Landelijk verweerd eik

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Heb net een tafel klaar met een eiken blad.

Het blad is glad en eerst ha dik het gewoon met een matte lak gevernist, maar na een tijdje klerut die lak toch en wordt glanzend owv vegen.

Ondertussen willen we dat blad wat verouderen, verweren eigenlijk, en wat robuster maken.

Dus heb ik met de schaaf maar wat grof rondgerende erop, schaaf schuin ingesteld zodat hij groeven trekt, dat lukt vrij goed.

Dan heb ik met amoniak de kleur wat verdonkerd.

D ebedoeling was om met een whitewash van krijtverf, de nerven te vullen, ook dat lukt prima,

nu kom de truuk; hoe maak ik die keukentafel nu water afstotend, zonder dat ik de kleur donkerder maak of verkleur.

Ik heb geprobeerd met gewone kleurloze was, maar dat spul maakt de tafel donkerder, waardoor het lijkt op teak.

Ondertussen heb ik een testplankje met tungolie behandeld, maar de tungolie verdonkerd ookd e eik, en vooral de gouden kleur is niet wat we willen.

We zoeken een grijzige kleur in de nerven, dus niet een grijze waas over het gehele oppervlak, want dat kan een lak ook.

Neen, verouderd, eik dat een tijdje buiten heeft gestaan wordt grijs en de nerven zijn wat uitgebeten.

Benieuwd of jullie dat kunnen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Meest neutrale wat ik ken is Skylt ultramat 2K PU-lak. Is zeer sterk, blijft mat en is makkelijk aan te brengen.
 

Pbn

Nieuw lid
28 dec 2011
4
0
De Hardwaxoil Magic van Ciranova is heel mat en heel neutraal van kleur.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Emilio, ik heb ook een zer matte vernis gebruikt, die hield het ongveer twee jaar uit, dan werd hij toch weer glanzend en verkleurde naar oranje, denk je dat die Skylt langer uithoudt? bedankt voor de tip in elk geval

Pbn, enig idee of die hardwaxolie het hout verdonkerd (iets wat zowel olie als wax normaal doet.) Bedankt voor de tip.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Emilio, ik heb ook een zer matte vernis gebruikt, die hield het ongveer twee jaar uit, dan werd hij toch weer glanzend en verkleurde naar oranje, denk je dat die Skylt langer uithoudt? bedankt voor de tip in elk geval

Pbn, enig idee of die hardwaxolie het hout verdonkerd (iets wat zowel olie als wax normaal doet.) Bedankt voor de tip.

Het is vloerlak, 2 componenten PU, die is erg sterk en gaat niet glimmen. Ik heb er al 10 tallen projecten mee gedaan en geen enkel probleem. Er is is/komt een nieuwe variant Skylt titanium en die is nog sterker.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Bedankt allemaal voor jullie reacties,

ik heb eigenlijk al vanalles getest en geprobeerd;

mate vernis, olie, tungolie, was.

Alles viel tegen, maar die SKYLT, na wat snuffelen, lijkt me dat toch nog een testje waard.

Ik hoop dat de foto opladen gelukt is, maar dat is mijn tafel , gelakt, geschuurd, whitewsh en wax erop.

TS560x560~69b3539bb1ee461c94808ece795ad570.jpg
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Zo, dit weekend de was terug van de tafle gestript,

gewone stripper, terpentine, drie keer an alles was weg, inclusief de artistiek aangebracjtte vervlekken door de kids.

Deze avond SKYLT erop,

die mannen van SKYLT hebben het henzelf ook moeilijk gemaakt, een 2K lak met een extreme mengverhouding van 1 op 20, hoe kan je dat nu doseren? Das eigenlijk alles mengen of niks, een mengverhouding van 1 op 1 of 1 op 2 is voor alle doe het zelvers toch veel handiger te doseren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het is profi spul hè, daar doen ze niet aan makkelijk. Ik gebruik zelf een weegschaaltje en doseer de verharder apart, maar ik weet dat er ook veel gebruik wordt gemaakt van een glaasje waar de verharder ingegoten wordt en dan met de lineaal een streepje wordt gezet op de hoogte die over moet blijven. Dan uitschenken en de bulk erbij. Na mengen wel even een tijdje laten staan trouwens.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het zal voor kleine hoeveelheden inderdaad wat lastig mengen zijn, maar ja het is dan eigenlijk ook bedoelt voor vloeren. Dan is het 1 zo'n klein flesje bij de jerrycan ingieten en je hebt de juiste verhouding. Overigens is het met een maatbekertje met een beetje fijne maatverdeling wel goed te doen hoor.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
OK, SKylt zit er nu al 2 x op;

raar goedje, produkt is gewoon wit, melkwit, als je het aanbrengt kleurt het doorschijnend wit, maar uitgehard kompleet transparant, morgen effe schuren en dan laag 3.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Zo, we zijn een paar weken verder,

mijn bevindingen van SKYLT op een waterwash blad;

1 skylt is mat maar toch weer anders dan gewoon matte verf, je ziet dat de skylt een laagje vormt bovenop de verf, maar in tegenstelling tot andere vernissen, stoort me dit niet.

2 de verf blijft mat, ik heb nu al ene paar keer een serieuze vetvlek moeten wegpoetsen en je krijgt geen glanzende vlek op die plaats.

3 ik denk persoonlijk dat de SKYLT beter effect heeft op gewoon blank hout, na opdrogen is de skylt volledig transparant, maar heeft toch een wat lichte schijn, dat is misschien de oorzaak van het feit dat de matte tint anders is dan de matte tint van de krijtverf .

4 onderhoud; wat ik wel merk is dat vetvlekken van het ontbijt bvb (boter, smeersmurrie etc) er niet vanaf zijn door er effe met een nate doek opver te wrijven, we moeten echt met warm water en soms een beetje dreft erop, maar, de vlekken zijn dan ook wel echt volledig weg.

Mijn voorlopige conclusie; Ik had nooit waterwash mogen zetten op dat hout, dat heeft me al heel wat uren gekost, en dan was de SKYLT waarschijnlijk het beste wat ons ooit is overkomen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Of bij het mengen zo'n beker gebruiken met voorgedrukte verhoudingen ( bv verf, harder en verdunner ). Je kan deze kopen in een inhoud op 4 ( 250 ml, 500ml, 1 l en 2 l ), echt handig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.