kozijn gemaakt met bovenlichten

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
Heb ook niet stil gezeten.
laaste maanden en zo is een hardhoten kozijn geboren
ben alleen vergeten tussendoor wat foto's temenen
maar wil deze toch met jullie delen van de kozijn in de grondlak.

na overal wat prijzen gevraagt het hebben voor een kozijn die naar ons gevoel allemaal wat aan de hoge kan vond toch maar zelf begonnen aan zoiets
met wat hulp van google boeken en uitleg van een timmerman het erop gewaagd

maar als eerste een robland x21 aangeschaft die ik voor een leuk prijsje kon overnemen inclusief wat hout
de raamsluiting moet er nog aankomen zal waarschijnlijk wel elektrisch worden (elektriciteit is tenslotte niet voor niets uitgevonden zeg ik altijd :D) mits ik dit voor een leuk prijsje uitkanhalen
zodat ik de ramen ook via de pc kan gaan aansturen tja als je in de elektronica werkt krijg je zoiets.


bovenlichten heb ik voorzien van een mooi profiel ipv recht zoals dat tegenwoordig doen.
misschien maak ik de glaslatten ook zo ipv van de standaart rechten die ze hebben.
vind wel wat hebben een beetje dat ouerwetse eraan
 

Bijlagen

  • IMG_1895.jpg
    IMG_1895.jpg
    96 KB · Weergaven: 484
  • IMG_1896.jpg
    IMG_1896.jpg
    86 KB · Weergaven: 470
  • IMG_1890.jpg
    IMG_1890.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 474
  • IMG_1892.jpg
    IMG_1892.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 469
  • IMG_1894.jpg
    IMG_1894.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 471
  • IMG_1899.jpg
    IMG_1899.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 472
  • IMG_1893.jpg
    IMG_1893.jpg
    33 KB · Weergaven: 472
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooi kozijn. Zit er er een waterhol in de boven en tussendorpel? Hoe heb je de verbindingen gemaakt?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Hoe is de waterkering geregeld bij de onderdorpel en de bovenzijde van het kalf, ik zie hier op het eerste gezicht geen opstaande rand?
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
In het kalf heb ik idd geen waterhol gemaakt met de reden dat de kozijn toch half onder het dak zit en de huidige aldaar worden eigelijk zelden nat.
de verbindingen zijn deels met pen en gat en simpel na het im mekaar zetten gat geboord en daar een pen in gelijmd
vleugels zijn wel met pen en gat uitgevoerd.

emilio waar mis je een opstaande rand?
overigs de weldorpeltjes aan de vleugels moet ik er nog aan maken.
had er de frees voor besteld maar die is nog niet binnen.
moet de vleugels dan iets invrezen zodat de wel dorpels daar iets invallen wat dus beter is hebben ze me verteld


Gr,

Mike
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik mis dit aan de bovenzijde van de onderdorpel en het kalf. Je werkt met binnenbeglazing, hoe is de dichting bij de onderdorpel bedacht? En hoe ziet het detail eruit aan de onderzojde van de draaiende delen?
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
Emilio wat mis je percies wat je mist??
bij de onderdorpel komt verder geen alustrip of iets dergelijks (vind ik persoonlijk ook foei lelijk )wil beetje het nostaglische erin hebben. en de timmerman die het me zo verteld heeft heeft dit ook zo bij zijn boerderij al jaren.
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
is de buitenzijde van de onderdorpel en het kalf wel afgeschuind 10 of 12 graden en de sponning van 40 is een beetje krap 3 mm glas band ruit 21 mm 3 mm glas band glaslat 19 of 17 = 46 of 44 mm en onder komt zeker een geventileerde glaslat of 2 gaatjes voor het nostalgische ook bij de ramen
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Emilio wat mis je percies wat je mist??
bij de onderdorpel komt verder geen alustrip of iets dergelijks (vind ik persoonlijk ook foei lelijk )wil beetje het nostaglische erin hebben. en de timmerman die het me zo verteld heeft heeft dit ook zo bij zijn boerderij al jaren.

Ik vind het persoonlijk geen goed detail, ik zou aan de onderzijde altijd een wisselsponning aanbrengen als je geen alu profiel wilt zien. In de huidige constrcutie zou ik zeker niet vergeten om ontwateringsgaten aan te brengen anders kun je in notime ellende krijgen, whatever de timmerman ook zegt....
Wat ik me nu wel afvraag, hoe ziet het detail aan de onderzijde van de draaiende delen eruit?
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
is de buitenzijde van de onderdorpel en het kalf wel afgeschuind 10 of 12 graden en de sponning van 40 is een beetje krap 3 mm glas band ruit 21 mm 3 mm glas band glaslat 19 of 17 = 46 of 44 mm en onder komt zeker een geventileerde glaslat of 2 gaatjes voor het nostalgische ook bij de ramen

ja die zijn idd afgeschuind.
hij had het me zo versteld dus wie ben ik dan.
Maar wat u zegt met die 2 gaatjes dat zal dan ook gebeuren.
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
uh en wat is een wisselsponing voor een ding??
kan ik dat nu alsnog doen?
ontwaterings gaatjes wou ik er al in maken nadat ik bovenstaand gelezen had

de draaiende delen krijgen een nog een wel dorpeltje met onder aan een waterholletje evt zou ik de onderkant ook nog iets schuin kunnen maken zodat er zeker geen water terug zou kunnen mits dat dit nodig zou zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
uh en wat is een wisselsponing voor een ding??
kan ik dat nu alsnog doen?
ontwaterings gaatjes wou ik er al in maken nadat ik bovenstaand gelezen had

de draaiende delen krijgen een nog een wel dorpeltje met onder aan een waterholletje evt zou ik de onderkant ook nog iets schuin kunnen maken zodat er zeker geen water terug zou kunnen mits dat dit nodig zou zijn.

Dan ga je ipv binnenbeglazing naar een sponning voor buitenbeglazing. Dan heb je dus een opstand achter je glas om water wat door de kit heen komt tegen te houden, dit kan dan door de geventileerde glaslat weg. Dit is eigenlijk hetzelfde als gebeurd bij toepassing van minder fraaie alu profielen.
wat ik bedoel bij de draaiende delen is of de dorpel eronder aan de bovenzijde vlak is of ook een kering kent.
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
oke zo weer wat geleerd

de dorpel van de raampjes onder is gewoon vlak.
ik zal er nog wel een foto van maken als de wel dorpel etc er op zit.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Denk niet te licht over de waterkeringen. Water in combinatie met wind (stuwing) kan naar boven kruipen.
Bekijk anders het klepraampje van een nieuwbouw huis maar eens goed, daar zitten stiekem heel wat gleufjes en richeltjes in.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.