goed gereedschap is maar het halve werk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Had ik me gisteren druk gemaakt om profielen te frezen en te zagen om een zg drogenaad constructie te maken voor de motorkist op de boot. Deze moet voorkomen dat het water op de vloer direct de motorruimte in loopt. Uit een dik stuk guariuba de nodige lengtes gemaakt voor een frame van 90 bij 49 cm. Vandaag wilde ik het op maat zagen, maar door drukte, telefoon, kinderen thuis ivm vakantie etc stond de kop niet goed. Heb bij het zagen me zo vaak vergist (daar heb ik patent op!!), dat er alleen nog maar brandhout over is :oops: Het verstek de verkeerde kant op en aan de verkeerde kant, het profiel is niet symmetrisch. Balen is een zwaar understatement en om deze zelfkastijding te voltooien vanavond maar een uurtje of 2 geschuurd. Morgen maar weer opnieuw, de foto laat de trieste restanten zien.

jaap

ps en toch blijft het leuk werk.




Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er bekend uit en de ergernis klinkt me ook bekend in de oren.
Tijdens mijn recente verblijf in Amerika heb ik geklust en een kroonlijst (crown molding) aangebracht. Het plafond liep ongeveer 1:5 schuin af. Dan worden de verstekken in de hoeken knap ingewikkeld. En met wat uitspringende muren had ik ook buitenhoeken. Ik heb de binnenhoeken dan ook met een coping saw (een dikke figuurzaag) pasgemaakt op het doorgestoken profiel van het andere deel.
Omdat de lijst een hoek maakte van ongeveer 45° met de muur, was het een heel gepuzzle om het juiste verstek te bepalen. Gelukkig verstond m'n vriendin de Nederlandse krachttermen niet, maar ze had niet de indruk dat ik blij was. Doordat ik een redelijke overlengte had ingekocht, is het uiteindelijk toch goed gekomen. Maar ik heb wel bijna twee keer zoveel verstekken gezaagd als er in de kamer aanwezig waren.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Beste houtbewerkers,

Volgens mij kan dit een belangwekkend en misschien blijvend actueel topic worden. Want het is mijn ervaring dat ik met een zekere regelmaat flaters en missers bega en pechgevallen ken. Desondanks Jaap, blijft het voor mij ook een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Het is natuurlijk even mopperen als het weer eens mis is, maar ik merk dat ik er vaak weer een goede les uit leer. Zo is het leven waarschijnlijk: avonturen aan gaan, missers accepteren, ervan leren en weer sterker verder gaan. :)

Daarom neem ik me voor ook mijn missers wat beter te documenteren en in dit topic te plaatsen. Hopelijk ook ter lering en vermaak van jullie mede houtbewerkers. ;) Ik hoop ook op mooie en spannende pechgevallen van anderen zoals hiervoor er al twee zijn geplaatst zodat ik er ook weer wat van kan leren.

Ik zal wat foto's maken van de meest recente misser in mijn onderhanden werk en binnenkort publiceren.

Hierbij een link naar de missers van een deelnemer van de Robland Discussiegroep. http://web.hypersurf.com/~charlie2/OOPS/OOPS1.html
Van daaruit kun je naar meer flaters doorlinken.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Fons, erg mooi!! Nou ja mooi, maar ik kan er wel om lachen, het is uiteindelijk allemaal wel weer goed te krijgen. Ik heb nog wel 2 leuke voorbeelden van dingen die misgaan, beetje off-topic, maar wel de moeite waard.

Dit is de tewaterlating van 65 voets custombuild motorjacht met 2 motoren, waarde al gauw 2,5 miljoen euro.








En deze is misschien wat herkenbaarder. De eigenaar is nogal druk geweest met het installeren van banken in zijn boot en daarvoor iets te lange schroeven uitgezocht. Dat moet toch machtig zijn om het gezicht te zien als hij onder zijn boot kijkt!!



jaap

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hahahaa. die schroeven!!!! dit wil inderdaad wel eens gebeuren. ik heb iets vergelijkbaars mee gemaakt met iemand die aan het lassen aan zijn bootje was en hiermee de halve inboedel in brand stak. op dat moment niet echt leuk, later hebben we daar enorm om gelachen. als er maar niemand gewond raakt toch!!!

graag meer van deze grappige foto's!!!

rick
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ja dat zijn spectakulaire foto,s
als je de tweede foto vergroot dan zie je helemaal bovenin bakboord tussen het deurtje naar het zwempleau iemand zich krampachtig vasthouden, deze man zal zich even in een watervliegtuig gewaand hebben.
 
A

Athanor

Guest
Niet dat hij ervan wil weten, maar dat is JAAP :eek:

Lachen natuurlijk die pech van anderen :lol:
Ben nu een stuk beschroomder om mijn eigen flater te laten zien, zo wordt ik natuurlijk de risee van het forum :cry:

Nou, eerst maar even wat moed verzamelen :cool:

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.