Paneeldeur dikker maken dmv verlijmen MDF of massief hout?

Repko

Nieuw lid
9 jan 2013
7
0
Hallo,

Allereerst zal ik mij even voorstellen omdat ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Repko en ik woon in Apeldoorn. Sinds 2010 ben ik mijn eigen woning aan het verbouwen. De woning komt uit 1902 en ik probeer zo veel mogelijk originele elementen te behouden tijdens de renovatie. Zo zijn bv de bedstede en originele paneeldeuren bewaard gebleven. Verder werk ik met veel traditionele bouwmaterialen en is het merendeel van de constructie gemaakt van hout. Houten plafondbalken, vloeren, architraven etc.

Ik ben inmiddels aan de bovenverdieping begonnen waar ik drie slaapkamertjes wil maken. De hoogte is zeer beperkt dus ben ik op zoek gegaan naar paneeldeuren van 190cm hoogte. Ik heb er drie oude paneeldeuren gekocht (zie foto), maar het zijn eigenlijk kastdeuren met een dikte van 28mm. Nu wil ik ze dikker maken, zodat ik er insteek loopsloten in kan bevestigen en om de deur meer body te geven. De achterzijde van de deur heeft helaas geen sierrandjes en geen bossing op het paneel.

Mijn plan was om de achterzijde van deuren dikker te maken met stijlen, panelen, regels etc. van 12mm MDF. Deze wil ik dan voorzien van gefreesde randjes en bossing zodat de voor en achterzijde van de deur ongeveer gelijk zijn en een totale dikte hebben van 40mm. Mijn vraag is of ik ongestraft 12mm MDF op deze deur kan verlijmen of trekt het juiste door deze enkelzijdige verlijming krom? Zo ja, wat kan ik dan het beste gebruiken? Berken multiplex, vuren of iets anders? Zoals ik al zei ga ik het frezen, dus ik weet niet of multiplex dan geschikt is. Ik heb nooit eerder met MDF gewerkt, maar ik lees veel negatieve ervaringen wanneer je het verlijmd.

Nieuwe ideeën, tips of waarschuwingen zijn welkom! Bedankt.
 

Bijlagen

  • deur.JPG
    deur.JPG
    86,7 KB · Weergaven: 209

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Waarschijnlijk trekt het zo krom als een hoepel. Heb het al een paar keer meegemaakt met een eigenwijze timmerman en het is tot nu toe steeds fout gegaan.
 

Repko

Nieuw lid
9 jan 2013
7
0
Waarschijnlijk trekt het zo krom als een hoepel. Heb het al een paar keer meegemaakt met een eigenwijze timmerman en het is tot nu toe steeds fout gegaan.

Bedankt voor je antwoord. Denk je dat het ook krom trekt wanneer ik massief vuren delen gebruik, of heet alleen MDF deze vervelende eigenschap? Of is het simpelweg onmogelijk om een paneel deur dikker te maken zonder deze te verpesten?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Als je hetzelfde hout gebruikt is de kans aanzienlijk kleiner, het gaat om uitzetten/krimp bij veranderende vochtigheid wat het kromtrekken veroorzaakt. Verschillende materialen zullen anders uitzetten, het is dus zaak om zo dicht mogelijk bij het originele hout te blijven. Daarbij komt nog dat er een lijmlaag in het hout komt die ook een factor kan spelen. Je hebt dus geen zekerheid dat het goed gaat, je kunt alleen het risico beperken.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik denk dat het met 12 mm wel meevalt met krom trekken wel als je dikker gaat.
plus mdf is makkelijker te verwerken en goedkoper .
je kan voor de zekerheid eerst 1 deur doen maar ik denk dat het wel mee valt .
mvg leroy
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
In theorie zou dezelfde houtsoort het best moeten werken, maar dan zouden de vochtgehaltes tussen oud en nieuw hout ook hetzelfde moeten zijn denk ik. Ik verwacht met mdf eigenlijk niet meer problemen in de praktijk, alleen denk ik dat je op deze manier gigantisch veel werk hebt. Heb je niet overwogen helemaal nieuwe deuren te maken, ik denk dat je dan makkelijker strak werk heb? Ik zou er zeker een scharnier bij in maken, voor het extra gewicht en ook tegen het kromtrekken aan de hangkant, maar dat zul je zelf ook wel bedacht hebben
 

Repko

Nieuw lid
9 jan 2013
7
0
Het is dus twijfelachtig of het gaat lukken begrijp ik. Zou het erg zijn om de (slaapkamer)deur 28mm dik te laten en daar een slank rolloopsmalslot in de zetten (zoals op de afbeelding)? De slotkast voor dit slot is namelijk slechts 14mm en dus lekker compact. Dan heb ik 6mm hout aan weerszijden over en kan ik de paneeldeuren met rust laten. De deuren zijn nu kaarsrecht en ik wil ze liever niet verknallen. Het nadeel is dan wel een vlakke binnenzijde, geen deurklink en een erg ruim kozijn met slank deurtje. Nieuwe deuren van 4cm dikte op dit formaat heb ik gevonden voor ongeveer 200 euro per stuk. (deze waren 60 euro voor drie exemplaren). Dat is de laatste optie.
 

Bijlagen

  • rolloopslot.jpg
    rolloopslot.jpg
    9,2 KB · Weergaven: 172
Laatst bewerkt:

Repko

Nieuw lid
9 jan 2013
7
0
Zelf maken geen optie? Is niet veel ingewikkelder dan je originele plan.

Dat was niet mijn bedoeling, maar nu je het zo zegt lijkt dat misschien ook een optie. Een dubbelzijdige bossing maken lijkt mij wel lastig en ik ben ook niet zo goed met pen gat verbindingen :(. Wat voor houtsoort zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken en waar haal ik dat vandaan?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als de kastdeuren stevig genoeg en niet uit elkaar gezakt zijn zou ik ze zo ook wel durven gebruiken, het heeft ook wel wat om van oud spul weer functioneel spul te maken wat net even anders is als standaard. Een slaapkamerdeur heeft ook minder te lijden dan een verbindingsdeur tussen hal en keuken bv die veel vaker open en dicht gaat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Grenen is voor de hand liggend, ik ben nogal fan van gewaterd, dat werkt minder. Ik haal dat bij houtzagerij Twickel, maar er zijn vast meer plekken waar je het kunt kopen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik heb deze methode aleens gebuikt en werkt goed .
nieuwe deuren maken is ook een optie gewoon ook van mdf 2keer 15 mm en 1 van 10mm van de 15mm maak je de stijlen en dorpels zaag je dus als frame uit 1 plaat en de panelen maak je van de 10mm
mvg leroy
 

Repko

Nieuw lid
9 jan 2013
7
0
Ok, bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaring! Het is mij duidelijk. De deuren blijven zo als ze zijn. Liever kaarsrecht en slank dan dik en krom.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
probeer eens smalle sloten te verkrijgen. In de bootbouw worden ook dunnere deuren gebruikt. Deze heb ik vroeger wel eens bij kroon besteld. Even gekeken in de catalogus maar ik zie ze niet meer. Wel een loopslot met een voorplaat van 16mm breed. Helaas zijn dit speciale sloten met waarschijnlijk een speciale prijs. Wil je de kant van de sloten op even informeren bij de handel.
 

Repko

Nieuw lid
9 jan 2013
7
0
probeer eens smalle sloten te verkrijgen. In de bootbouw worden ook dunnere deuren gebruikt. Deze heb ik vroeger wel eens bij kroon besteld. Even gekeken in de catalogus maar ik zie ze niet meer. Wel een loopslot met een voorplaat van 16mm breed. Helaas zijn dit speciale sloten met waarschijnlijk een speciale prijs. Wil je de kant van de sloten op even informeren bij de handel.

Ik heb ze in Duitsland gevonden van het merk Junie. Die hebben loopsloten met een doornmaat van 30 en 40mm. De bijbehorende voorplaat is dan slechts 15x75mm en een slotkast van 55x49mm.

http://junie.de/productDetail.aspx?groupNO=9&catNO=104&productNO=478
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zit je bij een pand uit 1902 ook niet regels waar je je aan moet houden vokgens monumentenzorg? Dan mag je niet zomaar alle houtsoorten in je huis ' verstoppelen' voor zover ik weet.


Maar buiten dat als je was gaan opdikken had je aan beide zijden 6 mm kunnen plakken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Het bouwjaar zegt niets over het al dan niet aangemerkt zijn als monument. En als je een nieuw modern inbouwpakket plaats dan zijn er zelfs bij een Monument geen eisen meer mits er geen monumentale waarden worden geschonden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.