kopse kanten

nele01

Nieuw lid
13 jan 2013
5
0
Hoi,

Ik zit met een vraagje.

Ik ben namelijk van plan een salontafeltje te maken maar weet niet goed hoe de kopse kanten af te werken.

Zo zou het er ongeveer moeten uitzien

http://www.odesi.nl/rknl20-salontafel

Nu de ronde kanten is op zich geen probleem. Wat ik voor het bovenste stuk zou doen is drie platen( of meer) mdf dezelfde ronding geven en aan elkaar lijmen ( en vijzen).
Ik zit dan wel met ongeveer 15 cm "kopse kant" aan de zijkant van de mdf die zichtbaar blijft.
Kan ik dit afwerken met een laagje fineer en zoja welk?
Kan je dit dan ook perfect lakkken zonder er stuctuur van het fineer zichtbaar blijft?

Of bestaan er hiervoor beter oplossingen?

Mvg Kurt
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hallo Kurt,
Ik heb niet goed begrepen hoe je het gaat doen, maar de kopse kanten van MDF zijn op zich goed afwerkbaar.
Zelf schuur ik ze altijd met 120 en dan 220 papier met een excentrische schuurmachine, dan zal je zien dat de kopse kanten werkelijk toe smelten en met 2-3 lagen acryl lak en een lichte schuurbeurt ertussen zullen ze zo glad als een spiegel uitzien zonder poriën.
 

charl

Nieuw lid
9 sep 2012
10
0
den oever
hallo kurt ik heb zelf ook een paar salontafeltjes gemaakt met een mdf boven blad en de kopsekant is zeer mooi af tewerken zie fotoS5033383.jpgS5033382.jpg
 

nele01

Nieuw lid
13 jan 2013
5
0
Het probleem is eigenlijk dat ik een stuk of drie platen op elkaar zou lijmen om de gewilde dikte te bekomen en schrik heb dat de lijnen tussen de verschillende platen zichtbaar zouden blijven.
Met een enkele plaat heb ik ook ervaring en lukt goed
Ik zou ongeveer een dikte van 10 cm willen tbekomen .
Ik kan Mss best eerst een teststuk maken

Bedankt voor de reacties

Kurt
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Het probleem is eigenlijk dat ik een stuk of drie platen op elkaar zou lijmen om de gewilde dikte te bekomen en schrik heb dat de lijnen tussen de verschillende platen zichtbaar zouden blijven.
Met een enkele plaat heb ik ook ervaring en lukt goed
Ik zou ongeveer een dikte van 10 cm willen tbekomen .
Ik kan Mss best eerst een teststuk maken

Bedankt voor de reacties

Kurt

Ik zou dan de kopse kanten inderdaad goed schuren en lakken met blanke lak, zodat de zuigende werking opgeheven is. Daarna alles in de grondverf en aflakken! lijkt me goed te doen..
succes!
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet hoe het originele model geconstrueerd is maar ik zou niet stomweg drie platen MDF op elkaar lijmen voor het bovenblad. Dat is een flink gewicht en het is voor het zicht niet nodig. Met twee of drie stroken van 100 tot 150 mm breed rondom kan je het blad opdikken. Dat zelfde geldt voor het onderblad, met een enkele strook rondom verdubbel je de visuele dikte.
Heb je al nagedacht hoe je beide bladen aan elkaar gaat bevestigen en hoe de pootjes er uit gaan zien?
De eerste reactie van m'n moeder zou zijn geweest dat je het bijna niet goed kan afstoffen. Daar moet je voor op de grond gaan liggen. Als koffietafel zou het ook niet m'n keus zijn geweest maar als object om te maken lijkt het me interessant.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Kopse kant van MDF afwerken,

daar heb ik ook veel op gevloekt. Heb geen opleiding in hout gehad, dus is het maar zoeken geweest, en navregen.

Ik denk dat dit het beste werkt (handigst en mooi glad resultaat)

Je maakt je 10 cm dikke blad, of je nu een hoop MDF platen tegen mekaar lijmt, of je zaagt in verstek een plank van 10 ertegen, maakt niet uit,

dit gaat over het afwerken van kopse kanten MDF;

Dus, neem sneldrogend houtlijm, dus de gewone witte, maar wel de versie die op een 10 tal minuten droog is.

Neem een potje met een beetje water, los er evenveel lijm in op.

Nu moet je eerste eens met een schuurpapiertje 120 over de kopse kanten gaan, gewoon om teveel loszittende vezels weg te halen.

Vervolgens neem je het sopje water/lijm, en met een gewoon kleuter verborsteltje, of een 10 mm versie, verf je je sopje op de kopse kant.

Na een halfuurtje is dat kurkdroog en schuur je nog eens met 120, dan nagaan met 220-240, en je kopse kanten zijn superglad en dicht.

Zelf heb ik dat nu al menig keer gedaan, ook met opgedikte bladen, en je ziet nergens een overgang tussen de naden.

Laat een sweten of het gelukt is, misschien een aanrader om eerst een testplankje te maken?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het probleem is eigenlijk dat ik een stuk of drie platen op elkaar zou lijmen om de gewilde dikte te bekomen en schrik heb dat de lijnen tussen de verschillende platen zichtbaar zouden blijven.
Met een enkele plaat heb ik ook ervaring en lukt goed
Ik zou ongeveer een dikte van 10 cm willen tbekomen .
Ik kan Mss best eerst een teststuk maken

Bedankt voor de reacties

Kurt

Ik had al het idee dat het een holle tafel is, en na lezen staat dat er ook.
- specificaties en afwerking
Materiaal
De RKNL20 salontafel is gemaakt van hoogwaardig MDF, hierbij zijn de ronde hoeken met gebogen beukenhout ingezet. Het gebruik van deze materialen doet de RKNL20 salontafel solide aanvoelen.

Waarschijnlijk heeft het blad dus een onder plaat, met een rand er op, net als een kist, en dan een boven plaat.
De ronding van de hoeken is dus gemaakt van andere materiaal.
Misschien zit er nog een kruisframe in om doorbuigen van het blad te voorkomen.

Je zou de ronde hoeken ook van wat stukken plaat kunnen maken. Dat is goedkoper dan met beuken.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zelf schuur ik door tot korrel 400.
Ik strijk de kanten af met "Den Braven PolySoft" (eigenlijk een houtrot vulmiddel), nogmaals schuren in 2 stappen 240 en dan weer 400, één keer gronden en dan twee keer lakken/spuiten.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Zou de planken van het tafelblad ook niet gewoon op elkaar lijmen, maar een zogenaamde 'torsion box' (google afbeeldingen...) maken: onderblad, bovenblad, randen en een geraamte tussen de twee bladen dat het geheel stijf moet maken.

Voor de kopse kanten: schuren, een product dat het 'zuigen' tegen gaat, aflakken. Wat betreft het 'zuigen' bestaat er ook zoiets als 'kopshout sealer' (sikkens, kodrin kopshout sealer ,http://www.sikkens.be/nl/Producten/DIVERS/Pages/KodrinWV456.aspx ). Heb hier goede ervaringen mee.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Zweihaak,

neen, opzwellen heb ik nog nooit gezien, de hoeveelheid water is denk ik te weinig.

En verf pakt er perfect op, het water maakt de lijm gewoon wat dunner, om hem makkelijker met een borsteltje te kunnen uitstrijken, na droging blijft alleen de lijm zelf over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.