Aanschaf lintzaag

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Voor ik mijn vraag stel.. Mijn oude account is klusfoobje maar daar kan ik niet meer bij komen ivm email toegang enzo..:()

terzake:)

Ik ben op zoek naar een lintzaag en heb oa het topic gevonden tussen de makita LB1200F en de metabo 317 gezien. Deze staan naast de scheppach Basato3 ook op mijn lijstje.

Waar ik tegen aan loop naast uiteraard het budget twee problemen.. het gewicht en de maximale zaagbreedte.

De machine moet op de 2e verdieping komen te staan en dat is een gewone balkenvloer van een jaren 30 huis. Waar ligt dan qua gewicht zo'n beetje de grens? Het budget kan ik namelijk wel oprekken, maar dan loop ik direct aan tegen een groter gewicht.

Al met al zoek ik een degelijke machine, bijvoorkeur nieuw, met een budget van zo'n 800-1000 euro in de btw. Het ding moet op 220 werken. 10 cm is wel zo'n beetje het minste wat er gezaagd moet kunnen worden aan hoogte. Ik wil er ook graag mee kunnen schulpen(?) Zal fijn zijn als ik ik wat minder afhankelijk ben van de aangeleverde dikte van een plank waar ik mee wil werken.

Er is een scheppach die een 30mm lint aankan maar die machine gaat mijn budget helaas te boven..

Iemand tips en adviezen?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Net even de balken gemeten.
van balk tot balk heb ik een tussenruimte van 65cm.
de balk zelf is 16,5cm hoog en 7 cm breed.


Ik begin een beetje naar de scheppach 4 te neigen op 220. das een stapje hoger vermoed ik dan de metabo 317 en de makita of de scheppach 3

Die wegen allemaal rond de 70 kg. de scheppach 4 weegt 108 kg.

De scheppach 4 kan tot 30mm zaaglint breedte aan maar begint pas bij 6.
De anderen varieren rond de 3-16 en zijn onderling eigenlijk niet echt verschillend.

Die scheppach 4 zuigt 1,5kw weg en geeft 1.1 af. De kleinere jongens pakken zo'n 900watt en geven een 570 af.


Is die 4 te doen qua gewicht en verbruik of moet ik daar echt dingen voor gaan aanpassen.? Is het het prijsverschil met de anderen waard?

Mocht ik toch in de kleinere jongens blijven, maakt een maikita/metabo of scheppach dan nog uit?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat het moet kunnen, maar plaatsing is ook wel van belang. Zo zal het een stuk meer belasting geven als je het ding midden in een ruimte zet, dan bij plaatsing tegen de wand. Wellicht nog even een paar kleine balkje er onder (haaks op je plafond balken) van een cm of 70 zodat je 2 balken pakt, dan ben je zeker wel veilig.
Betreft de capaciteit van de zaag, daar durf ik geen uitspraak over te doen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
De vraag die bij mij eerder opkomt: hoe krijg je dit gewicht boven?

Qua balken en houten vloer: je krijgt ook met wat trilling te maken van de vloer.
Tenzij je een zwaluwstaart met beton gaat leggen.
Het maximum gewicht lijkt mij niet direct een probleem. Een persoon weegt ook een 80 kg (of meer) In een kamer kun je met meerdere mensen tegelijk zijn.
De lintzaag weegt dan ook ongeveer het gewicht van een persoon.
Tegenwoordig worden vloeren rond de 500 (licht) à 1000 kg per m2 ontworpen.
Daar zou ik me niet zo druk over maken.

Succes met de keuze.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het betreft de 2e verdieping in een jaren 30 huis. dus helaas de tegenwoordige vloeren zijn niet van toepassing bij mij.

Begrijp ik dat ik tussen de regels door lees dat die 108 kg zware jongen eigenlijk gewoon een maatje te groot is op de 2e verdieping? Ook het stroomverbruik kan namelijk een flinke zijn.

Je kunt idd met 2 man naast elkaar staan :) das geen probleem maar dat is dan geen constantie belasting.

Momenteel heb ik in mijn klushok enkel de originele dekvloer van planken op de balken liggen. Scheelt het in sterkte als ik daar eerst een goede planken vloer op leg? haaks op de balken?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ach....ik heb een zware draaibank op de 3e verdieping van ons jaren-30-huis staan, gewoon op de houten balken. Wel heb ik de vloer gedubbeld, er ligt nu dus 36 mm underlayment. Dat scheelde enorm in geluid en trilllingen .
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De kamer is iets van 3 meter breed. (290-310) De balken zijn wel langer maar de kamer heeft aan de ene kant een spauwmuur en aan de ander kant zit op 3 meter een draagmuur, enkelsteens.

Ik ben wel van plan om nog wat op de dekvloer te leggen. Van die groene demp platen en daar underlayment op.alles haaks op de balken. Eerst dacht ik aan een stevige eiken vloer op de dekvloer met die groene platen ertussen maar dat is een beetje zonde van de vloer en ook een eiken vloer heeft zijn kilo's

Wat het bovenkrijgen betreft... misschien de bezorging plannen met een etentje van een paar heren :)

wat die vloer kan dragen weet ik niet en weet ik ook niet te berekenen. De ruimte tussen de balken van 65cm vind ik nog best veel eigenlijk of is dat standaard?

Rick, wat zuipt die draaibank van jou? Die Scheppach 4 pakt op 220 een 1500 wat, das best een hoop toch?
heb jij nog een advies welke lintzaag te kopen?
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
1500 watt is geen probleem joh. Beetje föhn doet dat ook. 16 ampère x 220 volt is 3520 watt op 1 groep dus doe ook gerust een lamp erbij aan.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Dat zat ik mij net ook te realiseren. Een beetje grote frees van Makita heeft 1850Watt dus dat mag idd geen probleem zijn.

Nu even hopen dat iemand obv de balkdikte en de overspanning, de draagcapaciteit kan berekenen.

Hier riep iemand dat ik uit moest gaan van een 250 kg per m2 . Maar ja, een lintzaag van 110 kg en ik erbij dan zit ik al op 200 kg...

Misschien is het overdreven, maar ik moet spontaan denken aan de reclame van Albert Heijn met zijn Hamster koelkast van de buren die door de vloer gaat :)
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hoi, Het is totaal geen probleem om de lintzaag te plaatsen, een waterbed kan immers ook en die is als twee persoons algauw 900KG, dit gewicht is dan wel meer verdeeld.... maar toch.
Ook een wasmachiene kan gewoon op zo'n vloer, (Miele ong, 100KG).
Ik heb een bouw/aanemersbedrijf dus enige expertische is wel aan wezig dacht ik zo.

Ik zou lekker gaan zagen.......

Gr. Martin
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Doe de praktijk test, neem je vrouw mee, ga naast elkaar staan beetje hupsen, heb je gevoel dat je door de vloer gaat stoppen anders lintzaag ophalen.
 

PBT

Actieve deelnemer
die vloer kan het gemakkelijk aan! misschien wel tegen geluid en trillingen de plankenvloer vervangen door 2 lagen underlayment platen. De eerste laag dwars op de balken, en de 2e laag met de balken mee.
Ik heb toevallig een jaar geleden laten berekenen voor een plat dak (terrasoverkapping 4x4m) welke balken ik moest gebruiken. Dit kwam uit op balken van 7x19.5cm op 4m. Wel houd ik ten alle tijde rekening met een sneeuwbelasting van 50cm. Dit laatste is misschien overdreven, maar puur voor mijn eigen zekerheid doe ik het toch.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Met een overspanning van 3 meter zou ik me niet al te druk maken, zit waarschijnlijk aardig in de richting van de huidige normering.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Net even een vriendje uit Spanje aan de lijn gehad. Die is ook aan het kijken naar een lintzaag. Hij zoekt een mooie Scheppach maar dan van het formaat dat je met een heftruck moet verplaatsen...
Hij kent mijn huis en heeft ook wel wat kaas gegeten van constructies en belastingen ed. Hij begon te lachen over mijn twijfels... Die Scheppach van 110 is geen enkel probleem.

En wat het vermogen van dat ding betreft... hij herinnerde me aan mijn Festool 1400 bovenfrees... wat denk je dat dat ding staat te zuipen?

Kortom, als het budget het toelaat adviseert hij me om MINIMAAL die Scheppach Basato 4 op 220 te kopen. 25 cm zaaghoogte is namelijk erg fijn. Daarbij, hij vermoed dat makita en Metabo niet voor niks zo op elkaar lijken. Ws gewoon uit het oosten en dan label erop.
Die Scheppach heeft vermoed hij toch wel meer Deutsche grondigheid in zijn lijf zitten en daar kun je iig nog wat mee.

Nu maar eens uitzoeken wie zo'n ding heeft staan ipv online te moeten bestellen. Ik wil altijd wel graag even kijken met de handjes...
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
die vloer kan het gemakkelijk aan! misschien wel tegen geluid en trillingen de plankenvloer vervangen door 2 lagen underlayment platen. De eerste laag dwars op de balken, en de 2e laag met de balken mee.
Ik heb toevallig een jaar geleden laten berekenen voor een plat dak (terrasoverkapping 4x4m) welke balken ik moest gebruiken. Dit kwam uit op balken van 7x19.5cm op 4m. Wel houd ik ten alle tijde rekening met een sneeuwbelasting van 50cm. Dit laatste is misschien overdreven, maar puur voor mijn eigen zekerheid doe ik het toch.


De balken die over de volledige breedte van mijn huis lopen zonder enige ondersteuning en het direct het schuine dak dragen zijn idd ook van dat formaat, 7x20
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik ga idd voor de Scheppach Basato 4 op 220v.

Wat me echter verbaast is het ENORME prijs verschil...

Bij toolnation vragen ze 1876 euro incl btw.http://www.toolnation.nl/scheppach-basato-4-lintzaag-1-50-kw-230-240-volt.html

maar bij MZS BV vragen ze voor die zelfde machine 1083 euro in de btw.
http://www.mzsgereedschap.nl/zagen/zaagmachines/lintzagen/15133.html

Heeft een van de 2 een type fout, zijn het toch niet zelfde machines of meent Toolnation er idd 800 meer voor te kunnen vragen ??? dat is nogal een verschil..
 

tuoh

Oud hout
Dat is een serieus prijsverschil voor een identieke machine.

Staar je niet blind op de maximum zaaglintbreedte van de machine, wielen van 380mm in combinatie met een 30mm lint is een bijna onmogelijke combinatie voor de machine. Dat is zelfs voor een lintzaag met wielen van 500mm moeilijk haalbaar, tenzij je gaat voor "Tuffsaw" linten. De klassieke linten zijn te stijf en de benodigde zaagspanning krijg je bijna nooit ingesteld.

Een zaaglintbreedte van 20mm is een realistischere waarde voor een dergelijke machine. Die maat is nog ruim voldoende om mee te schulpen, maar gaat de machine heel wat minder zwaar belasten.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.