Infill schaaf

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De laatste weken druk bezig geweest met een oude engelse infill schaaf. Gekocht op ebay. Infill schaven zijn gemaakt van een ijzeren "bak" waarin een houten vulstuk geplaatst is. De beitel leunt voor een deel op het ijzer, voor een deel op het hout. Een goede infill werkt heel plezierig door het hoge gewicht, de dikke schaafbeitel en de nauwe spleet.

Infillplane001.jpg


Zoals meestal met tweedehands mankeerde er wel wat aan. De beitel was niet de goede maat, het hout was gekrompen en zat een beetje los, maar het grootste probleem was dat het hout en het ijzer waar de beitel op rust niet in lijn lagen. Toch kon je er nog heel behoorlijk mee schaven!

Ik heb een andere beitel gekocht, ook in Engeland en een nieuwe houten infill gemaakt van Merbau. Na een beetje zagen, boren, raspen, vijlen en schuren is dit het resultaat:

Infillplane030.jpg


Infillplane040.jpg


Infillplane033.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nee, dat is zo als het nu is. Er zit wat houtstof o.i.d tussen, had ik voor de foto even uit moeten blazen natuurlijk :D Alleen aan de zijkant van de beitel is het niet zo mooi, maar dat ik niet echt belangrijk. Oorspronkelijk was de spleet zo'n 2.5mm, echt veel te breed. Met een dikkere beitel en door gebruik te maken van shims (staal plaatjes, kan je op de tweede foto zien zitten en op de derde foto liggen ze naast de beitel.) is dat nu heel mooi ongeveer 0.2 mm. Dat voorkomt het uitrukken van de houtvezels terwijl hij toch niet dichtslipt met schaafsel. Dit is nu de beste schaaf die ik heb, ben er wel blij mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.