UIt FWW: houtbewerkers bedonderen de boel nooit.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een prachtig verhaal, nu een keer eerst de foto's en dan de tekst.

jaap

IMG_5399_lg.JPG

IMG_5404_lg.JPG


Before you go any farther with this blog post, take a moment and look at the photo of some dovetails I cut for a bow front wall cabinet I made in the fall. How do you think I cut them? Do you even care? Would your opinion of them (and the cabinet) change if you knew that I had cut them with machines? Completely by hand? By some combination of the two?
Here's why I'm asking these questions. This past weekend, I attended a Lie-Nielsen Hand Tool Event in Brooklyn, NY, talking to fellow handtool freaks, handing out copies of the magazine, and demonstrating how I use handtools in my work. At one point on Saturday I was cleaning out the waste between some tails. The board was clamped into the jig you see in the second photo above. The fence on the jig holds the board in place and also aligns with the joint's baseline. So, it does double duty as a paring guide. It guarantees a baseline that's straight across the board, square to the edge, and also square to the face of the board. While I'm paring away, another woodworker walks up and says, "That's cheating." And I responded, "No. It's not." There wasn't much more of an exchange, but when he had walked away, I turned to the other folks standing around and said, "There's no such thing as cheating in woodworking. And don't let anyone tell you there is."
We've all heard that "argument" before: If you use some kind of jig or aid to improve your joinery (especially if it's a dovetail), then you're somehow taking an unfair shortcut. By extension, it's implied that you're not as good or authentic a woodworker as those who don't rely on the jig. That line of thinking is complete hogwash. Here's why.
What matters when you're making furniture is the furniture. When all the tools are put away and the finish is dry, have you made a beautiful piece of furniture that you and other folks find beautiful and useful? If so, then nothing else matters. So, do whatever it takes to make the furniture you love, even if that means using a router, tablesaw, or a chisel guide to cut dovetails. Heck, do it even if it means leaving behind traditional furniture making techniques and joints (like the dovetail). Try as many techiques as you can and find the one that works best for you (efficient and produces great results). And don't worry about whether or not the technique is cheating, just worry about whether or not the furniture you make is beautiful.
One last point. I didn't write this blog because my feelings were hurt. They weren't. I'm writing it because I wanted to counter a poisonous attitude that can belittle and defeat those of us who are just starting out and trying to l learn the craft. We need to encourage those folks, not deter them.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je een maaltijd in de magnetron gooit en die wordt lekker, of je neemt zo'n Knorr "alleen gehakt toevoegen"-doos en maakt daar een lekkere chilli mee, dan zal niemand durven beweren dat dat je een goede kok maakt. Je kan een lekkere maaltijd maken. Het wordt "cheating" als je vervolgens net doet alsof je uren in de keuken hebt gestaan en met jouw kennis en ervaring de balans van smaken en texturen hebt verzorgd. Dus of het cheating is hangt niet af van het resultaat.

Dat is wel de aanname die ook in Kenney's stuk zit: alleen het resultaat telt. Ik ben het daarmee eens voor zover je eerlijk bent/kunt zijn over hoe je het werkstuk gemaakt hebt. Hulpstukken vind ik geen enkel probleem, en al helemaal niet als je die hulpstukken ook zelf gemaakt hebt. Iets wat ik bijvoorbeeld wel echt valsspelen vind is Arts&Crafts-meubilair wat met domino's in elkaar is gezet en aan de buitenkant opgelijmde stukjes heeft die moeten lijken op doorgaande pen-gatverbindingen. De hele filosofie achter A&C is nou juist dat je de verbindingen accentueert om te laten zien met welk vakmanschap ze gemaakt zijn.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben het helemaal met ArtHarg eens; als je maar open bent over je methoden, dan speel je niet vals. Dus geen zwaluwstaarten die met de frees en een mal zijn gemaakt claimen alsof ze handgemaakt zijn. Wat mij betreft is het hulpmiddel van deze man geweldig slim (en ik vermoed dat men het vroeger algemeen gebruikte en niemand erover klaagde...) en ik ga het ook proberen. Het probleem met het resultaat leidend maken is m.i. dat je dan van die figuren krijgt die de keuze van een verbinding niet laten bepalen door de functionaliteit of esthetiek, maar door de wens te laten zien dat het door middel van een bepaalde methode gemaakt is (vgl. de comment op FWW). Ik wil helemaal geen zwaluwstaarten volgens een maf of onregelmatig patroon maken enkel en alleen omdat het dan meteen duidelijk is dat ze handgemaakt zijn.
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het een positieve benadering van meubelmaken en houtbewerking van Matthew Kenney! Ik denk ook dat hij een onderbouwing geeft van de geest die we in ons houtbewerkersforum nastreven. Geen zure en bittere commenteren leveren of mensen afbranden. Maar wel goede feedback, waarbij kritische kanttekeningen kunnen passen, vooral bedoeld als aanmoediging van de ander om te verbeteren of uitdagingen aan te gaan. Maar ook blijven respecteren dat leden een andere zienswijze kunnen hebben en hun eigen keuzes maken. Keuzes die ook weer tot leren en ontwikkelen kunnen leiden. Wij kunnen ons in dit forum gelukkig prijzen met een dergelijke sfeer en gaan in goede dialogen voort met onze houtpassie!

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Damien, dank je!

Maar hoe ver moet je gaan, moet je ook vermelden of je je beitels uit de hand slijpt of met een slijphulpje? Wanneer kun je spreken van ambachtelijk gemaakte meubels? Mag je dan een zwaluwstaartverbinding frezen of uitsluitend met de hand? Over het algemeen kun je direct zien of het een gefreesde of een handgezaagde verbinding is. Voor de hobbyist is de weg naar een mooi werkstuk misschien wel belangrijker dan het eindresultaat, maar voor de beroeps ligt dat iets genuanceerder. Ik kan me wel aardig in het stukje vinden.

jaap
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat Matthew Kenney zegt is dat het niet uitmaakt hoe het resultaat tot stand gekomen is. Hij heeft het niet over inferieur / nep werk door opgeplakte pen gat verbindingen of geschilderde zwaluwstaart verbindingen. (En ik ben het dan ook helemaal met hem eens)


Dus geen zwaluwstaarten die met de frees en een mal zijn gemaakt claimen alsof ze handgemaakt zijn
Natuurlijk mag je geen onjuiste uitspraken doen. Maar is een gefreesde verbinding van mindere kwaliteit dan een "Hand gemaakte"?

Om in de de vergelijking van Arthag te blijven. Als je twee exact gelijke biefstukken eet, zowel smaak, structuur enzovoor waarvan er 1 gebakken is van supermarktvlees, en de andere door een boer zelf gefokte en geslachte koe, welk gerecht is dan van betere kwaliteit?

Ik ben van meening dat het gerecht dan van gelijke kwaliteit is. Je kunt hooguit zeggen dat de boer wellicht meer kennis heeft van het geheel, maar wat daar feitelijk de toegevoegde waarde van is...

(De boer zal waarschijnlijk wel beter in staat zijn om de hele keten te beïnvloeden, om zo een gegarandeerde kwaliteit te blijven houden)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het gaat niet om de boer, het gaat om de kok. Als de twee gerechten beide smaken als supermarktbiefstukken is het een slechte kok, als ze beide smaken als Wagyu heb je een hele goeie :)

Andere uiterste dan: als iemand een IKEA-kast in elkaar schroeft die er vervolgens prachtig uitziet. Is-ie dan meubelmaker? En als IKEA voorgezwaluwstaarte panelen levert die je alleen nog in elkaar hoeft te lijmen? En als IKEA de Laxstjärt op de markt brengt, een mal met bijbehorende frees waar je alleen de stekker in het stopcontact hoeft te doen en de frees een paar keer op de juiste plek heen en weer hoeft te halen? Het is een glijdende schaal, érgens komt er een punt waarop je zegt "dit begint een beetje op houtbewerken te lijken". Voor mij is dat het punt waar je je eigen inzicht en kunde moet gaan gebruiken om een resultaat te bereiken. En verder: Krenov gebruikte deuvels, Maloof een lintzaag, Craig Vandall Stevens ook een beitelhulpblok. Dat zijn alledrie toch echt wel meubelmakers hoor!
 

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
De waarde van een product is op verschillende manieren te berekenen. "Handmade" gaat om de persoon die tijd, moeite en kennis in een werkstuk heeft gestoken. Het is misschien een kinderlijke opvatting, maar wat maakt het uit hoe hij dit heeft gemaakt? Als de maker oprecht een product heeft afgeleverd en daar een waarde aan hecht als handmade heb je dat te respecteren. Er zijn altijd minimalisten/puristen die menen dat bepaalde technieken niet toegestaan zijn. En dat klopt misschien als je wilt werken naar een standaard of een bepaald keurmerk. Maar waarschijnlijk zijn de gemiddelde houtwerkers opzoek naar een perfectie die absoluut niet is afgemeten aan een vast omlijnde standaard.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Citaat van Matthias Wandel, hij heeft een andere benadering van 'cheaten' :D.

Using hand tools seems to be all the rage among amateur woodworkers these days. I'm not part of that fashionable trend - I prefer to get things done by the most expedient method available. In fact, for some things, such as joinery, I take the philosophy that if you have to use hand tools, you are cheating. Hand cut dovetails are not a repeatable process, so as far as I am concerned, cutting them by hand is not conquering the problem.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Is-ie dan meubelmaker?

Ik geloof dat dat ook niet ter discussie staat. Uitgangspunt is het meubel en de waarde en kwaliteit daarvan.

De kwaliteit wordt bepaald door:
-Constructie
-gebuikte materialen
-afwerking
-duurzaamheid
-...


De waarde wordt bepaald door:
-kwaliteit
-gevoel
-merk
-...

Meubels kunnen een kunstvorm zijn. De waarde daarvan wordt niet (alleen) bepaald door de feitelike kwaliteit van het product.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dus als ik het goed begrijp deed die man moeilijk omdat hij een balkje gebruikte om het werstuk te klemmen en die te gebruiken als geleiding voor het recht naar beneden steken/hakken?

Ik ken redelijk wat oudere en zeer ervaren en nieuwe houtbewerkers/meubelmakers die dat op deze manier doen, maar dan het balkje klemmen met 2 lijmtangen.
Wat is daar mis mee?

Ook al had hij ze gezaagd met een lintzaag, so what.

Het gaat er toch om dat je plezier en ontspanning hebt van je hobby, wat uiteindelijk een mooi eind product word?

Oke, als het machinaal gemaakt hebt, en je zegt: met de hand gezaagd en met een beitel uit gestoken, ja dan ben je een l*l.

Ik zou eerder gaan zeuren over die spencer van hem of dat rare hamertje. :) :)
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De waarde en zeker de verkoopwaarde van een meubel wordt hoofdzakelijke bepaald door het design, het ontwerp, de vormgeving. Nog even los van modetrends, is het vooral de vormgever die bepaald of iets mooi is. Er zijn genoeg meubelmakers die een meubel in of uit een bepaalde stijl na kunnen maken, en met de moeilijke klassieke stijlen met veel fineer/inlegwerk en b.v. snijwerk aan ornamenten, kunnen dat heel begaafde meubelmakers zijn. Maar het zijn de ontwerper/meubelmakers die er bovenuit kunnen stijgen, misschien niet met helemaal hetzelfde ambachtelijke vakmanschap, maar met hun gevoel voor vorm, verhouding, materiaalgebruik, kleuren etc komen ze tot een uniek stuk. En als het slecht gemaakt is, zal het toch aandacht trekken of misschien wel een trend zetten. Ik las laatst nog een uitspraak van ik dacht Jere Osgood, "je ontwerpt eerst en dan kijk je hoe je het gaat maken".
Maar het gaat al een beetje off-topic. Ik heb zelf in mijn laatste tafeltje de domino's door de voorste rail heen geprikt en moet daar nog een dopje opmaken zodat het een doorgestoken pen lijkt. Een doorgestoken pen is een stijl element en draagt aan de constructie niet bij. Ze zitten er overigens nog niet op, misschien moet ik dit draadje nog maar eens doorlezen en mij bedenken?

jaap
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Lastig,
Een dopje ergens opzetten, en die de vorm van een doorsgestoken pen geven, komt de functie niet ten slechte. Het is eigelijk vergelijkbaar met siliconenimplantaten. Biologisch is het niet direct functioneel maar ook niet nadelig an sich. Maar in praktijk vinden dit soort opgevoede exemplaren wel degelijk grote aftrek en hebben ze er dus wel baat bij.

Ik ben zelf erg functioneel ingesteld en wanneer elementen worden toegevoegd die claimen functioneel maar dat niet zijn, hoeft het er van mij niet op. Aan de andere kant, het beitsen van hout om een ander uiterlijk te krijgen, is dan ook cheaten....

lastig...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Sam Maloof gebruikte grote schroeven om zijn stoelen in verband te houden. Daar deed hij ook een keurig houten dopje op, een plugje eigenlijk. Het is bij mij nog wel een pen gat verbinding, maar dan met een opgeleukt smoeltje. Dan lijkt het wat meer op serieus werk...... dus, tja..... Siliconen dopjes zou ook nog kunnen.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Oh, wacht even, niet goed gelezen. Ik dacht dat je gewoon een loos stukje hout wilde oplijmen, maar je domino komt dóór de voorste regel heen? Dan mag 't, dan heb je gewoon een zwevende pen die drie elementen verbindt. 0:)
 

WR1944

Oud hout
Voor mij telt het resultaat en indien nodig de vermelding hoe en waarmee het is gemaakt, mens, robot of machine. Als we de lijn van authentiek houtbewerken zouden moeten doortrekken naar het verleden komen we bij de vuurstenen messen en bijlen. Zou dat eerlijk genoeg zijn voor die snobistische zuurpruim?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Oh, wacht even, niet goed gelezen. Ik dacht dat je gewoon een loos stukje hout wilde oplijmen, maar je domino komt dóór de voorste regel heen? Dan mag 't, dan heb je gewoon een zwevende pen die drie elementen verbindt. 0:)

Maar het blijft wel een beetje nep :rolleyes:.

Ik zal het deze week een keer af maken en posten.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.