Beste bewerking voor deze eettafel? En wat voor hout is dit eigenlijk ?

Tony1

Nieuw lid
14 jan 2013
1
0
Hoi,

Ik heb een mooie eettafel gekocht, echter onbewerkt. Nu wil ik hem gaan lakken, het liefst met een zo hard mogelijke lak, die zoveel mogelijk de nerf nog laat zien.
Nu heb ik de volgende vragen:

- met welke lak kan ik het beste aan de slag ?
- hoe het best aan te brengen ? (lichtjes opschuren, een dikke laag kwasten, of rollen? of kruislings licht opzetten (van die dingen)
- mijn vriendin zegt dat ik moet wachten tot de lente ivm het weer, maar ik heb een apart kluskamertje (zonder verwarming, dus het kan iets vochtig zijn), is dit ook voldoende?

Hier nog een foto van het blad, de verkoper zei dat het wel eiken zal zijn.. wat denken jullie als deskundigen ?

download1.jpgdownload2.jpg
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dat lijkt mij zeker geen eik.


Qua afwerking hoor ik hier op het forum veel goede dingen over Osmo Hardwaxolie. Ik geloof dat je dat ook gewoon in je leefruimte kan aanbrengen.

En als je moet wachten tot de lente, heb je wel veel kans op vlekken door morsen etc..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Als je voor naturel gaat zou je voor Skylt kunnen gaan, de ultramat geeft de meest naturelle finish die ik ken. Er is nu ook een nieuwe extra harde versie, Skylt titanium.
Temperatuur moet wel liefst 15+ zijn, anders hard je product mogelijk niet lekker uit.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Die hebben wij ook op de eiken vloer (de skylt 2 componenten matte lak) en die bevalt goed. Je ziet het echt niet en zeer duurzaam.


Maar ehh, niet echt het juiste topic he, dit hoort in het topc over hout veredeling/behandeling thuis ;) Volgende keer dus even kijken waar zoiets thuishoort.

Wellicht dat 1 van de mods het even kan verplaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.