Ik stel me ook maar voor.

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Hallo Allemaal,

Hoewel ik denk dat ik niet heel veel zal posten op dit forum maar vooral veel zal lezen zal ik me toch even netjes voorstellen.
Ik ben Michel, 39 jaar, vader van een zoontje en woonachtig in Zeeland.
Ik ben projectleider bij de technische dienst van een groot psychiatrisch ziekenhuis.

Op mijn werk hebben we o.a. een grote houtwerkplaats. Hier heb ik de beschikking over een vlak vandiktebank, platenzaag, zaagtafel, kettingfrees en nog vele andere handig gereedschappen.
Maar ik mag 's avond ook graag vertoeven in mijn eigen "werkplaats" thuis, een tuinhuis van 3,5x3,5m.
Daar maak ik vooral zaken voor in en om het huis. Ik heb een huis uit de jaren 30 waar nog genoeg aan op te knappen valt.
Omdat ik wat hardhouten plinten wil profielleren ben ik momenteel een freestafel met lift aan het maken. Hieronder een paar prentjes van de tafel in wording.
IMG_1370[1].jpgIMG_1371[1].jpgIMG_1395[1].jpgIMG_1396[1].jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ziet er geweldig uit!! Zo te zien kan jij je zo in de seniorenklasse indelen. Zou jammer zijn als je alleen maar gaat lezen, velen (waaronder ik zeker) zouden nog veel van je kunnen leren. Ik kijk uit naar je andere berichten.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Welkom!! Mooie eerste post! Geeft vele inspiratie voor een freestafel lijkt me zo. Hoe zit het met de geleider, kun je deze ook nog verstellen naar achteren/voren?.... alleen Grolsch? :p doe mij maar Hertog Jan hahaha
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Dank allen voor de complimenten!

@Davee; Ik heb een T-groef frees in bestelling staan, hiermee ga ik nog wat groefjes frezen om de geleiding te kunnen verstellen.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Een vraagje: waarmee heb je de bovenfrees aan de tafel bevestigd? Zie 3 bouten maar van welke maat?
Heb een gelijkaardige bovenfrees maar een M8 bout was net iets te groot voor de voorziene gaten.
 

marrek22

Nieuw lid
26 okt 2012
1
0
detail foto van de ophanging van de frees en de hoogte instelling zou mooi zijn. Hoe kom je op het idee zelf bedacht?
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
@sergeant;
De boutjes zijn M5, maar gaan door de voet van de frees en dan zit er een moertje op, de boutjes zitten dus niet in schroefdraad van de voet van frees.
Om zoveel mogelijk bereik te hebben had ik het zwarte kunststof van de voet
gehaald, en de voet vervolgens ook nog laten verzinken in de onderkant van de tafel.

@marrek22;
De frees druk ik naar boven met een M10
draadeind. Het draadeind zit vast aan de frees en kan niet draaien.
In het grote tandwiel zit een moer, zo drukt het grote tandwiel de frees naar boven.
Is mijn eigen idee ja, voor een type bovenfrees zoals de mijne kon ik geen ideeen vinden.
De tandwielen heb ik geprint met het tooltje van woodgears.ca

Vanavond bezig geweest met de ladegeleiders en de laatjes.
En ook nog een gat gemaakt in de geleider voor de stofzuiger.
Ook nog een paar verschillende ringen gemaakt welke ik in de tafel kan steken.
foto.jpgfoto-1.jpgfoto-2.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie tafel geworden. Ik heb ook een min of meer soortgelijke tafel gemaakt met een Triton waar een liftmechanisme ingebouwd was.
Aan de constructiedetails merk ik je werktuigbouwkundige achtergrond. Ik ben met het zelfde sop overgoten. Door m'n ervaring met lasconstructies maak ik bijvoorbeeld de knieen voor de langsgeleider anders. Een scherpe hoek is, ook bij staal, kwetsbaarder dan een vorm met eerst een hoek met 90 graden. Maar het geheel ziet er gelikt uit.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
@WR1944;
Je zit er iets naast, ik heb een elektrotechnische achtergrond ;-)
Wat bedoel je met "Knieën voor de langsgeleider"?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Welkom en gelijk wat foto's van een zeer goed geslaagd project !!! Ik hoop stiekem dat je toch af en toe wat zal posten....
 

WR1944

Oud hout
@WR1944;
Je zit er iets naast, ik heb een elektrotechnische achtergrond ;-)
Wat bedoel je met "Knieën voor de langsgeleider"?

Op onderstaande foto zie je aan de rechterkant van de geleider de knieen. Ze versterken de hoek tussen beide vlakke onderdelen. Bij staalwerk laat je aan de schuine zijde nog een stukje recht om meer materiaal te hebben bij het lassen. Het leidt de krachten ook beter en met het branden ervan heb je meer materiaal om de warmte af te voeren.
Als we over hout spreken is zo'n scherpe punt aan een knie ook iets kwetsbaarder bij het maken. Het hout zal iets meer uitbreken. Maar verder heeft het weinig negatieve gevolgen. Het was slechts een detail dat me opviel. Maar het is een mooie tafel aan het worden.
Voor het vastzetten van de geleider kan je dat doen met twee T-groeven in het blad maar ook door het aan de einden aan het blad te klemmen. Voor beiden is wat te zeggen. Omdat mijn tafel 1200 lang is heb ik voor de groeven gekozen. Dan hoef ik niet heen en weer te lopen om de geleider vast te zetten.
 

Bijlagen

  • P1140748q.jpg
    P1140748q.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 354

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ah, duidelijk. weer wat geleerd! Nu je het zo zegt is het heel logisch.

Ik heb een T groef frees besteld. Hiermee frees ik inderdaad 2 T-groeven om de geleider vast te zetten met een aangepaste slotbout. Ook in de lengte komt er een T-groef.
En de geleider wil ik ook voorzien van een T-groef, voor stopblokjes enzo.

Ik zie geen aansluiting voor de stofzuiger op je geleider? Zuig je langs onder af? Of helemaal niet?
 

WR1944

Oud hout
Aan de stofafzuiging is wel degelijk gedacht. Ik had van een Festool zijgeleider voor de OF1400 de doorzichtige aansluiting voor de stofafzuiging over. Die was makkelijk in de freestafelgeleider in te bouwen.
 

Bijlagen

  • P1180757q.jpg
    P1180757q.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 301
  • P1180756q.jpg
    P1180756q.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 300

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.