ervaring met vlak en vandiktebank axminster of axminster in het algemeen

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ha John,

Ik heb ruim 3 jr geleden deze axminster zaagtafel gekocht. http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-aw12bsb2-saw-bench--package-deal-prod838698/
Omdat het een machine uit Engeland betrof wilde ik beslist informatie van gebruikers. Om die reden ben ik toen lid geworden van een Engels houtforum en daar om info gevraagd. Verder kon ik ook geen slechte verhalen over deze machine vinden en zodoende dus de keus gemaakt. De zaag bevalt me goed. Ik wist toen niet dat het een machine is van Chinese makelij. Wanneer ik nu deze keuze zou moeten maken weet ik niet wat ik zou doen omdat er steeds meer slechte berichten komen over machines die in China zijn gemaakt. De Britse houtbewerkers zijn minder kritisch op de Chinese machines dan de meeste houtberwerkers hier. Dat geldt ook voor de vlak en vandiktebanken.

Mvg,
Koos
 

johnnysonck

Nieuw lid
28 dec 2012
20
0
Hoi Koos
alvast bedankt wist niet dat ze van chinese makelij waren,hoeft daarom wel niet slecht te zijn.
Enige suggestie wat ik nog kan vinden aan +_1200€
mvg
johnny
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb 1 van deze 2 modellen gehad (weet zo niet meer welke), maar deze voldeed voor mij (hobbymatig) meer dan voldoende. Alleen de capaciteit van de invoerrollen was soms wat beperkt en dan had het in te voeren hout wel een zetje extra nodig.
Mocht je ze nieuw willen kopen, dan zou ik met zo'n budget ook een een 2e hands machine (bijv. Robland) in gedachten nemen. Zoals een ieder hier wel bekend gaat het slecht in de bouw, maar daardoor is er genoeg 2e hands spul op de markt voor scherpe prijzen en dan heb je toch heel wat meer machine voor een zelfde prijs.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
John,
Ik ben vorig jaar ook op zoek gegaan naar een vlak en vandiktebank. Daar kan je nog een posting van vinden. Allerlei informatie opgezocht etc. Uiteindelijk heb ik besloten om voor een hammer A3 26 met de geluidsarme spiraal schaafas te gaan. Belangrijke reden daarvoor is dat ik de werkplaats hier beneden in de garage heb. We wonen in een tussen drive in woning van begin jaren 70 die nogal gehorig is. Ik hou graag een goed contact met de buren. Verder wil ik ook een beslist goede kwaliteit vlak en vandiktebank , dus geen streep licht ertussen als je 2 geschaafde delen tegen elkaar houdt. Simpel omdat ik het net als de zaagtafel als basismachine in de werkplaats zie, dat moet goed zijn. Daarom heb ik uiteindelijk besloten om er geen risico mee te nemen en een half jaar extra te sparen om voor een europese machine kunnen te gaan. Ik heb ook nog even gedacht om een tweedehands hammer in Duitsland te kopen maar tweedehands zijn ze daar ook duur, het scheelt net de btw en dan heb je vaak een machine die al jaren oud is. Ze zijn nogal waardevast. Ook nog aan robland gedacht, een Belgische machine die toch betaalbaarder is. Uiteindelijk ben ik voor de hammer gegaan vanwege de spiraal schaafas en vanwege de digitale klok voor de vandiktebank, en dergelijke.
Mijn suggestie is, koop een europese machine. Als de nieuwprijs niet mogelijk is, kijk dan voor een goede tweedehands.

Mvg,
Koos
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
John,

Ik lees net dat deze robland bij topmachines.nl nieuw te koop is voor 2172 euro inclusief btw, exclusief verzendkosten. Dan is de deal op marktplaats niet erg bijzonder.

Mvg,
Koos
 
A

Athanor

Guest
Ik sluit me bij het advies van Koos aan! De Hammer machine waar hij het over heeft is nu nog in de aanbieding (zonder spiraalas) voor €1880,-- incl. BTW. Daar zijn overigens regelmatig aanbiedingen in. Heeft als voordeel dat de schaafbladen de andere kant om scharnieren en de bediening comfortabel is. Overigens beviel mijn Robland vlakvandiktebank van de vorige LX31 ook goed, alleen de geleider was wat zinniger in het haaks zetten....

Fons
 

johnnysonck

Nieuw lid
28 dec 2012
20
0
Bedankt voor de reacties,heb intussen een offerte binnen van een hammer machine:1893€ btw in. A3 26 wel met standaard as
is wel meer da ik dacht te spenderen maar ga dit toch ernstig in overweging nemen.
ook van robland offerte gekregen via deta tools en zoals je zei rond 2100 nieuw
@koos:zaagtafel heb ik nog een oudere welke me al veel goede diensten geleverd heeft ondanks dat het wel een of andere chinese is denk ik toch,2de hands gekocht zonder merk wel zelf wat aan gepast.
Welke freesmachine/tafel gebruik jij?

mvg
johnny
 
Laatst bewerkt:

johnnysonck

Nieuw lid
28 dec 2012
20
0
@Sam.mss wel ja vind het alleen niet duidelijk of hij nu op 400v of 230v mono draait.Ook de foto is geen recente kan dan wel zo goed als nieuw zijn maar moet dan wel zeker zijn
bedankt voor je reactie
mvg
johnny
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
John,
Ik heb nog geen freestafel, wil er later dit jaar zelf 1 bouwen en daar een triton 1400 onder hangen.

Sam,
De robland op marktplaats is met afzuiger 2000 euro. Nieuw is dezelfde machine te koop voor 2100. Wanneer je de waarde van de afzuiger van de 2000 afhaalt zal het voordeel ongeveer de btw gaan schelen, schat ik. Dus het is de garantie die ingeleverd wordt tegen de btw en daar dan de stofafzuiger voor. Het is een keuze die ook bepaald wordt door wat de vervoers en afleverkosten van de nieuwe machine zijn en mede door wat de prijs van de machine op marktplaats naar beneden gaat door het onderhandelen, lijkt me.

Mvg,
Koos
 

johnnysonck

Nieuw lid
28 dec 2012
20
0
@Koos
Heb dezelfde plannen wat de frees betreft dacht alleen er de zwaardere versie onder te hangen.TRA 001. 2400 watt
het freestafeltje van triton heeft trouwens ook goede comments en je kan er zelf een kast rondom heen bouwen,mss als start basis anderzijds vind je zeer veel vb via google.
nogmaals dank voor de reacties
mvg
john
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
John,

Proficiat, ga je veel plezier aan beleven!
Wie weet gaan we later wat ideeen uitwisselen voor de freestafel;)

Mvg,
Koos
 

johnnysonck

Nieuw lid
28 dec 2012
20
0
@Koos,gaan we zeker doen,levertijd bank is opgegeven van 8 tot 10 weken.
wanneer ik aan freestafel begin zal ik proberen tenminste wat foto's te plaatsen,moet nog uitzoeken hoe het werkt.
mvg
john
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.