Hoe een hoek (90 graden) te klemmen?

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik lijm verstekken altijd met tape in elkaar. De tape houdt alles wel bij elkaar.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Met verstek klemmen, of door op een zijde een lat of balkje te klemmen en vanuit daar de andere klemmen.
Of door middel van een los hoek stuk waar je 2 gaten in boord voor de lijmtang bek.

Als je dit af en toe doet zou je kunnen overwegen om goedkope hoek klemmen te kopen, ga je dit regelmatig doen neem dan de betere van bv Bessey, koop ze per 4 stuks :)
De betere Bessey hoeklemmen zijn erg duur, maar dan hoef je nooit meer in je leven nieuwe te kopen.
Het goedkope type ligt ook wel vaak als Bessey imitatie op rommelmarkten.

Goedkope:
http://www.google.nl/imgres?q=besse...=183&start=0&ndsp=82&ved=1t:429,r:8,s:0,i:106

Duurdere en beter:
http://www.google.nl/imgres?q=besse...184&start=0&ndsp=82&ved=1t:429,r:26,s:0,i:166
 
Laatst bewerkt:

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Bedankt heren.
Ik denk dat die hoekklemmen de taak wel kunnen klaren.
Ik begrijp alleen de technische gegevens niet.

Wat is bijvoorbeeld de maximale klemhoogte (oftewel de dikte van het te klemmen matriaal).
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Daar zit bij het grote verschil in, in de goedkope een 1 cm, bij de duurdere een paar cm.

Bij deze link stata duidelijker info:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/821456/Hoekspanner-55-mm

Het is alleen raar dat Baptist 30 mm in hoogte vermeld en Conrad 20 mm??
Het lijkt of ze bij Baptist een maat vergeten te vermelden.
De Ws klemmen die ik heb hebben ook een maximale hoogte van 20 mm, of is er inmiddels een nieuw en hoger model?

De 55 mm is de maximale inklem breedte van je hout.

Je haalt twee dingen door elkaar heen, de hoogte en breedte:
Wat is bijvoorbeeld de maximale klemhoogte (oftewel de dikte van het te klemmen matriaal).
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De oplossing met tape is toch de eenvoudigste methode? Gewoon alles vlak op de tafel leggen met de punten naar elkaar toe. Tape erover, omdraaien, lijm aanbrengen, dichtplooien en nadat je de haaksheid hebt gecontroleerd nog een tape om de twee delen op hun plaats te houden. Kan het simpeler? :)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Zeker wel. Ik heb het al honderden keren toegepast en het is nog nooit gelost.
 

WR1944

Oud hout
Als je met tape werkt moet je wel genoeg tape gebruiken. Als je de scherpe hoek van van het verstek heel licht afrondt krijg je extra klemming bij het dichtvouwen van het verstek.
Ik gebruik die goedkope klemmen voor het haaks positioneren van de delen. Voor verstekken klemmen gebruik ik bovendien die veerklemmen. Met dunne afvalstukjes met een opgelijmd stukje schuurpapier kan je beschadigingen voorkomen. Je kan dan ook een slag grotere klemmen gebruiken door de grotere klembreedte.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Zo?

Geen speciale klem nodig, alleen twee driehoeksblokjes op een latje/plaatje. En onder t latje of plaatje eventueel wat schuurpapier tegen het wegglijden.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 228
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb een tijd bij een bedrijf gewerkt waar we keukens, inrichting en standenbouw deden, en alle lichtlijsten voor onder de keukenkasten werden gewoon met tape gelijmd. Inderdaad hoekjes heeeeeeel lichtjes breken, dan krijg je een strakkere persing. De kracht die daar op zit is ruim voldoende , zeker als je kijkt naar Mattias Wandel z'n lijmproeven...

Misschien te simpel om te geloven, maar zo eenvoudig kan het zijn;)
En niets houdt je tegen om eens een proefstukje te lijmen hé...

Succes!
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.