Deuren spuiten met HVLP: rechtop of liggend?

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Ik ga de kasten van m'n garderobe spuiten maar ik zou graag weten wat de "beste" manier is: rechtop of liggend?

Iemand ervaringen te delen?

Thanks

Stijn
 

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
Ligt er helemaal aan hoe deze eruit ziet, maar over het algemeen als je niet teveel ervaring hiermee heb kun je beter liggend spuiten minder kans op zakkers maar wel weer meer kans op stof
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik spuit zelf ook zoveel mogelijk liggend, m'n spuitcabine maakt het risico op stof klein. Als je de deuren rechtopstaand spuit kun je het beste eerst een stukje proberen om te kijken hoeveel je kunt opbrengen.
Succes,
Hans
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Zo, de primer heb ik liggend gespoten. Bij de eerste deuren heb ik 2 gangen gedaan (eerst in de breedte, daarna in de lengte). Dat gaf echter "belletjes" in de verf. Omdat ik niet zeker was dat het mooi zou uitvloeien heb ik de rest maar 1 gang gegeven.

De vezels hebben zich wel een beetje opgericht, hopelijk gaat dat niet voor problemen zorgen...

20130108-IMG_0215.jpg

Ze liggen nu te drogen op mijn state-of-the-art droogrek :)

20130108-IMG_0218.jpg

(de verwarming staat overigens uit zodat er niet te veel lucht circulatie is)
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dat ziet er al netjes uit; even tussenschuren om de opgerichte vezels te verwijderen en je hebt een superstrakke ondergrond. Misschien een beetje off topic, maar ik ken van vroeger een botenbouwer die de eerste laag lak altijd met waterproof schuurpapier terwijl deze nog nat was inschuurde in het hout (ceder voor rompen van roeiboten); was altijd een gigantische bende maar het werd er bijzonder strak van. Zijn er nog anderen die dit doen?
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Tussenschuren met 220/240 ofzo? Maakt het eigenlijk uit dat er "banden" zichtbaar zijn van het spuiten (maw: niet alles is even gelijkmatig gespoten). Uiteraard bedoel ik de primer, niet de laklaag.

Verder heeft de bovenplint (die bovenaan het rek staat) wel wat zakkers. Waarschijnlijk spuit ik nog te veel verf (of heb ik teveel verdund)
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
In dit geval zou ik het gewoon schuren met een korrel 220/240 en die banden verdwijnen vanzelf wanneer je de tweede laag opbrengt. De truc is dan wel om de spuit niet te ver van het werk af te houden. Ik heb zelf het idee dat als de afstand tussen de spuitmond en je werk te groot is, de verf al 'droog' is voordat je met de tweede overlappende laag weer voorbij komt en dan zie je de banden inderdaad. Ik werk zelf op ongeveer twintig centimeter van m'n werkstuk en beweeg de spuit relatief snel. Uiteindelijk is dat ook een kwestie van een gevoel dat je moet ontwikkelen en dan is het een subtiel samenspel tussen de viscositeit van de verf, omgevingstemperatuur en hoe je spuit.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Ondertussen heb ik alle deuren langs 2 kanten voorzien van primer. Dat is mooi gelukt & zelfs de PU primer van Trimetal gaf goede resultaten, al is die niet gemaakt om te spuiten (mits verdunning met droogtijdvertrager)

Ik ben gisteren dus begonnen aan de afwerklaag. Dat is Trimetal Permacryl PU satin (linkje

Die verf heeft duidelijk een lagere viscositeit dan de primer & heb ik dus zonder verdunning gespoten. Ik krijg echter geen mooie glad resultaat zoals je hieronder kan zien. Het is zelfs minder strak dan de primer :(

Omdat ik nogal "nieuw" ben in het HVLP spuiten ben ik niet zeker of dit nu het "sinaasappelhuid" probleem is?

Ik kan proberen om ook deze verf te verdunnen maar ben bang dat ik dan een té lage viscositeit ga hebben. Ik heb een viscositeits trechtertje bij mijn machine gekregen maar bij een vorige poging om dat te gebruiken moest ik 25% verdunnen (primer) & was het eindresultaat (véééééél) zakkers. Al kan dat ook aan "te traag", "te veel verf" enzo gelegen hebben.

Graag dus het advies van ervaringsdeskundigen :)


20130111-IMG_7574.jpg
20130111-IMG_7575.jpg

Edit: Nu ik het hier zo zie ben ik nogal zeker dat het wél sinaasappelhuid is :) Best dus verdunnen met droogtijdvertrager? (Floetrol / Fairdecor, ...)
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dit ziet er inderdaad niet al te best uit; bij mij is dit meestal het resultaat van te weinig verdunnen, maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen. Het maakt in mijn ervaring ook veel uit welke spuitmond je gebruikt. Ik zou hiermee naar de verfspeciaalzaak gaan; die zien meer verf en kunnen het denk ik beter beoordelen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik ben sinds kort ook op de hvlp spuit toer. en zelfde probleem primere ging prima na wat oefenen en toen lakken. zoals je hier al ziet drama. alleen ben ik eens gaan expirementeren en ben er achter dat het een combinatie van verdunnen druk en instelling van je spuit is. je moet zoiezo verdunnen en dan je compressor op 6 tot 7 bar zetten. en dan de verf in je spuit en dan de goede combi zien te vinden tussen verftoevoer en druk. en je kan er vanuit gaan dat als je de verf aangebracht hebt en je ziet dan sinaasappel effect. dat je dit dan ook blijft zien. dus je kan op een stuk karton een beetje expirementeren totdat je een glad effect krijgt.
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Estivie,
het is lastig om zo advies te geven. Het is duidelijk dat de verf niet is gaan vloeien. Mijn vermoeden is dat je te dun opbrengt (vooral ingegeven doordat je blijkbaar de primer ook dun had aangebracht, want je zag eerst strepen).
Vooral als het te spuiten object ligt kan er best een dekkende laag op. Ik verdun de verf altijd flink, en omdat ik gelijkmatig opbreng heb ik vrijwel nooit last van zakkers (als het gaat zakken is dat meteen een heel vlak:()
Ikzelf spuit overigens het liefst verticaal ipv horizontaal. Maar dat komt vooral ook omdat ik geen stofvrije ruimte heb, en stof dus mijn grootste probleem is.
Maar het is toch vooral proefondervindelijk proberen wat goed werkt.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hi Allen,

Bedankt voor de feedback. Ik heb dus de verf verdund en dat gaf al een veel beter resultaat. Het is nog niet helemaal perfect, maar het is voor de garderobe "aanvaardbaar". Op de keukendeuren mag ik nog niet aan de slag van mijn vrouw, maar ik ben alweer flink wat ervaring rijker :)

Ik spuit nu van wat verder (15 cm ongeveer) en neem ook vooral meer overlap waardoor ik die "banden" niet meer krijg. Op de foto hieronder een deur met 1 laag primer & 2 lagen satijnlak

deuren_afgewerkt.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.