Verwarring langsgeleider zaagmachine

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Langsgeleiders zie ik in alle soorten en maten voorbij komen. De een tot ca. de helft van de zaagbreedte, de ander tot het eind van het zaagblad, weer een ander over de volle lengte van de zaagtafel wel of niet aan 2 zijden vast te zetten en wellicht nog meer varianten.
Bij mij bestaat het idee dat er maar 1 goede manier kan zijn. Maar dat zou betekenen dat alle gebruikers van andere instellingen en niet te vergeten de fabrikanten zelf het allemaal fout hebben. Dat lijkt me te ver gaan. Al die mensen en fabrikanten zijn natuurlijk niet dom dus blijkbaar zijn er meer instellingen (lengten) mogelijk voor bv verschillend zaagwerk. Ik bedenk dit zo maar of het ook zo is: GEEN IDEE!
Wie kan mij en misschien vele anderen voor eens en voor altijd helpen met de "echte" instellingen. Oh ja, en wat mij ook vaak opvalt is dat bij de afkortzaagmachines er tegen de geleiders aan de achterkant hout zit. Wat is daar de reden van en werkt dat ook beter??
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
het hangt er eigen vanaf wat je aan het zagen bent ;)

voorbeeld een balkje: wil je dat afkorten --> geleiding laten stoppen voor het zaagblad (anders kan het gaan wringen en scheeftrekken)
wil je het in de langse richting verzagen --> geleiding tot voor het zaagblad zetten (ondersteuning van het lange af te zagen deel)
tot de helft van het zaagblad zetten is voor heel dunne latjes dacht ik... maar daar ben ik niet zeker van (heeft te maken met terugslag van je werkstuk)

de geleiding van een afkortzaag is idd achteraan, want dat is de richting waar de zaag naartoe gaat. Dan steunt het zo het beste. Beetje verwarrend in vgl. met de tafelzaag, aar bij tafelzagen heb je dan ook 2 systemen (aanslag achteraan of vooraan het werkstuk)
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Volgens mij is het wel een vereiste dat de geleider tot voorbij het spouwmes komt. Dat er geleiders zijn die tot achterkant tafel lopen heeft volgen mij te maken met de manier waar ze zich vastklemmen. Deze staan dan zuiverder haaks. Ze staan immers aan beide zijde vast. Bij het vastzetten aan éénzijde kan een kleine afwijking ontstaan. Ik heb een PK200 en daar treedt dit laatste op maar ervaar ik niet als hinderlijk. Gewoon af en toe controleren.

De reden dat er een houten blokje bij afkortzaagmachines zit heeft volgens mij te maken met splinters. Het blokje (of plankje) wordt bij de eerste keer ingezaagd en er ontstaat dan een snede met de dikte van het blad. Al het hout wat je er nu tegen aanlegt heeft dan niet de ruimte om te splinteren.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De geleider is bij een fatsoenlijke machine in te stellen, er is geen correcte positie die universeel werkt.

-Bij panelen herzagen zet je de geleider beter zodat hij voldoende achter het zaagblad uitsteekt, zo kan je het stuk blijven geleiden totdat het achter het zaagblad door is. Ander kan het paneel kantelen en beschadigd raken.

-Bij massief hout herzagen of schulpen zet je de geleider beter zodat hij stopt net achter het zaagblad/spauwmes, want massief hout trekt vaak krom terwijl je het zaagt en zou anders klem raken of zich tegen het zaagblad duwen en verbranden.

-Bij het afkorten van stukken waarbij de gezaagde zijde minder breed is dan de lengte op een zaagtafel met rolwagen(bijvoorbeeld latjes van 4 cm breed afkorten in stukjes van 10 cm lang), kan je de geleider gebruiken als lengte-stop, maar dan moet die absoluut voor het zaagblad stoppen en nooit erlangs, anders gaan de stukken klemmen en naar je toe vliegen aan 300km/h.

-bij afkortzagen zetten sommigen een stuk hout tegen de geleiding omdat je dan de volledig achterkant kan sluiten en er toch door zagen, de standaard metalen geleider is meestal zo gemaakt dat je er in geen enkele stand tegen kan met het zaagblad. daarom is daar altijd meer open ruimte en als je kleine stukken afkort hebben die de neiging om door die opening te vliegen of klem te raken!
 
  • Leuk
Waarderingen: henk@famvanlith.nl

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Geweldig jullie reacties!! Hier heb ik wat aan. Dus toch verschillende instellingen bij de diverse zaagvormen.
Is het niet zo dat door de gehele achterzijde te sluiten op de zaagsnede na, dat alle zaagsel naar voren wordt geworpen?? Ik heb juist een kap op de afkortzaag gemonteerd met een afzuiging om dit (enigszins) tegen te gaan. Dus ik laat het dan maar even zo.
Verder zal ik rekening gaan houden met de gegeven aanwijzingen. Hoe ik dat precies met mijn Metabo 1688 op moet lossen (langsgeleider aan voor- en achterkant vast te zetten) moet ik nog even goed uitvogelen. Ook weer leuk voorkomende problemen oplossen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Voor massief hout schulpen, moet de geleider (hulpgeleider) ingesteld worden 2 cm voorbij het punt dat het hout op volle dikte is doorgezaagd.
Hiervoor moet ook het zaagblad zo hoog mogelijk staan, zodat de krachten zoveel mogelijk gericht zijn naar blad.

Voor de rest klopt het verhaal van Benchworks.

Zo word het geleerd bij de voortgezette (gezel) opleiding machinaal houtbewerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: simonB

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie: de foto's komen deze week.
Wat bedoel je overigens met "Mijn langsgeleider klemt aan zowel de voor als achterzijde". Jij hebt toch een 1685? Volgens mij is die praktisch gelijk aan de 1688. Dat zou kunnen betekenen dat mijn 1688 dat ook heeft?? Hij ligt nog uit elkaar vandaar mijn lichte verontrusting... Of bedoel je met klemmen dat hij voor en achter vastgezet kan worden door een kleminrichting? Feit blijft in beide gevallen dat de langsgeleider over het gehele blad loopt en er dus volgens deze berichten problemen kunnen ontstaan. Dat zou betekenen dat ik de geleider zal moeten inkorten. Ben ik eigenlijk niet zo blij mee, vond he wel prettig dat de geleider zowel boven als onder vastgezet kan worden. Op YouTube heb ik verschillende filmpjes gezien waar een volgens mij hele dure en zware geleider werd gebruikt die ook aan beide zijden van het blad kan worden vastgezet. Hebben de Amerikanen andere ideeën over hoe het moet of "doen ze maar wat"?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hohohohoho, niet zo voorbarig joh!!
Vooral NIET de zaag in de geleider zetten.
Deze is voorzien van een hulpstuk voor het zagen van smalle delen, welke je op de gewenste maat kunt schuiven en fixeren.
En de door jou aangehaalde amerikanen kiezen vaak bewust voor een zeer kleine ofset om te voorkomen dat het te zagen materiaal vastloopt, met alle nare gevolgen van dien :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
idd, NIET afkorten. Je kan deze geleider naar voor en achterschuiven en ook omdraaien.

EERST in elkaar zetten, dan goed bekijken en foto's plaatsen. Desnoods dat je iemand uitnodigd die je uitlegt hoe dat instellen allemaal werkt.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Het blijft geloof ik wel lang windstil bij mij.....
Ik heb de langsgeleider inderdaad nog niet echt bekeken (alleen bij de koop). Zal hem zeker niet gaan inkorten als het ook anders kan. Helder is wel dat hij blijkbaar niet aan 2 kanten (boven en onder) vastgezet mag worden.
Dank heren dat u mij weer behoed voor domme dingen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Je moet die amateurs (ik dus) ook van alle kanten in de gaten houden. Het zijn kikkers in de kruiwagen: ze springen alle kanten op.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
HermantB;
Mijn tip voor jou: zoek een stadswerkplaats in je regio, en schrijf je in voor een workshop houdbewerking, bij de meeste stadswerkplaatsen kun je zo binnen lopen, er is altijd wel iemand die 5 minuten tijd voor je heeft.
Tijdens een workshop/les leer je omgaan met allerhande powertools, echt een aanrader.
Ik zou dit echt gaan doen als ik jou was: je leerd in een relatieve korte tijdspanne best wel veel, en, het is allemaal hands on, en thuis direct toepasbaar!!!
In welke regio woon je eigenlijk??
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie: Toeval bestaat niet. Ik had het er net over met mijn vrouw en ben al aan het zoeken op Internet. Naar een Stadswerkplaats had ik nog niet gekeken. Ga ik zeker doen!
Ik woon in het zuid-oosten van Noord-Brabant, dus een beetje bij jou uit de buurt...
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Zeker jammer, ik had vast heel wat van je kunnen leren! Maar als je in de buurt bent: de koffie staat klaar!!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@SanPonette: Dank voor het meedenken! Turnhout is helaas ca. 85km bij mij vandaan. Ik woon in Uden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.