Ronde tafel met interessant freesmal

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik moest een ronde beuken tafel maken volgens de tekening van de klant, het speciale eraan was de onderzijde van het blad dat op 30 graden afgeschuind moest worden.
Waarvoor ik zelf een mal in elkaar heb gestoken dat me toch interessant genoeg leek om te delen.

Hieronder zie je hoe ik de cirkel met de carvex en cirkel mal eerst heb uitgezaagd, het ging goed maar de dikte (44mm) was dubbel van wat er officieel toegestaan is met dit mal. Ik heb 2 Bosch zaagjes moeten gebruiken hiervoor (heb ook voor het eerst een ecotools zaagje gebruikt maar dat was na 5 cm verbrand!)

table2.jpg

daarna Heb ik met een mdf mal en OF2200 bovenfrees de cirkel perfect rond gemaakt, en toen met mijn mal dat gewoon een schuine basis met een sleuf voor de kopieerring erin is, heb ik stap voor stap de onderhoek afgeschuind. Het mal is in het centrum van de cirkel geschroefd.
Ik wist niet goed hoe de frees hierop ging reageren maar het ging allemaal vlot zonder stootjes of terugslagen.

table1.jpg

Dan heb ik ook nog mallen gemaakt om de "halfhout verbinding" voor de poten te maken

table7.jpg

Hier zie je het onderstel, de "negatieve" pen in de poten heb ik op de hammer freestafel geslaan op 15 graden

table3.jpg

Het deel van het onderstel dat gelijk loopt met de houtrichting is geschroefd in het blad, en het deel dat dwars loopt is vastgemaakt met blokjes en dominos die het blad laten werken.

table4.jpg

En hier de afgewerkte tafel met osmo olie, ik moet er morgen nog een laag op doen.

table5.jpg

table6.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Zelfs daar zijn die verduvelde dominos weer goed voor, mooi hoor. Hoe heb je het blad verlijmd, koud op elkaar of met domino's ertussen. En geperst op een pers of gewoon met wat klemmen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Had je de frees los op je hulpstuk en dan steeds stukje dieper instellen of was hij gefixeerd op de jig en heb je heb dan gedraaid rond de as?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel voor de reacties, het blad is koud verlijmd met een zaagtandprofiel en samengeperst met lijmtangen die ze hier deurspanners noemen.
De originele planken waren rond de 19cm breed, dat vond ik te riskant met beuk en heb ze steeds in twee gezaagd. Zo heb ik stukken van ongeveer 8-9cm breed en ik heb ze dan ook vanuit het midden in spiegelbeeld van elkaar geplaatst, een soort book-match.

De frees ruste los op het mal, er zat een 30m brede gleuf op het mal, en een 30mm kopieerring op de frees. Zo kon die vrij op en neer bewegen maar niet zijwaarts.
Ik heb dan in een 3-tal dieptegangen de afschuining gemaakt, de frees gewoon met het oog bij iedere passage een beetje hoger schuiven en dan van links naar rechts frezen.
Zodat de draairichting van de frees tegen de richting van het snijden in ging, op die manier ging het vlot zonder gevaarlijke reacties van de frees.
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie tafel geworden. En ook die freesmethode spreekt me erg aan. Het is het soort van oplossingen waar ik ook steeds naar op zoek ben. Daar kan ik dan dagen lang op broeden en dan valt opeens het kwartje. Als je dan je idee ten uitvoer gaat brengen heb je het gevoel dat je gelanceerd wordt. Dan gaat alles uit de kast.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Erg mooi, goed doordacht stuk werk. Op de foto is te zien dat er een randje blijft staan na het frezen, hoe heb je dat gelijk gemaakt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Mooi gedaan. Zeer creatief gebruik gemaakt van domino's. Ik zou de foto's naar festool mailen. Wie weet vinden ze het een goed idee.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Leuke tafel en leuk dat de hele werkwijze op de foto staat. Nu heb ik alleen de vraag waarom je het lad schuin heb gemaakt nu lijkt het blad vanaf de zijkant dunner is dit puur design of moest het ergens bijpassen?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Bjorn, mt het mal heb ik de volledige afschuining kunnen afwerken, de fotos zijn van tijdens het frezen waar nog niet alles gedaan is!!

@Wim, ik denk niet dat ik de eerste ben die dominos zo gebruik, ik heb het al vaker gezien.

@ Frank, de tafel moest passen bij de andere werkbladen in de ruimte, die hebben zo'n boord maar die zijn recht. Dat was veel makkelijker te doen dan op een rond blad!
Ik dacht eerst een frees te vinden voor de bovenfrees die op 60 graden zat, maar ik kon er geen vinden die groot genoeg was en zelfs als ik die had kunnen vinden dan was het veel gevaarlijker geweest en met mogelijk een minder mooi resultaat.

@ Bert, mijn hobby is mijn beroep dus profiteer ik ervan :p
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige strakke tafel! Kiept ie niet als je er op leunt? De oplossing voor de schuine kant is er 1 op te onthouden, al had ik de ondersteuning voor de bovenfrees wat breder gemaakt. Het zagen met de cirkelmal had ik gewoon uit de hand gedaan en iets van de lijn afgebleven. Op deze dikte wil het zaagje wel schuin weg gaan lopen, met het risico dat je aan de onderkant van de zaagsnede, wat de bovenkant moet worden, teveel weg zaagt. Bij het rondfrezen maak je het toch wel passend en strak.
Maar een mooie tafel, ook de constructie van de poot etc. Ben je met het aantal uren binnen je calculatie gebleven?

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.