Steunpalen carport?

Bart_P

Nieuw lid
26 dec 2012
3
0
Momenteel ben ik bezig om een tuinberging te bouwen met hieraan een carport. Het hele geheel is 9m lang, 4m breed voorzien van een zadeldak. De tuinberging is opgetrokken in steen. De metsel werkzaamheden zijn bijna afgerond dus wordt het tijd om aan de carport te beginnen. Deze carport zal ondersteund worden door 4 eiken palen van 18 op 18. Deze palen wilden we initieel op een metalen voet laten steunen op een betonnen plaat.

Maar omdat het mooier is als deze op een voet van blauwe steen staan, zijn we van gedachte veranderd. Na wat opzoek werk heb ik al wat terug gevonden over hoe we die paal op die voet moeten krijgen:
- gat in beton boren met draad stang erin
- gat onder in blauwe steen draadstang van beton hierin
- gat boven in blauwe steen draadstan erin
- stuk rockpannel tussen blauwe steen en eikenpaal zodat er geen water tussen de steen en de paal blijft staan
- gat in eikenpaal en deze over de draadstang schuiven

Bij de laatste 2 puntjes heb ik nog vragen.
- Is rockpannel OK? Hiervan heb ik nog overschot liggen wat mooi meegenomen zou zijn.
- De paal staat dan los over de draadstang geschoven. Er komt natuurlijk wel een aanzienelijk gewicht van het dak op, maar volgens de altijd beter wetende nonkel moet het toch met metalen profielen vastgeschroefd worden. Esthetisch zicht is dan volledig weg.
Is het voldoende als de paal los over de draadstang staat? Eventueel vastlijmen, maar dan met welk soort lijm?
Of zijn er nog andere manieren om de paal te verankeren?

Alvast bedankt,
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik denk dat 4 palen wel erg minimaal is

voor mijn carport van 9m bij 6m had ik 10 palen van 20*20

en hoe dik denk je dat de draadstang gaat worden?
 

Bart_P

Nieuw lid
26 dec 2012
3
0
Nog ter verduidelijking: De tuinberging is 4 op 4 in steen. De carport komt in het verlengde hiervan en is 5 op 4. Aan de tuinberging zijde steunt het dak van de carport op het metswerk. Voor het dak van de carport zijn er dus 6 steunpunten (4 palen en 2 op het metswerk).

De maat van de draadstangen zal 14 of 16 dik worden?
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi,
ik heb recent een carport gezet , en heb ook draadstangen in de steunpalen geboord. Dan een moer en een carroseriering gestoken en dus eventueel naregelbaar. Hier wou men geen arduinen blokken en een zo klein mogelijke opening tussen paal en klinkers.
Wat ik ook doe in eik is een galva verwarmingsbuis van 1" en dan een gat door de arduinen blokken en zo de beton in.
Deze zomer heb ik ,wegens te veel werk, zo een eiken carport in kit (cnc) gekocht om deze dan te plaatsen, en hier was dat juist hetzelfde voorzien. Ik hoop dat je hier wat met bent.
groeten
stefke
 

Bart_P

Nieuw lid
26 dec 2012
3
0
Bedankt voor de verduidelijking

dit zijn de post supports die ik heb gebruikt

https://www.exteriordecking.co.uk/shop/product_focus.php?id=356

Bedankt al voor de antwoorden. Maar met bovenstaande steunen is de minimum afstand tussen de blauwe steen en de paal nog 125mm, dit is nog net iets te groot.

Hetgeen we willen zou er zou moeten uit zien. (even een foto via google gezocht :) )

6482153827.jpg
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
2007-01-26 17.48.26.jpg

zoals vermeld laat ik gaten door de arduinen blokken boren , ook door blokken van 20 cm kan je dit laten doen.
Hier zijn de blokken maar 5 cm dik , daar de klant hierom gevraagd heeft..
 

tuoh

Oud hout
Draadstang, of betonijzer vastzetten in het beton met een chemisch anker (in koker), daarna het blok(je) blauwe hardsteen erover schuiven en tenslotte de houten steunpaal erop.
Draadstangen of betonijzer lijm ik ook altijd in de houten paal met een chemisch anker, die komen er nooit meer uit. Neem de draadstangen zwaar genoeg, eens beginnen die dingen te roesten, hoe dikker ze dan zijn hoe langer ze meegaan. M20 à M24 is perfect.

Rockpanel kan wel als stopstuk tussen blauwe steen en houten paal, een dikte van 8mm is perfect.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.