Frees voor diepe gaten

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik ben momenteel bezig met een houten deur te maken voor mijn garage. vermits ik niet over een pennebank/langgatboor beschik of over een domino, probeer ik de pen en gat verbinding te maken met de cirkelzaag en bovenfrees.
De pennen zijn goed gelukt met de cirkelzaag, maar voor de gaten zit ik met een probleem. In mdf heb ik een mal gemaakt voor de kopierring van 30mm en een frees van 10mm, en de test is afdoende. Helaas is mijn frees niet lang genoeg en kan ik dus niet diep genoeg frezen. Ik ben dus op zoek naar een frees waar ik een gat van 50mm mee kan maken, bestaan deze of moet ik een andere oplossing zoeken?

Mvg
Timothy
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Even zoeken bij de betere merken en je hebt zo een frees met snijlengte van 50mm te pakken. Vraag is wel of je frees zwaar genoeg is, veelal zul je uitkomen bij frezen met schacht van 12mm.

Als je bijvoorbeeld zoekt bij CMT heb je er zo 1. Baptist in Arnhem verkoopt ook goedkope setjes met 3 grote lange frezen erin en die zijn prima voor dit gebruik.
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb zelf een frees van 12 mm diameter en 105mm lang. Deze is van HMB (meerpuntssluitingen) en heeft een schacht van 8mm. Deze word in het HMB systeem gebruikt voor het infrezen van de sluitkommen in het kozijn, maar kan ongetwijfeld ook "los" gebruikt worden. Wel steekt ze bij mijn frees (festool of 1010) wat uit onder de voetplaat, maar bij gebruik van een mal is dit geen probleem.

Ik heb het dan over deze frees: http://www.freesmal.nl/Toebehoren/F...es/216-Keermes-scharniergroeffrees-12-mm.html
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Super, helaas woon ik in nederland maar zal hier eens gaan horen achter een lange frees. Ik heb een festool OF 1400, veronderstel dat die dat wel aankan mits ik het wat trager doe. Denk trouwens dat die ook een schacht van 12 aankan. Graag zou ik wel de frees op 10mm houden anders kan ik een nieuwe mal maken.
Bedankt voor de info...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.