Labelvensters, weer een "silly" project.

WR1944

Oud hout
Ik ben op het moment laden aan het maken voor onder de tweede werkbank. Hier komt gereedschap in dat ik in tweede lijn gebruik en sommige gereedschappen voor de metaalwereld waar ik soms wel eens rondwandel. Ik heb al 5 laden geplaatst en gevuld. Maar ik raak nu al de weg kwijt. Hoog tijd voor wat meer organisatie.
In eerste instantie dacht ik aan etiketstickers met een viltstift opschrift. Maar dat kwam me wat slordig over. Maar de gedachte bleef wel op de back burner sudderen. En dan valt het kwartje, ik ga ze zelf maken want in de bouwmarkten kon ik geen geschikte uitvoeringen vinden.
Het uitgangsmateriaal is MDF, 1/4" dik (6,35 mm), 55 x 115 met een vensteropening van 35 x 95. Het kaartje wordt 40 x 100. Omdat ik er nogal veel nodig had wilde ik een soort van productielijn opzetten met mallen voor de diverse verrichtingen.
Dankzij m'n ervaring in een ander leven kon ik ook een vrij slimme methode van uitfrezen toepassen. Aan één kant van de blank maak ik een rondgaande groef van 2 mm diep. Hier gaat het kaartje in. Dan draai ik de blank om en frees het venster uit op een diepte van 5 mm. Hierdoor valt het middendeel er uit. Dan hoef ik alleen nog een klein randje weghalen bij de opening aan de bovenkant. Tot zover de theorie. Gelukkig klopte de praktijk ook goed ook al maakte ik een paar rekenfouten bij het aftekenen van de mallen. Gelukkig zag ik het op tijd.
Aan de hand van de foto's zal ik het proces uitleggen.

P1131324q.jpg
Het zagen van de blanks uit 1/4" MDF

P1131325q.jpg
Hier wordt de mal gefreesd om de blank op de bodemplaat te fixeren

P1131326q.jpg
De basismal is op de bodemplaat geschroefd. Met de vingergaten kan de blank uit de mal gedrukt worden

P1131327q.jpg
Om de basismal komt een rand van 1/2" waar de andere mallen in passen. Er komen twee mallen, 1 voor de groef en een andere voor het venster

P1141331q.jpg
Eerst wordt de groef in de achterkant gefreesd met de groefmal

P1141332q.jpg
Met de venstermal wordt aan de voorkant het venster uitgefreesd. Het is goed zichtbaar dat het middendeel loskomt.

P1141333q.jpg
Het middendeel is uitgebroken

P1131328q.jpg
Beide mallen en het gefatsoeneerde labelvenster bij elkaar.

P1131329q.jpg
Hier het kant en klare product na de afwerking met een vijltje


P.S. De onderstaande foto is in feite vervallen.
 

Bijlagen

  • P1141330q.jpg
    P1141330q.jpg
    87 KB · Weergaven: 301
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ja, het werkt snel. Het is wel seriewerk. Eerst stroken zagen, dan de stroken afkorten. Vervolgens 1 kant frezen, dat is ongeveer 15 sec met mal + blank wisselen. Dan de gefreesde kanten even glad schuren (5 sec per blank) en dan weer 15 sec om de andere kant te frezen.
Er blijft een randje van ongeveer een millimeter staan dat ik met een beitel wegsteek. Met een schuurpapiertje moet ik wel alle rafels van het MDF wegschuren.
Maar het viel me mee dat alles zo goed uitpakte.
Sorry voor het gerommel met de foto's maar ik krijg de foto's niet in de goede volgorde in één keer in m'n tekst.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig en inventief. Ooit vertelde mij ankerman van een bekende gereedschapwinkel me, dat hij zich verbaasde dan mensen, waarvan hij wist dat ze een uitgebreide verzameling gereedschap hadden, in de winkel een doosje voor b.v. hun freesje kochten. Terwijl dat zo fraai zelf te maken is; en dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen. We kunnen wel eens een lijst samenstellen met zaken rond het huis die je zelf kunt maken ipv het plastic equivalent van een grote winkelketen.
Heb je het ook geprobeerd er eentje uit massief hout te maken? Dan zijn ze, denk ik, nog mooier.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Jaap,je haalt me de woorden uit de mond.....Ik zat ook te denken aan massief hout voor dit project....Had je al een vandiktebankje aangeschafd ??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.