Welke houtdraaibeitels kopen?

Gerrit1

Nieuw lid
20 jan 2013
5
0
Putten
Hallo allemaal,
Mijn naam is Gerrit en heb sinds kort een draaibank, gekregen van een vriend die een nieuwe heeft gekocht.
Ik wil graag beginnen met draaien tussen de centers, tafelpoten en dergelijke. Hiervoor heb ik uiteraard beitels nodig en daar hoop ik op jullie expertise. Welke beitels zal ik om te beginnen aanschaffen? Ik heb een 5 delige set gezien bij memenco-europe gezien voor €125. Ik kan echter ook de beitels die in deze set zitten los van Hamlet kopen, deze zijn in duitsland nog enigsinds betaalbaar. Wat raden jullie aan?

alvast hartelijk dank voor de medewerking.
Groet, Gerrit
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Gerrit het beroerde van deze website is, dat je niet weet waar je collega's wonen.
Woon je in de buurt van Lemmer -kom even langs voor praktijk en een goed advies - uiteraard gratis en voor niets.
Kijk anders in de buurt over de schouder van een houtdraaier.
Een guts en een afsteekbeitel is eerst voldoende. Van daaruit opbouwen afhankelijk van je vorderingen.
Koop geen systeem met x zoveel beitels maar koop per stuk kwaliteit en leer zonder hulpstukken je beitel te slijpen.
Kort door de bocht maar het is de kern om te beginnen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
ik ben het met Jan eens. Ook ik kocht zo´n Sorby set. Kwalitatief prima spul hoor maar als beginnend draaier kun je met 2 a 3 beitels prima uit de voeten. Een afruwguts, een kleinere guts en een afsteker en je komt een heel eind.

Paul
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als je tussen de centers wilt gaan draaien, kan ik je ook de schuine draaibeitel van harte aanraden! Hiermee is het wat lastiger om te beginnen, maar eenmaal onder de knie is dit echt een schitterend stuk gereedschap. Mits vlijmscherp heb je soms geeneens schuurpapier nodig en kun je direct met een afwerking aan de gang. De krullen die van het hout afkomen als je met de draaibeitel bijvoorbeeld een radius draait aan de kopse kant is puur genieten. Voor tussen de centers gebruik ik voor 85% de draaibeitel. De overige 15% gebruik ik voor het volgende: voor het ronddraaien een afruwguts, voor het afsteken een kleine afsteekbeitel en voor de krommingen met een te kleine radius een 16mm guts. Daarme heb je voor langsdraaien eigenlijk alles in huis. En ja, met oefening kun je ook redelijk kleine hol- en bolbewegingen probleemloos draaien met de draaibeitel. Heb je een kleine draaibeitel, kun je zelfs de kleinste vormen maken.

Toen ik begon met houtdraaien, heb ik heel veel gewerkt met de draaibeitel omdat dat het enige draaigereedschap was dat ik kon slijpen vanwege zijn vlakke snijvlakken. Tevens dacht ik toen dat het 'zo hoorde' om zoveel mogelijk met de draaibeitel te doen. Nu weet ik beter ;-), maar het gemak van al die oefening is me nog steeds bijgebleven!

Dus nogmaals, koop ook zeker een draaibeitel en oefen er zoveel mogelijk mee!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Of de platte beitel met schuin aangezette snijkant een goed instrument is om mee te beginnen waag ik te betwijfelen.
Het hanteren van die beitel vergt namelijk nogal wat vaardigheden. Het gevaar van grote happers en uitschieters ligt op de loer. Met Wilco ben ik het eens dat een vaardige hand profijt kan hebben van zo'n beitel. Niet voor niets wordt deze beitel veel gebruikt voor het draaien van poppetjes, zoals bij Björn Köhler in Eppendorf (zie www.bjoern-koehler.de). Het is niet voor niets dat deze beitel daar uitgebreid is getest en ontwikkeld. De "Gläser" handgemaakte beitels uit Olberhau zijn beroemd. Met name hun afruwguts is een primabeitel omdat die niet zo'n diepe U vorm heeft maar meer de komvorm van de Duitse beitels, waardoor deze na het afruwen zeer geschikt is om tussen de centers verder snijdend verder te gaan. Een smallere vorm van de platte beitel wordt in Frankrijk veel gebruikt en heet daar Bedan.
Ik zou toch eerst beginnen met de gewone beitels en afsteekbeitel.
Overigens zijn op you tube voortreffelijke filmpjes te zien bij "Holzwerken" waar Martin Adomat de mogelijkheden van de platte beitel toont. Een meester houtdraaier uit Zuid-Duitsland met eigen houtdraaischool. Zie de site www.holzwerken.net
Een verplicht filmpje voor iemand die wil beginnen met deze beitel ook was het allleen maar voor de eigen veiligheid.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Gerrit1

Nieuw lid
20 jan 2013
5
0
Putten
Na het lezen van julie adviezen en diverse internet sites heb ik besloten om de sorby set aan te schaffen, deze is nu in de aanbieding. De set kost nu ongeveer net zo veel als 4 goede losse beitels. Nu flink oefenen en mogelijk een draaier in de buurt zoeken om de kunst af te kijken :)
Hartelijk dank voor de adviezen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben het met je eens Jan dat de draaibeitel meer kans geeft op happen en uitschieters. Misschien is het daarom voor een beginner inderdaad wat gemakkelijk om te beginnen met de gutsen. Toch blijf ik erbij dat ook een beginner liefst direct de draaibeitel meeneemt in zijn oefeningen. Alle begin is moeilijk, maar daardoor moet je het niet uit de weg gaan. ;-) Met een lage draaisnelheid kun je goed leren de beitel aan te voelen en erachter komen hoe deze reageert en werkt. Met deze voorzorgsmaatregel is de kans op happers ook een stuk kleiner. Als daarna het zelfvertrouwen toeneemt kun je de snelheid opvoeren. De draaibeitel is mijns inziens echt ondergewaardeerd puur door het feit dat het wat moeilijker is om er goed mee om te gaan. In de Woodturning bladen staat de draaibeitel ook bijna nooit tussen de gebruikte gereedschappen, zelfs niet bij de meest geoefende draaiers. En ook niet bij de werkstukken die heel goed met de draaibeitel gemaakt kunnen worden. Mijns inziens erg jammer!

Tot zover mijn pleidooi voor de draaibeitel! :)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Mijn eerste houtdraai lessen heb ik Utrecht bij Joost Kramer gehad. Begonnen met de voordraai guts, deze gebruik ik nu bijna nooit meer, en daarna met de platte beitel. Als beginner is dit niet de makkelijkste beitel maar zoals Wilco reeds vermelde, het onder de knie krijgen van de techniek is echt de moeite waard. Je kunt een spiegelgladde afwerking krijgen zonder te schuren. Mijn tweede leermeester C. Jorg gebruikt de platte beitel nagenoeg niet. En doet bijna alles met gutsen. Er leiden dus meerdere wegen naar Rome. Leer eerst je beitels goed scherp slijpen en zie dat je de techniek van snijdend draaien onder de knie krijgt. Wil je een korte uitleg kom dan langs of neem les bij een bekwaam draaier.
 

Clemens

Nieuw lid
24 nov 2016
7
0
Ik heb eigenlijk de zelfde vraag als Gerrit, maar ik zit te denken en het zetje van Crown wat Ronald Kanne te koop heeft, heeft iemand hier ervaringen mee, ik ben ook sinds kort met draaien begonnen op een geleende draaibank.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Veel ervaring heb ik nog niet met draaien pas begonnen maar die set beitels heb ik pas ook aangeschaft met een draaibank en bevallen goed.
Is mooi compleet voor tussen de centers als voor een schaal maken.
Veel plezier.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gerrit, ik zou zeggen wordt lid van Radius. Er is een afdeling Veluwedraaiers waarvan de leden je heel graag verder wegwijs willen maken in houtdraaiersland. Bij de meeste draaiers staat de deur open voor gratis les en advies.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Clemens de beitels van Crown Hamlet Sorby zijn allemaal goed. Diverse merken hebben verschillende kwaliteiten. Zolang je van een degelijk merk HSS of hogere kwaliteit koopt doe je zeker geen miskoop. Glaser (de duitse) is hand gesmeed en heeft hele goede beitels met een daarbij behorende prijs. Lang niet alle beitels uit een 5 delige set zal je vaak gebruiken. Advies neem eerst les en koop dan meer beitels. Afsteekbeitel voordraaiguts en een draaiguts is om te beginnen voldoende. Ja ik ben begonnen met het houtdraaien met de platte beitel. Wat ik me nog goed herinner was het laatste werkstukje dat ik daar moest maken : een handvat voor een draaiguts van goudenregen met messing ring. Helemaal klaar vond ik, zei joost kramer nog een keer erover heen dan is hij perfect. Ja dus niet een happer zo'n mooie spiraal. Schuurpapier deed de rest. Het handvat gebruik ik nu nog elke keer bij het draaien zo lekker ligt deze in de hand. Als je snijdend kan draaien gaat alles makkelijker. Meld je aan bij radius. Daar zijn leden die je op weg kunnen helpen. De platte beitel of ook wel skew heeft 2 beperkingen : echt hol draaien gaat niet (alhoewel sommige kunnen toveren) en bij grotere diameters kan je de platte beitel niet meer veilig gebruiken de punt komt dan te dicht bij het hout en je krijgt een happer. hier een linkje naar een hele goede uitleg van de skew https://www.youtube.com/watch?v=KfeLAHQSbqk
 

Clemens

Nieuw lid
24 nov 2016
7
0
bedankt iedereen voor de goede adviezen. Ik ben lid geworden van Radius maar sinds kort. Voor een nieuwe draaibank zit ik te denken aan de Record Power DML320 of de midi FU175 (350). Ik wil in de toekomst vazen en schalen draaien. Wie kan mij hier een goed advies in geven?

Groet Clemens
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zonder meer de Midi en de Crown set. Beide bij De Houtdraaierij te verkrijgen.

bedankt iedereen voor de goede adviezen. Ik ben lid geworden van Radius maar sinds kort. Voor een nieuwe draaibank zit ik te denken aan de Record Power DML320 of de midi FU175 (350). Ik wil in de toekomst vazen en schalen draaien. Wie kan mij hier een goed advies in geven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.