Eindelijk eens foto's van m'n werkplaats

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik postte de foto's van m'n werkplaats eerder al in een ander draadje, maar vond het er niet echt op z'n plaats staan.
Hierbij dus opnieuw de foto's onder het motto: Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeën liggen...

Links vooraan m'n monsterkachel;-), verder een tafelzaagmachine die ik ook gebruik als schijfschuurmachine, een freesmachine met aandrijver, een combinatiemachine vlak, vandikte en langgatboormachine, en helemaal achteraan een lintzaag.
S6000926.JPG

Het andere eind van m'n hok: slijpstenen, werktafel verstelbaar in hoogte, kolomboormachine, werkbank en volle opbergruimtes... En oh! Helemaal links vooraan m'n veelgebruikte Ulmia verstekzaagje.


S6000927.JPG

Oude lederbewerkersstempelmachine (wat een woord;-)), deze heb ik omgebouwd om brandstempels in serie te kunnen zetten.


S6000928.JPG

De lintzaag, een tussenmaat, maar heel stevig en zaagt heel zuiver. Dik tevreden mee!

S6000929.JPG

Tafelzaag annex schijfschuurmachine

S6000930.JPG
Draaibank. Simpele uitvoering, maar voldoet voor veel werkjes. Ooit komt er wel een echt degelijke, voorlopig is dit genoeg.
De halters en gewichten worden vooral gebruikt om kleine stukjes te verlijmen naar voorbeeld van Mathias Wandel.

S6000931.JPG

De nog niet volledig afgewerkte werkbank, wordt wel al intensief gebruikt;-)

S6000932.JPG
Verder heb ik nog een pennenbank staan van ongeveer dezelfde leeftijd als de rest van de machines, en een formaatzaag, idem dito qua leeftijd.
Eerlijk gezegd heel erg weinig nieuw gekocht, maar alles komt uiteindelijk in prima conditie.
Die oude machines zijn echt degelijk gemaakt, als je ze reviseert heb je fantastische machines voor weinig geld.

Achteraan heb ik nog een afdak van ongeveer 160m², waarvan ik de helft in beslag aan het nemen ben voor het uitbreiden van de werkplaats.
Daar staat nu reeds de formaatzaag, en da's meteen ook de reden waarom de kachel zo'n monster is;-). Later volgen ook hiervan nog wel foto's.

Groeten!
Steven



Groeten,
Steven
 

Yvonne

Nieuw lid
4 jan 2013
6
0
Ermelo
ohhhhhhhhhhhhhh arme ikke. Ben afhankelijk van mooi weer want heb geen afdak, en de schuur is net groot genoeg voor opslag gereedschap. Maar ja...gelukkig kan ik mijn ei een beetje kwijt in de timmerwerkplaats op de zorgboerderij:D
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Je kan het natuurlijk ook anders bekijken: Bij guur weer zit jij lekker bij de kachel binnen, en ik sta te werken;-).
Nu het zo vriest merk ik het heus wel hoor! Daarbij is de werkplaats heel slecht (lees niet;-)) geïsoleerd, en als ik de formaatzaag wil gebruiken is dat momenteel nog in buitentemperatuur:cool:

Misschien kan je mettertijd je schuur vergroten of opnieuw bouwen? De collega's van de zorgboerderij steken misschien wel een handje toe;-). Als je het meeste materiaal via internet tweedehands koopt is het doenbaar hoor!
Bovendien is dit het resultaat van meer dan twee jaar buiten de werkuren om stukje bij beetje de stalling te verbeteren en de tweedehands aangekochte spullen te reviseren. En is het nog helemaal niet klaar, ik weet nog voor jaren wat te doen;-).

Ondertussen doe ik ook nog m'n normale job, krijg ik regelmatig opdrachten van klanten, heb ik twee kleine kinderen (2,5 jaar en 1,5 jaar oud), en moet ik ook nog het één en ander verbouwen in huis... Gelukkig ben ik veel in en rond het huis bezig (m'n werkplaats grenst aan het huis, als ik m'n keuken uitga en een klein halletje doorga kom ik binnen in mijn 'grot van Ali Baba';)), zo zie ik de kinderen ondanks het vele werk toch heel vaak. En daar doen we het tenslotte toch ook allemaal voor hé!

Groeten,
Steven


Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

Yvonne

Nieuw lid
4 jan 2013
6
0
Ermelo
Ja...je hebt gelijk.
Ik werk 3 dagen in de week administratief en 2 dagen als vrijwilligster in de timmerwerkplaats.
Woon in een rijtjeshuis dus helaas...geen ruime schuur mogelijk. Zal niet klagen hoor....druk genoeg.
Heb ook een gezin (man en 2 studerende kids van 20 en 23)dus...huishouden komt er ook bij.
Het is puur hobby wat ik doe maar met veel plezier.
En ach....dromen mag immers ook.

Groet

Yvonne
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.054
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je Steven voor je mooie foto's van de werkplek! Een echte werkplaats waar iemand zijn brood moet verdienen en het liefst met flink beleg. Een interessante verzameling machines, je handgereedschap is niet zo duidelijk te zien. Is er ook een machine die er graag bij zou willen hebben of kun je alles maken met wat je nu hebt?

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
En ach....dromen mag immers ook.
Dromen zijn het belangrijkste, bij mij begon het ook daarmee;-).

Een interessante verzameling machines, je handgereedschap is niet zo duidelijk te zien. Is er ook een machine die er graag bij zou willen hebben of kun je alles maken met wat je nu hebt?

Ik ga zeker niet klagen met wat ik nu heb, ben dik tevreden. Zal binnenkort eens foto's posten van mijn handgereedschappen, heb daar ook wel wat van;-).
Ik kan toch wel heel veel maken met hetgeen ik nu heb, een betere compressor zal mettertijd wel eens nodig zijn. Ook een echt degelijke draaibank spreekt me wel aan, waar ik wat meer op kan doen. Ik kan nog wel dingen bedenken, maar niks echt noodzakelijks. Sam heeft alle autootjes al in beslag genomen:rolleyes:

snodaard! speciaal opgeruimd voor de foto's!

stoeffer

't Is snoodaard:p
En eigenlijk is het omgekeerd:Toen ik had opgeruimd (en dat was voor de autootjes), heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om foto's te nemen;)
Meestal is het inderdaad wel rommeliger, maar ik probeer na elk project toch alles langs de kant te krijgen.

Groeten!
Steven
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
sjaaah Steven als jij ze gaat bijhouden om mee te spelen, geraken ze nooit tot bij de klant he ;)

@ Jaap: als het goed is, komt er dit weekend een foto-sessie met een deel van de autotjes. Als die rond is, maak ik wat tijd voor een uitgebreide reportage hier op het forum
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Zulke afmetingen, daar ben ik toch een beetje jaloers op. Ik moet het doen met een bescheiden 3 op 7 meter waar ik net mijn formaatzaag en een mft-tafel kwijt kan. Het is altijd een beetje klooien, vooral voor het assembleren van de verschillende meubelstukken. Ik heb ook een vlakvandiktebankje, maar dat staat door plaatsgebrek helaas bij mijn vader:(

Zoals je zegt zijn de oude machines dikwils nog de beste, en je hebt daar een heel mooie collectie staan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.