Hoe een precieze hoek maken voor gesegmenteerd draaiwerk.

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik maak trommels en dat doe ik door duigen te verlijmen en vervolgens met een frees rond te vrezen. Ik draai dus niet echt. Het lijkt wat op het maken van gesegmenteerde schalen denk ik. Ik gebruik meestal 20 of 30 duigen. De duigen kunnen tot een lengte van 457 mm (18 inch) lang worden

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik op mijn zaagtafel (een makita) de hoek niet goed kan instellen. Ik heb wel een digitale hoek meter maar als ik die gebruik en per ongeluk ook maar naar de tafel kijk is de hoek al weer een beetje anders.
Ik heb van alles geprobeerd. Ik heb een futsel plank gemaakt die ik kan instellen, dat werkt maar is nogal een gedoe. Ik heb nu net zo iets gemaakt met een elektrische zaag er op. Het werkt maar is nog steeds niet ideaal

Heeft iemand hier een goede oplossing voor?
 

tuoh

Oud hout
Een sneep- of duigenschaaf, ook wel een strijkbank genoemd, werd door de kuipers gebruikt om de duigen te voegen.

Machinaal zul je moeten zien naar een beter, of gemodificeerd klemsysteem van de zaag, anders is een betere zaagmachine, of een vlakschaaf met verstelbare geleider ook een alternatief. Zelfs een verticale freemachine met verstelbare freeskop of verstelbare as is een mogelijke (dure) oplossing.




Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Je zou een mal kunnen maken waar de twee stukken hout onder de juiste hoek. Je maakt twee V-blokken waarbij de V de juiste hoek heeft. In de V lijm je twee latten met dezelfde lengte als de duigen. De V's zitten aan het einde van de latten. Aan de kopse kanten lijm je een stuk multiplex dat als een brug gaat fungeren. Je klemt de duigen met de zijkanten tegen elkaar in de V en je maakt een zaagsnede over het laagste punt van de V. Je zaagt nu ook de V's doormidden maar door de brug blijven ze aan elkaar zitten. Dat multiplex moet natuurlijk ruim boven de zaag uitsteken. Als het hout te dik is om in één keer de dikte van het hout volledig onder een hoek te zagen doe je dit nog een keer. Op deze manier maakt het niet uit of de zaag niet helemaal verticaal staat, je zaagt beide delen in één keer op de juiste hoek. Ook als de zaag een tikkeltje verandert van stand maakt het niet uit zolang je delen maar nummert en in de juiste volgorde samen lijmt.
Je zou een futselplank kunnen maken als bovenstaande te ingewikkeld is. Dit is waarschijnlijk waar André min of meer op doelt. Met het oplegvlak onder de juiste hoek kan je het laatste kantje wegschaven onder de goede hoek. Met een aanslag kan je ook nog alles op de juiste breedte krijgen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik ken het probleem. Mijn oplossing was het aanschaffen van een betere zaagtafel en daar heb ik weinig spijt van gehad. Een stationaire frees zou ook een fijne optie zijn !!
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
bedankt voor de input!

Ik ben erg nieuwsgierig naar die sneep- of duigenschaaf of strijkbank.
enig idee waar ik daar een plaatje van kan vinden?

Een duurdere zaagtafel zit er voorlopig niet in helaas.
Dat idee om een v mal te maken lijkt me wel wat.
Het suffe is dat ik zoiets al tijden doe voor het maken van 45 graden verbindingen. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik dat ook voor andere hoeken kan doen.
Nu nog een manier bedenken om die mal met de perfecte hoek te maken want met 20 duigen krijg je 40 maal de fout.
Weet iemand misschien een betaalbaar cnc of laiser adres die enkele stuks maakt? Dan zou ik de hoek in een plaat kunnen laten maken en deze kopieren op de frees tafel
Zo zou ik de zaagmal kunnen opbouwen.
Dus enorm bedankt alvast ik zie weer een mogelijkheid.
O ja de manier zoals bij woodgears wordt gewerkt lijkt me nog wat te grof.
Wat ik al wel doe is de duigen een voor een lijmen met benderlijm. Die verbindingen zijn dan kier vrij.
Twee halve ketels schuur ik dan parallel op en ik gebruik mijn vlak en van dikte bank of zaagtafel als vlak oppervlakte hiervoor, dan lijm ik de twee helften op elkaar.

Het werkt maar is nog steeds een hoop gedoe. Ik hoop dat de zaagmal uitkomst bied
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
aha! begrijp ik nou goed dat de hoek gewoon uit het handje wordt gemaakt?

Heel knap ik wou dat ik dat kon!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zij doet het inderdaad op het oog, maar als je een malletje hebt kan je ook de hoek links en rechts op de kopse kant van een rechthoekig balkje aftekenen, een lijn overtrekken over de bovenkant en aan de andere kopse kant je mal opnieuw aftekenen. Dan de drie resterende lijnen over de boven- en onderkant trekken. Nu kun je gewoon tot de lijntjes schaven, desnoods eerst ruw voorwerken met een bijl of haalmes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.