Eetkamerstoelen maken

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Ik ben van plan om 4 eetkamerstoelen te maken.
Als voorbeeld neem ik de huidige stoelen.
Hier is er één van bezweken, dus die haal ik netjes uit elkaar.
Heb ik gelijk de mallen ervoor.

Onder mijn afdak heb ik eiken planken liggen, dit wil ik ervoor gaan gebruiken.

Bij mijn zaagtafel zit een langgatboorinstallatie, die wil ik gaan gebruiken.
Alleen ik heb nog nooit met zoiets gewerkt.

Als er iemand is die tips en/of idéen heeft hou ik mij aanbevolen.

Morgen zal ik een foto maken van een stoel die ik als voorbeeld wil gebruiken.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
vraag 1 die je af moet vragen is: wat is het vochtigheids % van de eiken planken.
Kunnen de planken niet alvast de werkruimte in ??

Verdere tips kan ik het beste geven, als ik de foto's gezien heb.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Het hout heeft een vochtigheid van ongeveer 17%.
Foto van de voorbeeldstoel.

IMGP5606.jpg

In plaats van de schroefverbinding wil ik pen en gat verbinding maken met behulp van de langgatboor en de lintzaag

Ik ga het hout nu in de werkplaats leggen.
Daarna aftekenen en ruw uitzagen.
Door de vandiktebank en verder op maat maken.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
dat is toch allemaal prima te doen met een langgat boor
veel succes
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Zo, een paar planken in de schuur gelegd.
Planken zijn 5cm dik, met veel noesten, dus veel afval.
Dit is geen probleem, want ik heb genoeg.
Het afval is misschien weer geschikt voor de draaibank.

IMGP5607.jpg

De stoel in onderdelen.
Veel onderdelen zijn 5cm breed, dus dat komt mooi uit.

IMGP5608.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
17% is nog wel erg nat. Maar daar kan je misschien gebruik van maken? Als je de pennen flink droogt terwijl de gaten nog nat zijn, dan zal tijdens het verder drogen de verbinding alleen maar sterker worden. Je kan deuvels gebruiken zoals bij de originele stoel, maar deuvels zijn op de lange duur niet zo geweldig. Een ander idee is losse rechthoekige pennen. Als je die van droog hout maakt, dan wordt het wel een stevig stoeltje.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Als je een langgatboor en lintzaag ter beschikking hebt, dan is deze stoel goed te maken met pen en gat verbindingen.
Ik zou ook geen deuvels meer toepassen maar overal de klassieke pen en gat verbinding.

Overigens zou ik wel zorgen dat het hout voordat je begint terug gedroogt is naar onder de 10%, toch zeker onder de 12%.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Dus eerst ruw zagen.
Dan verder laten drogen.
En als het dan 12% of droger is verder gaan.

Wat zijn de risico's als ik met te nat hout werkt?
 

tuoh

Oud hout
Te nat hout gebruiken betekend dat dit eens het binnenshuis komt te staan, het hout verder gaat drogen tot het evenwichtsvochtgehalte bereikt is. Hout dat droogt krimpt en werkt, niemand kan vooraf voorspellen hoe een drogend stuk hout gaat vervormen en, of scheuren. Verbindingen kunnen los komen te zitten, de afwerking kan er onder lijden,etc. Er zijn GEEN pluspunten om te nat hout te verwerken, enkel minpunten. Gegarandeerd krijg je met één of meer van deze minpunten te maken.

Om van 17% naar 10% terug te drogen heeft het hout tijd nodig. In open lucht drogend krijg je die waarde niet lager dan 13 à 14%, de rest moet binnen gebeuren in een verwarmde en verluchte omgeving, of in een droogkamer.
In een droogkamer duurt dit proces enkele weken, in een verwarmde en verluchte ruimte duurt het enkele maanden tot een jaar. Maar 17% is een te hoge waarde om het hout al binnen te brengen in een verwarmde een verlucht ruimte, het hout gaat dan veel te snel en ongecontroleerd drogen en werken. Er zou nog een tussenstap moeten zijn, het hout wel in een verluchte ruimte brengen en laten drogen naar een 14%, dan pas kan het naar een verwarmde ruimte overgebracht worden. Het werken gaat dan miniem zijn.

Het belangrijkste bij gelijk welk werkstuk is het juiste vochtgehalte van het hout! Zondig daar tegen en het werkstuk eindigt meestal in de prullenbak.

Het beste, maar niet het leukste advies is dan ook om je bouwplannen nog een tijdje in de ijskast te plaatsen, tot het hout de juiste waarde bereikt heeft.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Ik ga het ruim op maat zagen, dan heb ik ruimte om het verder te laten drogen.
Voor de hele planken heb ik de ruimte niet.
Seek, het hout is beslist niet groen.
Het ligt namellijk al jaren onder een afdak.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Luister toch maar goed naar Andre!
:)

Ik had hierboven een idee gegeven om met een combinatie van natter en droger hout te werken, maar bij nader inzien is dat meer een techniek voor als je met groen hout werkt dat gekliefd is, en dus echt helemaal zuiver kwartiers. Dat is gewoon een heel ander principe dan als je vanuit planken werkt.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
André zijn reactie neem ik zeker ter harte.

Ik ga nu waarschijnlijk een salontafel maken.
Dat hout ligt al een paar jaar op zolder.
Zal waarschijnlijk wel droog genoeg zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.