Eettafel bouwmarkt

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mij werd gister gevraagd te kijken naar een eet tafel bij de Praxis. Zag er wel "leuk" uit.

Blad was gevingerlast eiken. In het showroom blad waren zeker al 5 stukken spint te zien. Blad is onbehandeld. Op de hoeken RVS look poten die met twee inbusbouten vast zaten. Tussen de poten een lelijk afwerkingslatje. Om het blad recht te houden onder het blad twee eiken balkjes geschroefd van 25x60 mm. In dit model trok het blad al los van de balkjes. Geen ideee trouwens wat die tafel kost.

Niet mijn tafel maar ja smaken verschillen. Klant weet niet wat spint is dus heeft er geen last van.

Wat is de makkelijkste afwerking voor het blad. Gezin met twee kinderen en de jongste acht ?? Je kent het wel doekje er over geen kringen en dat soort oplossingen.
Hoe zou je makkelijk spint hout kunnen kleuren om het witte er uit te halen ??
Onderregel 25x60 lijmen onder het blad of meer schroeven er in zetten ?? Kan altijd later als de boel krom is blad van onder inzagen.
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Jeroentje,

Ik weet niet helemaal zeker of ik het goed begrijp, maar ik neem aan dat jij dit acceptabel moet maken? In dat geval zou ik het blad in de hardwax vloerolie zetten; ik heb zelf een eikenhouten tafel gemaakt voor eigen gebruik door gezin met twee kinderen (nu 4 en 9; bij klaarkomen tafel was de jongste 1 en erg nadrukkelijk aanwezig als het eten niet snel genoeg ging) en die staat in twee lagen Osmo hardwax. Dat is eenvoudig schoonmaken en bij te werken en niet giftig. Met het spint kan ik je niet helpen en ik zou die latten (neem aan dat die er haaks op de nerf onder zijn bevestigd, tegen doorbuigen / kromtrekken) er niet op lijmen en de schroeven in sleuven zetten zodat het blad kan uitzetten en krimpen.

Succes ermee en succes met het overtuigen van deze klant dat er mooiere en betere tafels zijn...

Hans
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Nou of ik het moet doen of de klant geen idee. Sleuven is een mooi daar had ik niet aan gedacht.Inderdaad staan die er haaks onder voor het kromtrekken. Als die gaat trekken doe je er toch niets aan. Heb al gedacht om er een bijzet tafeltje bij te kopen. Stuken spint uitfrezen en opvullen met delen bijzettafel.

Klant overtuigen die 15% korting krijgt en dan nog eens vijf euro C1000 korting en dat bovenop de aanbieding. Geld toe gaat net niet lukken denk ik. Nee dat gaat niet lukken met die eurotekens in de ogen.

Osmo is een goeie had ik zelf nog niet gedacht. Zat zelf een zeepen te denken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Osmo is idd prima spul, al zou je ook blanke 2componenten lak van .....(stom kan niet op de naam komen) kunnen overwegen. Hebben wij ook op de eiken vloer en dat bevalt uitstekend.
Om het lichte wat donkerder te maken zou je een donkerdere beits kunnen overwegen om de hele tafel mee te doen, maar ach als de klant het mooi vindt.......
Wat betreft de latten, idd NIET verlijmen. Klein sleufje erin en een schroef met platte kop (of ringetje er onder) is de oplossing. Probleem alleen bij dit soort tafels is dan vaak wel dat het blad maar minimaal dik is, dus dat je weinig vlees gaat hebben om in te schroeven.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dit is volgens mij een werkje waar weinig eer aan te behalen valt.
Voortborduren op een slecht concept werpt doorgaans weinig vruchten af, en als het uiteindelijk niet wordt wat het zou moeten worden word jij met de vinger gewezen.
Ik zou er zelfs gewoon niet aan beginnen.

Als je het dan toch doet, inderdaad niet verlijmen, want da's vragen om problemen.

Toch succes toegewenst!

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.