Mijn nieuwe werkbank

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De afgelopen weken ben ik zeer druk bezig geweest met mijn nieuwe werkbank volgens ontwerp van Paul Sellers. Het is vooralsnog een genot om op te werken. De hoogte is rond de 96 cm en ik ben zelf rond de 183 cm. Mijn andere werkbank is rond de 83 cm, dus beduidend lager. De nieuwe hoogte is echt een verademing. Ik kan alles rechtopstaand doen en ik merk dat ik hierdoor ook een betere controle heb. De tooltray is ook errug handig. Alles is met handgereedschap gemaakt. Ik heb hier mijn eerste pen-gat verbindingen gehakt op de manier zoals Paul dat doet. Dit was een behoorlijke uitdaging maar uiteindelijk is het gelukt. Oefening zal nog wel kunst baren.

Aangezien plaatjes meer zeggen dan duizend woorden.....

IMAG0770.jpgIMAG0771.jpgIMAG0773.jpg
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Top

pakken beter dan mijn spaanplaat en grint miskleun

... al begrijp ik Paul Sellers (Engelse) design niet, een 10 cm werkblad met een voorschoot. Die voorschoot dient dus amper om het dik blad stijf te houden. De bankschroef is niet in lijn, dus daar ook een beperkte noodzaak. Het blijft wel handig om de poten vast te maken.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De voorschoot en achterschoot (aprons in het engels) zorgen voor een laterale stabiliteit. De poten zitten in een inkeping van ongeveer 12 mm en zijn gelijmd en geschroefd. De bakschroef zit inderdaad niet verzonken in het blad, maar dit heeft wel voordelen inderdaad. Het is in principe ook niet echt een ontwerp van Paul maar een eeuwenoud brits ontwerp.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Mooie bank, wat zijn de blad afmetingen die jij hebt gebruikt ?

Ik moet nog aan de mijne beginnen, heb je hem gewoon van vuren balken gemaakt net zoals paul sellers ?

Ik wil mijn hobby bank van vuren maken, scheelt veel geld en hij wordt bij mij niet dagelijks en intesief gebruikt.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Het blad is 150x30 cm (voor de breedte is dat inclusief de apron). Het is geheel van vurenhout. Iets anders is onbetaalbaar.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Knap project en ik vind het vooral indrukwekkend dat je alles met handgereedschap gemaakt hebt. Er is dus geen stekker aan te pas gekomen ? Zo'n vak voor het gereedschap is inderdaad erg handig. Mijn bak heb ik opgeofferd en ik merk dat ik die nu wel eens mis...aan de andere kant heb ik nu weer wat meer massa in het blad....Lastige keuzes altijd he ?

Ik weet niet of ik vuren had gekozen. Beuken is ook niet al te duur.

Van deze werkbank ga je vast een heleboel plezier beleven !!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey mooie werkbank hoor ziet er stevig uit klopt het dat je de pen en gat verbindingen vast hebt gezet met houten pinnen ?
mvg leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Goed gedaan Mike! En vuren is een prima keus voor een werkbank. Het zal sneller sporen van vlijtig werk gaan vertonen, maar dat is ook de bedoeling van een werkbank, toch? Beuken is echt wel behoorlijk wat duurder, vooral omdat je in vuren makkelijker een koopje kunt scoren op marktplaats of zo.

Wat is het voordeel om de achterbak van je bankschroef niet in lijn met de voorschoot te hebben? Dat snap ik nog niet.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@rick: ik moet iets bekennen. Het gat waar de bankschroef in zit heb ik met een decoupeerzaag gedaan :( Ik had even haast. Volgens Paul is vuren prima geschikt als werkbank en daar komt nog eens bij dat er bij mij in de buurt een houthandel is die veel vuren verkoopt tegen goede prijzen. Voor deze afmetingen beuken zou ik moeten zoeken en reizen. Ik woon in een verkeerd deel van Nederland :)

@leroy: Nee ze zijn alleen gelijmd. Maar ze kunnen geen kant op doordat de poten ingesloten zitten.

@Seek: Dit maakt het makkelijker om je werkstuk met 1 hand vast te houden en met de andere hand de schroef dicht te draaien. Tevens heb je nu wat ruimte voor je tools. Je kan dus een plank vertikaal klemmen en dan in 1 keer in de lengte zagen. De zaag wordt niet gehinderd. Dit moet ik allemaal nog ervaren.

Bedankt voor de reakties.
 

JosT

Actieve deelnemer
17 dec 2012
30
8
Overijssel
Vurenhout is idd een goede keuze, ben zelf bezig met een Roubo uit een boek van christopher swartz, ook hiervoor wordt vuren geadviseerd. Ga van het voorjaar eraan beginnen, ben nu nog bezig met het ontwerp, het moet een combi worden van roubo en Dick mc donough.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.