Gereedschapskastje

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik had een kastje nodig om mijn houtbewerkingsgereedschap op te bergen. Nu had ik redelijk wat vurenhout uit de afvalcontainer van de brandstapel gered, dus besloten om een kastje in massief hout te maken. Het moet eens de eerste keer zijn ;) . Het is nog niet helemaal af. De achterwand is dubbel uitgevoerd met de bedoeling om aan de achterkant een weerstandsdraad te monteren. Dat zou dan de temperatuur lichtjes moeten kunnen verhogen in de kast om zo condensatie (en roest) te vermijden. De afwerking is met OSMO hardwax olie licht gekleurd (honing). Bij de weg, in de rechterbovenhoek kan je nog net de noodverlichting zien ;)
DSC_0515.jpgDSC_0520.jpgDSC_0524.jpg
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Nu even je onderschrift veranderen :)
"Waar orde heerst, mankeert kreativiteit "
Ziet er n.l. mooi en georderd uit
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@evdl Dat is misschien een idee, maar mijn gereedschap is echt wel het enige waar ik het voor kan opbrengen om orde te scheppen ;)
@Sam Ik voorzie wel een aparte zekering voor de draad in kwestie, de temperatuur blijft ook beperkt, het is een overschot van draad die als tracing wordt gebruikt voor het vorstvrij houden van leidingen.
Groetjes,
Pascal
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey pascal
erg mooi kastje hoor ziet er netjes uit .
mooi gereedschap ook
mvg leroy
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Al vaker hier ter sprake gebracht: Let op met magnetische rail en gereedschap. Roestvorming (ook met verwarming) ligt op de loer.
Inspuiten met anticorrosiespul of afplakken met doorzichtig plakband voorkomt ellende.


Gr ed
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Mooi kastje hoor! En wat een mooie verzameling schaven heb je daar hangen!!

Gr. G.A.V.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
?... De achterwand is dubbel uitgevoerd met de bedoeling om aan de achterkant een weerstandsdraad te monteren. Dat zou dan de temperatuur lichtjes moeten kunnen verhogen in de kast om zo condensatie (en roest) te vermijden... /QUOTE]

Pascal, heb je ook overwogen om ipv de oplossing met weerstandsdraad - die ik toch een tikkeltje riskant vind en met de dubbelw constructie mogelijk niet erg effectief zal blijken - in de kast een gloeilamp te monteren met een thermostaatje? Als je zorgt dat de deuren goed sluiten zou het me niet verbazen als 2 keer 20 watt gloeilampjes al in staat is de temp voldoende te verhogen in de koude condensrijke tijd. (Ik zat met een soortgelijk probleem maar tenslotte ga ik het oplossen op een manier die hier niet relevant is: ga mijn hele werkplaatsje verwarmen).

Met vr. groet
klaas
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor de complimenten, de schaven zijn trouwens allemaal Quansheng Chinezen, de n° 62 is een echte Quansheng, de n° 7 een Dick en de anderen zijn Juuma's van Dieter Schmid.
Bedankt voor de tip ivm met de magnetische strips, de bedoeling van de kast is net om roestvorming te vermijden. De magnnetstrips komen uit de supermarkt en worden verkocht om keukenmessen aan op te hangen. Ik heb dus geen idee van de samenstelling van de gebruikte magneten. Ik zal dit van zeer nabij moeten opvolgen. In eerste instantie denk ik om alles met een in WD40 gedrenkte vod in te wrijven (gereekschap en strips).
Aan de boven- en onderzijde van de achterwand is een opening vrijgelaten. Met de weerstandsdraad erachter moet dit een natuurlijke convectie geven: achter de achterwand stijgt de opgewarmde lucht om dan in de kast weer te dalen. De draad heeft een vermogen van 20W/m. Ik voorzie twee afzonderlijk in te schakelen stukken van ongeveer 5 en 3 m. Dit alles beveiligd met een zekering. Ik moet ergens nog een thermostaat hebben liggen, dus die zou ik er ook nog kunnen tussenzetten, al was het maar om het verbruik binnen de perken te houden. Van brandgevaar had ik dus niet zo'n schrik, of zie ik dat verkeerd? Bij een gloeilamp (die trouwens stillaan uit de handel aan het verdwijnen zijn) is het vermogen geconcentreerd in de gloeidraad, dat vormt een puntbron met een veel hogere temperatuur, ik zou hier eerder brandgevaar in zien.
Verder zou ik ook nog een tochtstrip tussen de kast en de deurtjes aanbrengen.
Dit alles zou m'n gereedschap toch van roest moeten kunnen behouden:confused:
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.