beter om te werken met 1 laag en opgedikte rand?

tips en voorbeelden zeer welkom :) Het is nog een aantal maanden wachten tot ik aan de slag kan, maar ik probeer mij alvast voor te bereiden. Indien de recuperatie van plankenvloer tot tafelblad onhaalbaar zou zijn, dan zal het een aangekocht blad worden en krijgt de houtkachel vermoedelijk extra werk komende winter ...

bedankt alvast
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hallo Osdorp,

Vloerplanken kunnen mooi hout hebben, maar er zijn wel een paar aandachtspuntjes.

De dikte bij oude planken is wel wat meer. Mijn 50er jaren huis heeft iets van 22mm dik. Probleem is dat ze vaak behoorlijk geschoteld zijn. Om ze op elkaar te kunnen verlijmen moeten ze echt wel vlak zijn. En dan komt het volgende probleem, vaak zijn ze verschrikkelijk vies. Vol gips van de stucadoor en grint van de metselaar. Dat gaat je in de vandikte bank wel een stel messen kosten en ik denk niet dat veel timmerbedrijven zo'n klus graag aannemen. En dan heb je tenslotte nog alle spijker gaten. Ik heb wel eens een tafel gezien waar ze die gaten hebben afgedicht met een vierkante "deuvel", zag er wel leuk uit.

Ik weet niet wat je bedoelt met geschrankt verlijmen? Ga in elk geval nooit planken dwars en in de lengte met elkaar afwisselen. Het geheel moet als 1 geheel kunnen werken. De rand opdikken is zeker een mogelijkheid en veel minder werk. Ook hier, zet op de kopse kant geen plank in de breedte.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Werkt hout van 70 jaar nog sterk?

Ja, al is hout een eeuw oud, het blijft onderhevig aan schommelingen van vocht. Wel zat de natuurlijke ' spanning ' deels verdwenen zijn.
Controleer bij uitbreken goed als er geen houtworm aanwezig is.

mvg,

Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.