Gereedschapkist in wording....

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

(Heb dit item zelf even verplaatst, ik had hem eerst in een niet geheel aansluitend draadje geplaatst)

ik liep al een tijd rond met het idee om een gereedschapskist te maken. Niet een bak die puur praktisch moet dienen maar ook iets voor het oog én het zoeken naar een praktische uitdaging. Na lang twijfelen ga ik voor de Heirloom tool chest, met een eigen twist…..die kom ik nog wel tegen denk ik....

Heirloom tool chest.jpg

Onlangs een paar planken walnoten gekocht en deze verlijmd tot panelen. De zwaluwstaarten in het langste paneel (staartstuk) afgetekend en ingezaagd met een japanse trekzaag. Best spannend om de zaag er in te zetten want ik heb nog nooit een volledige zwaluwstaartverbinding gemaakt…. Het hout weggehakt met een beitel en de staarten een beetje afgewerkt. Fase 1 van de verbinding gereed…..

Ben een beetje laat begonnen met foto’s maken..sorry… afgelopen week de neststukken gemaakt. De verbindingen met een krasmesje afgetekend en iets ruimer uitgezaagd. De pennen met een vlijmscherpe beitel afgewerkt totdat de verbindingen netjes pasten.

DSC05198.jpgDSC05201.jpgDSC05197.jpg

De eerste bevindingen zijn goed! Het viel me niet mee om alles netjes te krijgen maar voor zover ben ik tevreden.

DSC05195.jpgDSC05194.jpg

Gisteren had ik nog even tijd over en ben toen begonnen met de bodem. Ik had nog een stukje verlijmd hardhout liggen, wat het is weet ik niet, en heb dit even door de vandiktebank gedrukt. Hierop heb ik een tweetal velletjes notenfineer geplakt met contactlijm.

DSC05216.jpg

Morgen als het even mee zit de gleuf frezen waarin de bodemplaat past, de bodem op maat zagen en dan het geheel in elkaar lijmen!!


Ik houd jullie op de hoogte!
Gr. G.A.V.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

@ jaap; bedankt voor de complimenten, over de oplossingen ben ik al aan het nadenken....

Oudejaarsdag nog even in mijn werkplaatsje geweest. Een beetje oliebollen eten bij vader en moeder, de kachel lekker opstoken en dan heerlijk verder werken aan de kist....

De kistdelen voorzien van een groef, 8mm, met de bovenfrees. De binnenkanten geschuurd tot korrel 180 met de vlakschuurmachine. De bodem op maat gezaagd maar dit ging bijna mis!! 56,6 cm is toch iets korter dan de benodigde 65,6cm!!! Net voordat ik de zaag erin zette dacht ik... toch nog even nameten, je weet maar nooit...dus! :eek: De bodem past nu gelukkig wel.

DSC05218.jpg DSC05221.jpg

Uiteindelijk het geheel in elkaar gezet. Met een kwastje alle raakvlakken van de zwaluwstaarten ingesmeerd. Een beetje tempo was wel nodig want ik had blijkbaar een lijm met een vrij korte open tijd....Het geheel in de klemmen en wachten maar....nog maar een paar oliebollen eten dan maar. Even bij het carbidschieten gekeken en toen was een klein uurtje ook zo weer voorbij.

De klemmen weer in het rek en dan de staarten afwerken. Met een kleine handschaaf van Veritas ging dit perfect! De beitel even gewet op een vel papier met wet-pasta erop en het kopsehout werd voor mijn doen heerlijk geschaafd.
Dan komen ook alle imperfecties aan het licht....blijkt dat niet alle staarten even mooi aansluiten. Gelukkig zijn er een groot aantal wel naar mijn zin maar her en der toch een klein naadje:mad:

DSC05225.jpgDSC05224.jpgDSC05222.jpg

Morgen de laatste hand leggen aan de afwerking, volgende week de buitenkant nog even met de excentrische schuurmachine aaien en dan beginnen aan de deksel, de plinten en het binnenwerk!

Gr. G.A.V.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

llereerst moet ik een leugen bekennen!! In mijn vorige bericht gaf ik aan dat ik lekker aan het schaven ben geweest met een klein Veritas schaafje….. op dat moment was ik aan het dromen over zo’n schaafje denk ik want het is gewoon een Peaktool schaafje hoor!! Wat dom van me……:D

Inmiddels is de buitenkant van de kist geschuurd en werd het tijd voor de volgende stap. Deze week dan ook begonnen aan de deksel. De deksel zal bestaan uit een raamwerk met een gefineerd paneel er binnenin. Rondom het raamwerk komt een randje welke een 3-tal mm aan de onderkant uitsteekt. Dit randje zal dan over/om de kist heen vallen bij het sluiten. Langs de rand van de kist komt ook een soort van plintje en zo ontstaat er een mooie sluiting…hoop ik.

Op mijn werk een groef van 10 mm in de plankjes gefreesd en in mijn werkplaatsje de pen-en-gatverbinding met spatpen gemaakt. Dit past allemaal mooi.

groef en pennen.JPGraamwerk.JPGpassing pen en gat verbinding.JPG

Het paneel wordt gefineerd met een geschenk welke ik ooit van mijn bevriende houtboer uit Zwolle heb gekregen…Rick nogmaals bedankt!! Het is een prachtig stuk (wortel?) notenfineer welke uit kleinere, in spiegelbeeld, geplakte stukken bestaat.

fineervel geplakt.jpg

Er zitten wat kleine beschadigingen aan dus ik moest een beetje puzzelen om 2 stukken voor de deksel te kunnen vinden. Het is gelukt en deze zijn met contactlijm op een 8 mm mdf plaatje geplakt. Ik moest uitwijken naar mijn werk voor het verlijmen want ik kon de temperatuur in mijn eigen werkplaats niet boven de 5 graden krijgen !!
Omdat ik de tekening zo gecentreerd mogelijk wilde hebben heb ik de plaat voorzien van centreerlijnen en zo het fineer hierop uitgelijnd voordat de lijm is aangebracht. Deze op de plek vastgeplak met schilderstape, aan één kant, en toen voorzien van lijm. Het was een kwestie van dichtklappen en alles goed aandrukken.

fineer getapt aan mdf.jpg

Vanmiddag de plaatjes even geschuurd en nu wordt het lastig om te bepalen welke kant ik aan de binnen of buitenzijde van de kist wil hebben. Ik vind ze namelijk allebei heel mooi vooral nu de tape verdwenen is……

geschuurd fineer 2.jpggeschuurd fineer 1.jpg

Hopelijk aankomend weekend verder met de verlijming, de randen en het afsluitbaar maken! Maar misschien ga ik ook wel lekker schaatsen…..

Groeten G.A.V.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zo te zien aan de laatste foto is dit een uitnodiging voor Project X :)

Ziet er erg mooi uit. Ben benieuwd naar het resultaat.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat beloofd wel wat moois te worden. En als dat je eerste zwaluwstaart verbindingen zijn, mag je echt niet klagen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad erg mooi en het ziet er ook solide uit. Succes met het dilemma ten aanzien van schaatsen en houtbewerken; ik ga voor het eerste zolang het nog kan en hier in Groningen ligt machtig mooi zwart, glad en sneeuwvrij ijs.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste mensen,

afgelopen week(end) weer met de gereedschapskist bezig geweest. Het was erg koud in de werkplaats dus verlijmen ging lastig en ga dit dan ook overwegend aankomende week doen. Toch heb ik nog een aantal zaken kunnen doen. Het paneel is verlijmd in het frame (na lang kachel stoken kon het net qua temperatuur) en vormt nu de deksel.

deksel met paneel.JPG

Aan de onderkant van de kist heb ik een plintje rondom gemaakt. Op mijn werk wederom een sponning gefreesd. De afschuiningen zijn onder 30 graden geschaafd, zowel boven als onder.

afwerking plintjes.JPG

plint onderkant kist.JPG

Rondom het deksel maak ik latjes welke 2 á 3 mm breder/dikker zijn dan de deksel zelf en zo als het ware over de kist heen zakken. Op de kist zelf komt ook een latje en zo creëer je een mooie strakke sluiting. Beetje moeilijk uit te leggen dus maar ff een plaatje.

deksel afwerking.JPG

Beide latjes heb ik uit hetzelfde stuk hout gemaakt, dit om de randafwerking één geheel te laten zijn. Het in verstek zagen was dan ook best spannend want een foutje betekend dan direct een nieuw setje maken. Gelukkig ging het allemaal naar wens en sluiten de verstekken goed aan.

verstek dekselafwerking.JPG

Deze week dus één en ander verlijmen bij iets hogere temperaturen en dan kijken of ik de deksel binnenkort sluitend kan maken.

Groeten G.A.V.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De klemmen weer in het rek en dan de staarten afwerken. Met een kleine handschaaf van Veritas ging dit perfect!

DSC05222.jpg

Gr. G.A.V.

Hallo G.A.V.
fijn werk, zeer mooie fotoreeks.

Misschien toch een wat late reactie op foto's van het werk in een veel vroeger stadium.
Ik zou voor dit werk eerder een bankschaaf nummer 3 of 4, ook zoetschaven genoemd. Deze dienen onder meer om geassembleerde stukken af te werken, ze schaven natuurlijk ook kopshout. Bij het slijpen van de schaafbeitel worden de hoeken afgerond. Hierdoor krijg je een zeer mooi, perfect glad, oppervlakte , zonder die strepen erin. Deze strepen worden veroorzaakt de scherpe hoeken van je blokschaaf.



Het is mooi werk en zeer interessante fotoreeks. Met veel genoegen volg ik de vorderingen. Dit wordt zeker een zeer mooie gereedschapskist .

Groeten,
ornament
 
Laatst bewerkt:

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

@ ornament: je hebt gelijk wat betreft de strepen. Ik had de schaaf nog niet zo lang en moest eigenlijk de hoeken van de beitel nog iets rond slijpen. Echter in mijn enthousiasme had ik dit nog niet gedaan met de strepen als gevolg....maar ze zijn allemaal weg hoor, beetje schuren her en der doet wonderen...:D

ben vorige week weer aan de slag gegaan met de kist. Hieronder weer een aantal foto's.

De plinten boven en onder gelijmd, had de temperatuur nog niet helemaal perfect om te lijmen maar soms wil je wat he!

plinten onder lijmen.JPG plinten boven lijmen.JPG

Toch aan het begin van de ochtend nog iets te koud.....:mad: pakte het latje er zo weer af na ruim een half uur klemmen...

te koud om te lijmen!.JPG

Een drietal scharniertjes geplaatst. De plek afgetekend met een markeermesje. Dit stukje gereedschap had ik veel eerder moeten ontdekken.

scharnieren plaatsen.JPG
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
De deksel is afsluitbaar maar nog niet helemaal naar mijn zin, moet nog een ketting aan komen. Ook met de plintjes heb ik nog een beetje ruzie...her en der moet er nog wat geschaafd worden maar verder ben ik tevreden.

Als laatste een paar bijpassende handgrepen geplaatst.

handgreepjes Ikea.JPG

De afwerking buiten zal hardwax olie worden. Nu verder met het nadenken over het binnenwerk......Hieronder tot zover het resultaat....

resultaat 1.JPG resultaat 2.JPG

resultaat 3.JPG resultaat 4.JPG

Groeten G.A.V.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste G.A.V. Dit is heel erg mooi, ook vanwege de combinatie van solide zwaluwstaarten en dat fineer op het deksel; geweldig mooi gemaakt en succes met de laatste ruzietjes ;-)
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
De kist gaat straks inderdaad wel wat kilo's wegen. Ik heb net al het gereedschap in gedachten al wat ingedeeld en als je alles optelt dan is het gewicht aanzienlijk. De handgreepjes lijken wel fragiel maar ze zijn massief en ik heb er wel vertrouwen in dat zij het totaal gewicht wel aankunnen. Zo niet dan maak ik de handgrepen zelf.....;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.