schimmel (?) op dakbeschot

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
In de zomer hebben wij een nieuwe schuur gebouwd echter is er er sinds een maand schimmel aan het ontstaan aan de onderkant van het dakbeschot (underlayment)
Op het underlayment ligt Isolatie met 2 aluminium kanten het is echter alleen het underlayment aan de buitenzijde van de schuur dat deze schimmel heeft aan de binnenzijde van de schuur is het hout niet veranderd sinds de plaatsing.

Graag zou ik willen weten wat ik zou kunnen doen aan de schimmel van het hout.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG-20130111-00140.jpg
    IMG-20130111-00140.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 314
  • IMG-20130111-00141.jpg
    IMG-20130111-00141.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 304
  • IMG-20130111-00142.jpg
    IMG-20130111-00142.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 307

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Naar ik begrepen heb, komt dit door condensatie: het dak wordt koud door uitstraling, eronder is het warmer, waardoor vocht neerslaat. Binnen in je schuur is de vochtigheid van de lucht kennelijk afdoende laag om geen condensatie te krijgen.
Ik overweeg om binnenkort een houten carport te laten plaatsen (zelf geen tijd) en een aannemer adviseerde om het plaatmateriaal aan de binnenzijde vóór plaatsing te voorzien van grondverf. Heeft iemand de ervaring of dat een goed advies is, overigens?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je kunt de schimmel wel redlijk verwijderen met een schimmel reiniger, maar ik denk dat dit niet de manier is.
Het is maar de vraag hoe diep de schimmel en vocht al is ingetrokken.
Je zou het schoon kunnen maken, en afdekken met een lak, maar dan heb je juist wel weer meer kan op doorrot van je paneel, een vochtreguleerdende lak voor jonghout zou een oplossing kunnen bieden, maar dan moet het wel voldoende droog zijn.

Dit is dan onbeschermd hout. Geen wonder dat je daar schimmel op krijgt.
Dit is waarschijnlijk onstaan door condensvocht.
Beter zou zijn geweest dat dit een lak laag had gekregen.

Zat er een messing en groef aan de underlayment? Op de eerste foto lijkt het net of de platen niet goed aansluiten op elkaar.

Is het watervast underlayment?

Zit er nog een dampremmende laag tussen de isolatie en het dakbeschot?

Ook je dakbalken onder het overschot zijn onbeschermd.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Naar ik begrepen heb, komt dit door condensatie: het dak wordt koud door uitstraling, eronder is het warmer, waardoor vocht neerslaat. Binnen in je schuur is de vochtigheid van de lucht kennelijk afdoende laag om geen condensatie te krijgen.
Ik overweeg om binnenkort een houten carport te laten plaatsen (zelf geen tijd) en een aannemer adviseerde om het plaatmateriaal aan de binnenzijde vóór plaatsing te voorzien van grondverf. Heeft iemand de ervaring of dat een goed advies is, overigens?

Krijg je daar vochtbestendige platen op? zolas bv Oukume garantie plaat?
Een afdekkende verflaag zou denk ik nooit schaden. Maar alleen grondverf is niet voeldoende.
Grondverf is een hechtlaag tussen hout en de lak, en niet een bescherming tegen aantasting.

Van te voren is makkelijker dan nadien boven het hoofd, en het plaatmateriaal die op de draagconstructie komt is dan weer onbeschermd als je dit nadien doet.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Naar mijn ervaring krijg je met een dergelijke constructie altijd schimmelelende aan de onderzijde, ik denk niet dat grondverf daar iets aan gaat veranderen, het beschermt uiteraard wel je hout. Wij plaatsen tegenwoordig dergelijke constructies alleen als het dak ongeïsoleerd is, anders met een plafond aan de onderzijde.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Krijg je daar vochtbestendige platen op? zolas bv Oukume garantie plaat?
Een afdekkende verflaag zou denk ik nooit schaden. Maar alleen grondverf is niet voeldoende.
Grondverf is een hechtlaag tussen hout en de lak, en niet een bescherming tegen aantasting.
Nee, vochtbestendige platen zijn nu niet voorzien. Het idee was: rondom gronden vóór montage, en inderdaad na montage aan de onderzijde aflakken. Zou dit voldoende zijn, of beter de door jou genoemde plaat vragen?
Dakje van de carport blijft uiteraard ongeïsoleerd.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Houd er wel rekening mee dat Okoumé flink duurder kan zijn dan de standaard dakplaat.
Ik wil buiten alleen maar vochtbestendige produkten inclusief r.v.s. schroeven of nieten.

Als je toch van te voren gaat gronden, waarom ook niet een keertje rollen met lak?
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Underlayment is normaal gesproken ook watervast verlijmd. Een garantieplaat is alleen nodig als het aan de buitenkant van een constructie zit. Niet onder een dak.

Let er bij het schilderen van de schimmelplaten erop dat je een verf kiest die dampopen is.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op de 2e foto staat een (trespa?)boei, komt er nog een trim of afdekkap overheen? Ik neem aan dat de aansluiting daar al wel waterdicht is.
Op het verticale underlayment boven de deur zit ook schimmel, is het underlayment ook een keer nat geregent of zo?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Underlayement gaat gewoon delamineren als het vaak genoeg nat is geworden. En de combi met schimmel gaat zeker ook geen goed doen.
 

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
De trespa boei is inderdaad aan de bovenkant dicht en kan niet inregenen. Het underlayment is nooit nat geregend dus is ga uit dat het door de vochtige lucht/ condens komt.
Vandaag alle schimmel verwijderd met anti schimmelmiddel en tuinbeits gehaald. Dus wordt wachten tot de temperatuur weer wat stijgt om het in de beits te zetten.

Underlayment is nog nergens zacht of iets dergelijks dus hoop dat ik er optijd bij ben.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Wil je van de schimmel af? Want zo blijft het waarschijnlijk gewoon schimmelen, alleen dan op de verf. Is veel minder schadelijk voor je underlayement, maar het ziet er niet echt lekker uit.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik denk dat je, zoals emilio al zegt, wel alles kunt gaan beitsen, maar dan is het probleem nog niet verholpen. Als je daar last hebt van schimmel wil het zeggen dat je daar vocht krijgt die niet weg kan. Kun je in de trespa niet wat sleufen zagen/boren, zodat je een beetje een natuurlijke trek krijgt onder het dak. Door een paar, op de goede plek geboorde gaten kun je misschien wel genoeg 'tocht' krijgen dat er geen vocht kan ontstaan. En door die paar gaten zal je echt niet zoveel regen binnen krijgen..
ben benieuwd wat anderen der van zeggen..
succes dermee
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Op de foto is het net boven een deur, alleen daar? Lekt er anders warme vochtige lucht via de kieren en dampt die aan tegen de koudere buitenbekleding?
 

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
@ damien de schuur is op dit moment nog niet verwarmd dut het zouden geen dampen kunnen zijn.

@Emilio; Ik heb net stuk Trespa van het underlayment geschroefd (had ik destijds eronder geschroefd als proef) en daar bleek geen schimmel onder te zitten, was nog helemaal blank. Door het stuk trespa kon er geen wind langs het underlayment. Zou het dan toch door condens/wind dat het underlayment voldoende vochtig wordt voor schimmelvorming.

Dus nu mijn volgende vraag. Indien ik het underlayment behandel met tuinbeits (vochtregulerend en waterafstotend) zou het schimmelproces in/op het hout dan stoppen? Vervolgens zou ik het kunnen bedekken met trespa om te zorgen dat de wind er geen vat op krijgt. wat mogelijke verdere schimmelvorming zou moeten tegengaan.

mvg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je krijgt vooral condens op ruwe oppervlakken. Dit ontstaat meestal door dat de onderzijde van een geïsoleerde dakconstructie door zon slechts langzaam opwarmt, terwijl de omgeving we snel opwarmt. Je krijgt dan dus dat er warme lucht tegen een relatief koud oppervlak komt wat dus condenseert. Je probleem onstaat dus niet door wind oid, maar door temperatuurverschil. Dit gebeurd minder snel als het dak niet is geïsoleerd of als er nog een extra laag aanwezig is die snel de omgevingstemperatuur aanneemt en bovendien glad is (trespa). Een plafond aanbrengen wil vaak ook helpen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Weer wat geleerd, ik had dit ook nog niet eerder gezien. Dergelijke overstekken worden bijna altijd afgetimmerd. Als je het plafond maakt van trespa zou ik wel zorgen voor ventilatie achter het trespa.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@ricardovm, gewoon uit nieuwsgierigheid, komt er nog wel een trim/afdekkap over de dakrand? Zo niet, hoe heb je het dan afgewerkt?
Waarom heb je geen trespaschroeven in kleur gebruikt?
 

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
@emilio ok duidelijk hartstikke bedankt voor alle info!

@ bjorner er zit nog een horizontale trespa plaat op de dakrand gemonteerd ivm doorslag e.d (dakpannen) wat betreft de trespa schroeven dit was de kleur die er het dichts bijkomt (rood achtig trespa is bruin)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die kleuren kon ik er op de foto niet van maken:) Is het geen platdak met dakleer of epdm, maar een pannendak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.