Hoe het stevigst fineren

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Bij multiplex worden de lagen gekruist gelijmd, dit om de eindsterkte van de plaat zo hoog mogelijk te maken. Nu vraag ik mij af hoe je de stevigste verlijming krijgt, niet wat eindsterkte, maar wat het LOSLATEN van de lagen onderling betreft: gekruist of niet gekruist? Ik heb al mensen horen beweren gekruist, omdat je dan allemaal puntjes lijm krijgt ipv strepen, maar dit vond ik niet echt een bevredigende uitleg. Weet er iemand hier meer over?
Bedankt!
Bram
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Alles staat of valt met de kwaliteit van je lijm. Een goede lijmverbinding zal niet lossen, in welke richting je ook lijmt. Een goede lijmverbinding is natuurlijk meer dan de kwaliteit van de lijm. Het hout moet ook droog genoeg zijn, sommige houtsoorten kan je beter eerst ontvetten, de lijm moet overal netjes verdeeld zijn, enz... En weet ook dat witte houtlijm geen vullende lijm is. De lagen moeten dus overal dicht geperst zijn.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Fineer lagen kruisen is toch duidelijk sterker dan ze gewoon in de langsrichting op elkaar te lijmen.
Dat is de bedoeling bij multiplex platen.
De lijm is uiteraard belangrijk maar als er tijd voor is witte houtlijm.
Daniel
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Kruislings geeft natuurlijk een sterker en stijver geheel. Maar Bram had het over het loslaten van de lagen onderling. En als je lijmverbinding goed is uitgevoerd zullen lagen niet van elkaar loskomen, of het nu kruislings is of langs.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Fineer lagen kruisen is toch duidelijk sterker dan ze gewoon in de langsrichting op elkaar te lijmen.
Dat is de bedoeling bij multiplex platen.

Ik denk dat het eerder de bedoeling is van hout stabieler te maken door het kruisen, niet zozeer sterker.

Witte houtlijm is ideaal, wel steeds aan beide zijden lijm aanbrengen.

Succes ermee!
Steven
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Er is laatst een topic geweest dat er iemand een haakse verbinding had gemaakt en omdat hij het koud op elkaar was gelijmd vond hij het verwonderlijk dat de verbinding vrijwel direct uit elkaar viel. In dit topic werd gerepost met een schema over hoe sterk de verbinding was als het koud op elkaar en dan langs hout kruislings op elkaar en ook bijvoorbeeld langs en kops op elkaar. Ik meen te herinneren dat dit in procenten werd weer gegeven. Ik kan dit schema niet meer vinden maar het had wel antwoord gegeven op je vraag. Als je de langs in de zelfde richting op elkaar lijmt is het sterker dan als je langs kruislings opelkaar lijmt. Echter, zoals al aangegeven is, als je langs goed verlijmd met de juiste lijm is er niks aan de hand.


@ steven waarom steeds aan tweede zijde aanbrengen? Teveel lijm is ook niet goed...
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Als je de langs in de zelfde richting op elkaar lijmt is het sterker dan als je langs kruislings opelkaar lijmt.
Zo voel ik het intuïtief ook aan. Ik denk dat iedereen zich laat misleiden door multiplex, waar kruislings gewerkt wordt met een ander doel voor ogen.
Kan iemand dat topic in kwestie terugvinden?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hebt ook multiplex waarvan de nerven allemaal in dezelfde richting lopen, deze platen zijn over 1 richting dan gemakkelijke te buigen. Het heet in de handel ook buigtriplex.
Een niet nog niet genoemd aspect bij het lijmen is de druk die uitgeoefend moet worden per cm2. Deze druk verschilt per gebruikte lijmsoort en staat op de verpakking. Bij het verlijmen van grote vellen fineer tot multiplex loopt dat in de tonnen persdruk!
Als ik wat over houtbewerken vertel hier op school, lijm ik altijd aan het begin 2 plankjes van 10 cm breed haaks op elkaar. Ik vertel wat over lijm etc en zet er 1 lijmtang op. Na een half uur mogen de sterkste jongens proberen het los te breken. Het is elke keer weer een succes, de lijmverbinding wint!

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@ steven waarom steeds aan tweede zijde aanbrengen? Teveel lijm is ook niet goed...

Haha, ik heb ook niet gezegd dat je er veel moet op smeren hé;-).

Mijn vader zijn theorie: de lijm trekt altijd een deel in het hout, en zorgt op deze manier voor een sterkere verlijming dan wanneer je de lijm slechts op één zijde zou aanbrengen. Voor mij werkt het, ieder doet natuurlijk wat ie wil.
O ja, als de witte lijm te dik is kan je hem makkelijk verdunnen met water, zonder dat het de kleefkracht aantast. Omdat de lijm beter in het hout kan trekken is het zelfs aan te raden.

Groeten,
Steven
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Je hebt ook multiplex waarvan de nerven allemaal in dezelfde richting lopen, deze platen zijn over 1 richting dan gemakkelijke te buigen. Het heet in de handel ook buigtriplex.
Ligt bij de middenste, heel dunne laag de nerf toch niet haaks op die vd buitenste? Anders zou de plaat toch direct breken bij buiging?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Af.nl zegt het volgende in hun fineerles:
"Van belang is is dat de draadrichting van de kale plaat haaks staat ten opzichte van het op te brengen fineer. Dit komt vlak blijven van de plaat ten goede."

Wat ik me nog afvraag:Is het mogelijk om een plaat van 1 vierkante meter in 4 keer te fineren? Elke kant in 2 fasen?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ben ik de enige die het niet kan volgen?
In de titel staat fineren en de hele topic gaat over multiplex :confused:
Fineer is gemiddeld 0.6 mm dik.
Vier lagen hiervan zijn maar 2.5mm dik. Erg stevig zal dat nooit zijn.
Bovendien zul je met kruislings verlijmen altijd een oneven aantal lagen moeten hebben, om de nerf van de buitenzijden dezelfde kant op te krijgen.
Teveel lijm bij fineer is een recept voor problemen. Of je krijgt een plaatselijke bobbel of je perst het er doorheen waardoor je op die plaats een probleem krijgt bij het afwerken.

Gr Ed
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb er nog naar gezocht maar ik geef het op. Dat topic kan ik niet meer vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.