jonsereds

heeft er iemand ervaring met jonsereds zaagtafels?
ik kan er een kopen en op de foto ziet hij er redelijk goed uit
de bouw ziet er stevig en solide uit
echter wil ik dit wel eerst zeker weten alsmede ik graag zou willen weten of de zaag goed instelbaar is
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat ziet er iig best degelijk uit. Ik denk dat je vooral moet kijken of er geen overmatige slijtage op draaiende delen is en in gedachten houden dat je geen hoogstaande techniek gaat aantreffen, maar voor die prijs zal je je er sowieso vast geen buil aan vallen.
 
het belangrijkste voor mij is dat hij goed instelbaar en zuiver moet zagen
de machine zal schat ik toch wel een 40-50 jaar oud zijn dus slijtage zal er waarschijnlijk toch wel zijn
de elektra ziet er ook niet erg fris meer uit maar dit is wel in orde te krijgen
 

tuoh

Oud hout
Niet specifiek over die zaagmachine, maar algemeen kan je stellen dat "Jonsered" kwalitatief bovengemiddelde machines bouwde, weliswaar enigszins afwijkend van wat we hier in de lage landen gewoon zijn qua configuratie.

Met de slijtage zal het ook wel meevallen, anders dan de huidige plaatstalen machines zijn die gietijzeren spullen gewoon onverslijtbaar. Ze wegen als lood, maar ze zijn onverwoestbaar. Die dingen werden gebouwd in een tijdperk dat men altijd prioritair opteerde voor extreme duurzaamheid. ( nog steeds operationele machines van 60 tot 80 jaar oud zijn geen zeldzaamheid in dit segment)

Het enige dat eventueel moet opgewaardeerd worden is het toerental van het zaagblad, toen had men enkel HSS zaagbladen ter beschikking en die vragen nu eenmaal een lagere omtreksnelheid dan de huidige HM zaagbladen. Voor de rest ga je zeker waar voor je geld krijgen, ik zou niet twijfelen.

Alleen al de constructie van de zijgeleider, daar kunnen de meeste hedendaagse machines enkel van dromen, dat beweegt geen vin.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien zijn dergelijke machines uitgerust met een apart aangedreven zaagas (V-riem of platte riem), het zaagblad gemonteerd op de uitgaande as van de motor ga je in dit segment gelukkig niet vinden.

Dit wil zeggen dat het volstaat om de poulies te veranderen om het toerental te wijzigen. Meestal draaien die oude machines ongeveer een 3000 à 3500 tr/min. Dat mag bij het gebruik van HM zaagbladen opgewaardeerd worden naar een 4500 tr/min, dat gaat een stuk vlotter werken. ( Als de lagering het toestaat tenminste)


Mvg,

André
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Normaal gezien zijn dergelijke machines uitgerust met een apart aangedreven zaagas (V-riem of platte riem), het zaagblad gemonteerd op de uitgaande as van de motor ga je in dit segment gelukkig niet vinden.

Puur ter lering en vermaak, maar kun je uitleggen wat het voordeel is van aandrijving middels een snaar ipv rechtstreeks aan de as?
 

tuoh

Oud hout
Een riemoverbrenging is min of meer flexibel, dat spaart de motor inderdaad wanneer de zaag plots klemt. Met een riemoverbrenging is het ook makkelijk om verschillende toerentallen op de machine te voorzien. Bij de professionele machines worden doorgaans grotere zaagbladen gebruikt, 350 à 500 mm, als die rechtstreeks op de motoras geplaatst worden krijg je grote problemen. Een motor heeft een vast toerental, dat kan geschikt zijn voor bladen van 350mm, maar voor bladen van 500mm te hoog liggen bijvoorbeeld. Ook de kracht die optreed bij het opstarten van zo een groot zaagblad is nefast voor de levensduur van de motor.
De makkelijkste, en goedkoopste remedie om deze euvels te omzeilen is een flexibele overbrenging, en dat is meestal een riemoverbrenging.

Komt nog bij dat een aparte zaagas veel zwaardere lagers kan ingebouwd krijgen dan de motor. De geringere inbouwhoogte van een zaagas is ook een pre om deze schuin instelbaar te maken, en je krijgt meer zaaghoogte zonder extreme kunstgrepen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.