Houtverbindingen en eisen

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik lees in sommige topics dat mensen verbindingen die buiten worden gebruikt in elkaar schroeven, niet begrepen of daar ook penverbindingen bij worden gebruikt.
Ook lees ik wel eens dingen over lijmen of aannames van fabrikanten daar over.

In de KVT worden bijvoorbeeld eisen gesteld aan verbindingen en de toegepaste lijmen.
Bij sommige merken lees ik soms de meest wilde verhalen hoe goed hun lijm wel niet is, terwijl deze lijmen totaal geen certificering hebben.
Dit hoeft niet te betekenen dat deze lijmen ook slecht zijn, maar als je bv als timmerbedrijf of als ZZPér kozijnen leverd aan een bouwplaats mag dit dus niet gebruikt worden.

Ik zie ook regelmatig vragen terug komen over lijmen, soms heb ik het idee dat veel maar een lijm gebruiken zonder echt het verschil er van de weten zoals vochtbestendig, waterbestendig en watervast.
De algemene hobby houtlijm verkocht bij alle bouwmarkent hebben vaak deze norm niet. Je zou deze dan misschien D1 kunnen noemen.

Meer info over lijmen en verbindingen:
http://www.bisonprof.nl/nl-nl/kwaliteit/normeringen/
Op de gele vlakjes klikken voor info, sorrie voor het link naar dit merk maar dit is een duidelijk overzicht.
Hier word duidelijk aangegeven wat het verschil is tussen de D2, D3, D4 norm

Link naar KVT; hier staan bv ook toleranties van spelingen van pen en gat of deuvel verbindingen in. Geen idee of de Domino ook mag.
http://www.nbvt.nl/index.php?pagina=kvt
Zie:
15 : Verbindingen (KVT '95) (01-1999)
15 : Verbindingen (11-2010)

Onderstaande link opend een PDF: SKH-publicatie 99-10
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...dENB61dHWMtBgJo1rODnw&bvm=bv.1357700187,d.d2k

Hopelijk dat die enorme link nog werkt, maar hierin staan alle KOMO norm lijmen.
De door verkopers en sommige van jullie veel omprezen Titebond ontbreekt hier dus, wel raar want Titebond is geloof ik van Wurth, en die heeft we hun eigen Rapid PUR naamlijm laten keuren.

Sommigen vragen wel eens wat is een goed houtboek, dit is wel een saaie misschien maar wel een hele goede :)
http://www.selexyz.nl/product/9789006950717/elzer-b-en-prins-c/kvt-studentenuitgave/
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je ook een link voor jullie Belgische vrienden waar staat wat jullie met kozijn en KVT bedoelen? :confused:

Maar serieus ik weet niet of het woord kozijn in Vlaanderen gebruikt wordt? Ik heb zelf een Franstalige opleiding gehad en heb het vandaag moeten opzoeken waar jullie het eigenlijk over hadden.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Dag BenchWorks :)

Hier in vlaanderen spreken we ook wel over (raam)kozijnen. Naar KVT heb ik ook het raden :).

Ik dacht ook al dat jij van Boirs was en nu blijk je ineens van Bitsingen hier een beetje verder :) (Wist niet dat het hetzelfde was, kende Boirs als Dorpje langs de E313 richting Luik en Bitsingen als dorpje achter Riemst). (PS : Aardrijkskunde was nooit mijn sterkste vak)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Dat er komo eisen zijn is duidelijk. Maar 100 jaar geleden werden er kozijnen gemaakt zonder komo eisen vele van deze kozijnen zitten er nog steeds. Of dit met de nieuwe lijmen ook nog het geval is moet ik eerst nog zien. Zelf gebruik ik de D3 witte houtlijm van bison het meest. Is ook vrij snel droog. Volgens mij staat op de potjes van bison duidelijk of het d2 d3 of d4 is. In zijn algemeenheid d2 voor binnengebruik d3 waterbestendig en d4 watervast voor constructies. De d1 heb ik van bison nog niet gezien.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Kozijn betekent ook nog 'neef'.
taaltelefoon.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=2032
Bassenge = Bitsingen
Boirs = Beur
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Mijn aardrijkskunde gaat er toch op vooruit. Ik zat er maar 2 km naast :).
Dank voor de correctie Mathieu :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat er komo eisen zijn is duidelijk. Maar 100 jaar geleden werden er kozijnen gemaakt zonder komo eisen vele van deze kozijnen zitten er nog steeds. Of dit met de nieuwe lijmen ook nog het geval is moet ik eerst nog zien. Zelf gebruik ik de D3 witte houtlijm van bison het meest. Is ook vrij snel droog. Volgens mij staat op de potjes van bison duidelijk of het d2 d3 of d4 is. In zijn algemeenheid d2 voor binnengebruik d3 waterbestendig en d4 watervast voor constructies. De d1 heb ik van bison nog niet gezien.


De norm D1 bestaat ook niet, ik doelde dit als begrip, dat de meeste goedkopere hobby lijmen dus niet getest zijn. Blijkbaar was ik daar onduidelijk mee.
Er staat: Je zou deze dan misschien D1 kunnen noemen.:)

Bij een gemiddelde bouwmarkt zoals gamma hornbach kennen ze de D4 PVAC vaak helemaal niet.

Qua vroeger en nu met kozijnen maken, tegenwoordig kan bijna iedereen dat, we zeker voor deurkozijnen voor binnen met de bouwpakketten.
Kozijnen van lang geleden waren ook gemaakt van gewaterd hout, dat kent bijna niemand meer.
De houtsoorten van toen en nu verschillen ook, ook de penverbindingen. Ook de houtzwaarte verschild tussen nu en vroeger.
(houtzwaarte is niet het gewicht maar de maten van het hout)
De spouw gedeeltes werden voorzien van 3 lagen loodmenie, dit mag niet meer, tegenwoordig gebruikt men ijzermenie.
Dus dat is niet goed meer te vergelijken.

De benaming D4 watervast is voor buiten gebruik, niet voor constructief, verkrijgbaar in zowel PVAC of PUR.

Zelf gebruik ik ook voornamelijk de D3, binnenshuis.

Dacht dat ze in Belgie het woord kozijn wel kenden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kozijn

De KOMO en KVT werd ingevoerd om dat er veel te veel werd gerommeld in de bouwwereld. (nog steeds trouwens)
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
ik heb op Sint Jansberg in Maaseik (België) op school gezeten, wat wij hier kozijn noemen heette op school een blindraam (afgekort BLR) en de vleugel (bewegend deel) heette gewoon vleugel.

Er werd bij ramen en deuren gebruik gemaakt van de Garniga freesset voor ramen. Houtmaten waren 80x58. en dan te bedenken dat ik al 6 jaar weg ben daar op school :p
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja ben er inmiddels ook achter dat veel dingen anders worden benoemd in het land der Belgen. :)
Toen ik voor het eerst het woord Vijs zag dacht ik ook, en de wat voor ding? :)
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op de school in Herstal spraken we van "chassis dormant" voor vast raam, en "ouvrant" voor vleugel. Ze hadden daar een complete raam frees set, maar mijn "kozijn" moest ik maken old school met de pennenbank en freesbank iedere stap apart. Omdat een frees set te makkelijk was en zo leerde je ook een kozijn te maken met klassiek gereedschap want niet iedereen heeft zo'n set die makkelijk meer dan €10.000 kost.
Door de verbindingen sloegen we van die inox kruis staafjes, verzinkt en toegestopt aan binnenzijde, en het beslag zat er ook rondom op geschroefd.

Dankzij deze thread weet ik weer waarom ik geen kozijnen wil maken of buitendeuren, op uitzondering van die voor tuinhuizen of niet geïsoleerde ruimtes! Er komt te veel bij kijken en de investering is niet interessant als je het maar af en toe doet.
 

PBT

Actieve deelnemer
dat laatste valt reuze mee hoor! in nederland tenminste waar je niet verplicht bent aan bepaalde regels te houden. Ik heb bij 1 van de grootste fabrikanten van houten ramen en deuren van NL gewerkt, zij werkten met het komo keurmerk. Maar dat ik nu kan zeggen dat de deuren zo geweldig van kwaliteit waren.... nee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.