Rot hout impregneren oid

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
In de platen noten hout die ik voor mijn tafel wil gaan gebruiken zitten twee plekken die vrij rottig en zacht zijn. Het zijn zeg maar de uitlopers van een oud gat in de boom. Het gaat niet om grote plekken, een paar vierkant centimeters. Ik vind het zonde om die plekken eruit te zagen en een ander stuk in te laten, want dan gaat het mooie karakter van de plaat verloren. Maar er moet wel iets gebeuren.

Nou heb ik wel eens gezien dat mensen van hout met heel veel slaap toch mooie aparte schalen o.i.d. maken. Heeft het zin om deze plekken met een of andere epoxy of zo te impregneren zodat je daar stevigheid krijgt en het niet verder gaat rotten?
 

tuoh

Oud hout
Daar is injecteer epoxy het geknipte spul voor, het is heel vloeibaar en dringt in de kleinste gaatjes.
Het impregneert en bind alle vezels tot één geheel. Het kan wel wat glansverschil geven met het onbehandelde hout bij de eindafwerking.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dan moet ik wel epoxy hebben zonder verdikkers. Die heb ik bij de bouwmarkt nog nooit gezien. Heeft iemand een adresje voor kleine hoeveelheden?

Edit: injecteer epoxy dus.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Is houtrotstop van Alabastine een epoxy? Dat spul staat geloof ik gewoon bij de Karwei om de hoek op de plank.

Volgens de gebruikshandleiding is het een "ketoncondensaathars" opgelost in aceton. Maar ik heb geen idee wat dat betekend. Er zit in elk geval geen harder bij.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou ik heb een potje Alabastine houtrotstop gekocht. Maar eens kijken hoe dat bevalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.