zwaluwstaartgeleider Scheer ZF 630

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik heb oude een zwaluwstaartgeleider van het merk Scheer op de kop getikt.
Evenwel zonder de freesaandrijving.


P1020374.jpgP1020373.jpg

Mijn vraag is of er een bovenfrees kan gemonteerd worden op de beweegbare montageplaat?
Dan moet dat wel een lange freesschacht zijn...
Of is het best om eveneens een Scheer frees aan te schaffen om een goed resultaat te bekomen?
Wie heeft er ervaring mee?
Waar zou ik nog zo een freesaandrijving (motor) plus frezen kunnen vinden?
Weet iemand een tweedehandsje?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Volgens mij vind je die enkel nog 2de hands of bij groothandels die vroeger scheer verdeelden. Denk dat scheer al tientallen jaren niet meer bestaat.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Als ik het goed zie is de opname voor de frees rond. Dan zou een Kress kunnen passen

De Kress heeft een maat om te klemmen van 43 mm en is te bestellen bij Baptist

Cas
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Scheer bestaat nog wel hoor,
Je hebt een mooie geleider te pakken! Op zo'n frame zat meestal een scheer hm40d of een hm 15 gemonteerd. Deze heeft een zeer zware as en de freesjes hiervoor hebben een inwendige draad. Er zijn tegenwoordig ook spantangen voor te krijgen maar de frezen met inwendige draad zijn het beste op zon zware frees (hm40d = 380 volt). Je zou eens moeten kijken op de site van hans koch moeten kijken voor kopierringen. Als je op zoekt ben naar een frees kan ik wel even voor je kijken, misschien heb ik nog wel een hm40d voor je liggen. Mijn vader en ik hebben een collectie met scheer frezen/schuurmachines dus misschien zit er een voor je bij, misschien kan er wel een ander merk frees op. Een nieuwe scheer frees is zeer duur dus als je er een zoekt stuur even een pb misschien kan ik je verder helpen.

Hanskochgmbh.de

Zoek dan op 'zf 630' dan vind je allerlei onderdelen kopierringen, stiften etc die bij de freesmal horen.
Er is zelfs nog een gebruikshandleiding voor te krijgen.

Misschien heb je hier iets aan,

Groeten mark van zee
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Whaaow Mark, dat lucht op.
Ik dacht dat ik een miskoop had gedaan.
Ik heb een Elu Mof 131 bovenfrees 1300W en dacht dat die er wel zou op passen, maar zo simpel was het dus niet.
Dus dacht ik om zelf een aangepaste voetplaat te maken...
Maar 1300W is dan waarschijnlijk niet krachtig genoeg, of als ik er een verloopstuk naar 8mm diameter op de as plaats, dan zou ik de kleine freesjes van de bovenfrees kunnen opzetten en heb ik een minder krachtige motor nodig. Of is dit allemaal te ver gezocht??????
Best de originele motor erop plaatsen zeker...
De handleiding heb ik meegekregen en daaruit blijkt dat er twee tasters bijhoren.
Een ovale, die zit erbij, en een conische taster, die mis ik nog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.