Gecombineerde winkelhaak

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben aan het uitkijken voor een gecombineerde winkelhaak. De winkelhaak van Starrett heb ik al in mijn handen gehad en daar weet ik van dat het goed gereedschap is.
www.feinewerkzeuge.de/combi.htm
Deze kost rond de 85 Euro.
Nu heeft Baptist eentje van Limit, maar deze kost maar iets meer dan de Starrett basisuitvoering, maar is compleet met drie hulpstukken.
De volledige Starrett kost in deze uitvoering 220 Euro.
www.baptist.nl/houtbewerkers/afteke...tasters/limit-gecombineerde-winkelhaak-300-mm
Is er iemand die deze winkelhaak heeft of al gezien heeft?
Er ook nog een goedkopere uitvoering, maar uit de beschrijving maak ik op dat deze niet gegarandeerd nauwkeurig geleverd wordt. Hij moet blijkbaar nog gekalibreerd worden.

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is bij elke combihaak en blokhaak een goed idee om (af en toe) even te controleren of hij wel echt (nog steeds) haaks is, dus daar zou ik me niet door laten weerhouden. De vraag is eerder of er naast die (mogelijke) afwijking nog andere verschillen zijn. Dick levert ook een Starrett in budget-uitvoering en die heeft bijvoorbeeld geen gehard stalen aanslag. En de vraag is verder of je dat erg vindt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat je af en toe je meetgereedschap in vraag moet stellen (of het nu een winkelhaak of de maataanduiding op een machine) is een feit. Maar als ik een winkelhaak aanschaf, heb ik toch graag dat hij juist is. Daarom vind ik het raar dat ze een set verkopen waarvan blijkbaar niet gegarandeerd is dat hij juist is. Die budget uitvoering van de Starrett is inderdaad ook een optie. Dat hij niet gehard is, zal het verschil niet maken, maar dan is het nog rond de 55 Euro.

Cas, welke heb jij ? Die van 95 of die van 60 Euro?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat is het voordeel van een verstelbare haak, ten opzichte van een vaste?

De goedkopere krijgen op den duur allemaal last van afwijkingen.

Laatst was ik een langere nodig, heb er een stuk of 4 in handen gehad voordat ik eentje had die ook echt haaks was.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
een voordeel is dat zo'n ding erg handig is bij afschrijven

ehh?? maar dat doe je toch ook met een normale winkelhaak, verstekhaak?

Ik bedoel wat is het voordeel ten opzichte van een verstelbare tot een vaste.

Wat ik vaak zie is dat men dingen er mee doet die je ook prima met een kruishout of kruisstaal kunt doen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat ik vaak zie is dat men dingen er mee doet die je ook prima met een kruishout of kruisstaal kunt doen.


Klopt, echter, soms is het handiger om een penstreepje te zetten die je later kan weg poetsen. Vooral bij HPL en melamine is dat handiger.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik heb een Empire combinatie winkelhaak. Toen ik die een half jaar geleden kocht was deze haaks (getest op een recht plaat met de potloodstreepjes truc). Laatste controleerde ik dit opnieuw en blijkt hij relatief veel uit de haak te zijn.
Hij is nog nooit gevallen en zit altijd netjes in mijn gereedschapskist.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn? (De koude temperaturen?)
Komt dit nog goed en valt dit te repareren?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er heeft in FWW wel eens een ode aan de Starrett gestaan, na 25 jaar intensief gebruik nog haaks. Het is ook gewoon een mooi ding, prachtig gemaakt en er zit een waterpas in. De liniaal loopt over 2 kleine, zeg maar puntjes, in het blok. Je kunt een eventuele afwijking corrigeren door 1 van de puntjes ietsje af te vijlen, daar zijn ze voor bedoeld. Misschien dat een Empire een soortgelijke constructie heeft.

jaap
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
ehh?? maar dat doe je toch ook met een normale winkelhaak, verstekhaak?

Ik bedoel wat is het voordeel ten opzichte van een verstelbare tot een vaste.

Wat ik vaak zie is dat men dingen er mee doet die je ook prima met een kruishout of kruisstaal kunt doen.
Daar heb je voor een stuk gelijk in, maar naar mijn mening toch niet helemaal. Om bepaalde verbindingen af te schrijven (vooral dan ingewikkelde) lijkt hij me net iets handiger.
Maar misschien is het ook gewoon een leuk stuk gereedschap. Uiteindelijk kan je van veel dingen zeggen dat ze overbodig zijn (niet enkel van gereedschap).
Op dit ogenblik staat hij nog gewoon op mijn verlanglijstje, zoals nog een aantal andere dingen. Hoewel, ik heb net een financieel meevallertje gehad...
Bert, zoals Jaap aangeeft voor de Starrett staat in de beschrijving van de goedkope versie van de Limit dat het eventueel nodig kan zijn om hem te callibreren mbv een vijl.

Mathieu
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
www.google.be/imgres?imgurl=http://...1AAUbyLE4zI0AXnvYHoDA&ved=0CDMQ9QEwAQ&dur=570
Deze verbinding ben ik aan het proberen te maken.
Het aftekenen doe ik nu inderdaad met winkelhaak, kruishout en meetlat en het lukt zonder probleem (het is te zeggen, al ik tenminste goed oplet). Maar er zijn een aantal maten/lijnen die ik eerst met de meetlat moet aftekenen en dan overhalen met de winkelhaak. Met de gecombineerde winkelhaak kan dit in één keer, en dit voor de verschillende onderdelen van de verbinding.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
hey Mathieu,

Waar haal je informatie/inspiratie voor dit soort verbindingen. Lijkt we wel leuk op er zelf ook een paar Japanse te proberen
Tnx
Seb
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb er eentje, dat ik heel erg vaak gebruik.
Het meest gewoon als winkelhaak.
Het is heel makkelijk dat je de lengte van het meetlatje heel snel en precies kan instellen, je hoeft niet te klooien met een meter op een kruishout.
Om een pen of gat af te tekenen gebruik ik ook een kruishout (als ik ze niet machinaal maak), op plaatmateriaal of grotere panelen is dit echt heel handig.
Het vervangt ook een schuifmaat voor het op diepte controleren van een gat, en er zijn nog tal van toepassingen te bedenken.

Kort samengevat is het een heel handig multifunctioneel stukje gereedschap waar je op lange duur toch best wat tijd mee uitspaart. Je hebt meteen winkelhaak, meetlat, dieptemaat, kruishout (weliswaar met potloodlijn), verstekhaak, stalen kraspen (die zit er bij mij tenminste in), en zelfs waterpasje, hoewel ik dat laatste nog nooit heb gebruikt;).

Meer dan alleen maar een hebbeding lijkt me...

Groeten,
Steven
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb een kleine gecombineerde winkelhaak van Bahco 6"-15cm, ik weet niet wie ze echt maakt, vermoedelijk amerikanen. De prijs valt op ebay mee.
- Het lastigste is de metrische-inch schaal de juiste schaal is dan altijd aan de achterkant.
- De 45° aanslag is ook meestal in de weg, liever twee maal 90° zoals bij sommige Starretts

In de praktijk gebruik ik dan meestal een winkelhaak
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.