Hulp bij keuze zaagtafel

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Beste forumleden,

Hopelijk willen jullie mij verder helpen door het geven van tips uit eigen ervaring enz..
Voor het zagen van panelen en planken maak ik nu gebruik van de festool ts 55. Maar bij kleine stukken en smalle planken werkt dit niet handig. Ik zoek daarom een zaagtafel!

Nu lijkt mij het cms systeem handig omdat ik al de ts 55 in bezit heb. En eventueel ook later de bovenfrees module erbij kan kopen.. (OF1010 al in bezit). Ik heb niet zo heel veel plaats dus het moet "compact" zijn, danwel compact op de bergen zijn.

Maar ik vraag me het volgende af. Als ik de losse CMS en losse module voor de TS55 inclusief de verlening/verbreding enz neem dan kom je rond de 1800 euro uit (met wat korting..) Maar wellicht kun je voor dat geld iets "beters" kopen. Dus een losse zaagtafel en niet het cms systeem. Dan mis je de mogelijkheid voor de bovenfrees maar goed. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk uitgeven maar ik wil ook investeren in iets goeds. Vandaar dat ik voorheen bij de losse machines ook voor Festool gekozen heb.

Neem aan dat ook jullie eens voor dezelfde beslissing stonden, Welke zaagtafel moet ik kopen?
Dus hopelijk kunnen jullie met alle opgedane ervaring mij helpen.

Dank je wel alvast.

Groeten
Dave
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Als je het klein en compact wilt houden en niet zelf het een en ander wil maken dan is festool een goede keus. Heb je wat meer ruimte kun je kiezen voor goede tweede hands opties. Wil je zelf iets compacts maken kijk eens op de site van incra www.incra.com ook te verkrijgen in europa via dieter schmidt. Hier heb ik zelf een zaag-freestafel van gemaakt met een festool ts 55. Zie een van mijn vorige posts.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je zou evt een MFT/3 van festool kunnen overwegen, hoewel die ook zo zijn beperkingen heeft bij kleine en dunne platen, maar dat is met een beetje creatief zijn wel op te lossen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als alleen de smalle stroken een probleem zijn kan je ook zo'n combi afkortzaag/zaagtafeltje kopen, zo'n afkortzaag met bovenblad. Die zijn erg makkelijk voor het zagen van smalle delen en ook kun je er smalle dingen (in serie) mee afkorten. Ook nemen ze erg weinig ruimte in beslag en zijn ze goedkoop.
Wil je ook verstekken, sponningen en houtverbindingen maken dan heb je meer aan festool precisio of mafell erika.
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat je met een CMS-tafel sowieso geen slechte keus maakt. En ik denk dat je die verlengingen/verbredingen nauwelijks nodig hebt. Als je een losse ondersteuning maakt kan je grotere delen verwerken. Je kan een losse freestafel maken en een goedkope bovenfrees als een Triton inbouwen. Dan heb je een freestafel en een losse frees beschikbaar. Met wielen er onder rijd je die zo in een hoek.
Het bovenstaande is precies wat ik zelf gedaan heb. Ik heb m'n CMS-tafel naar Amerika verhuisd en die wordt dagelijks gebruikt. Ik wacht tot de TS55-R in Amerika uitkomt in de hoop dat de oudere versie goedkoper aangeboden wordt. Want een losse zaag op een rail is perfect om grote lappen te verzagen. Ik heb ook een freestafel gemaakt met een Triton en daar ben ik ook erg blij mee.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Allereest de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

Bedankt voor de reacties. Zelfbouw van zowel zaag als freestafel is nog steeds een optie. Momenteel heb ik al een simpele freestafel gemaakt, dus kan nog beter nu ik er een paar keer mee gewerkt heb. Een MFT/3 is voor mij geen optie want dat is in mijn ogen geen zaagtafel. Maar een werktafel met een funtie erop om het een en ander te kunnen zagen met behulp van de liniaal en dus ook niet helemaal geschikt voor kleinere stukken. Ik heb zelf al een soort gelijke werktafel, met gatensysteem. En dan natuurlijk gewoon de liniaal los, dat werkt perfect voor grotere delen en platen!

Maar ik zoek dus iets voor de planken de halveren, kleine oppervlaktes zagen (kleiner/smaller dan de liniaal). Afkortzaag heb ik ook al dus zn flipper (combi zaag en afkort) zou een beetje dubbel zijn. Klinkt alsof ik alles al heb :-S haha..

Wat is eigenlijk het verschil tussen het CMS systeem en de Presicio serie? Buiten de losse zaag om dan he..
En zo te horen gebruik je de tafelverbreding/verlening niet zo veel?

Ik twijfel.... Wil wel een goede keuze maken want het is veel geld. Alles wat dus met de liniaal te zagen is, lukt opzich prima, kwestie van goed af tekenen en zuiver zagen. Maar zodra de stukken te klein worden zodat ze niet meer vast te klemmen zijn of niet meer onder de liniaal uitsteken enz. dan wordt het lastiger.. en ook die stukken wil ik exact kunnen zagen.

Hopelijk komen er nog meer reacties .. zodat ik een goede keuze kan maken!

Bedankt alvast, groet Dave
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Als ik je wensen zo lees, ben je volgens mij wel zo goed uit met een goede kwaliteit lintzaag. Kun je al gauw een breedte van 40 cm mee zagen. Met een goede geleider en afstelling doe je hetzelfde werk als op een cirkelzaag en voor klein en smal werk minstens zo veilig. Bovendien koop je voor een redelijk bedrag een goede machine en kun je later altijd nog een stationaire cirkelzaag er bij nemen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met die flipper kan je toch al de smalle delen zagen? Als je er een precisio bij koopt, die meer mogelijkheden heeft en ook tot 30 cm kan afkorten, zal je de flipper niet meer gebruiken , denk ik. Ik weet niet of een cms een trekfunctie heeft, maar de precisio heeft dat wel, afkorten kan die dus ook.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Voor minder dan die 1800 euro koop je ook een Erika 60 van Mafell. Dan ben je beter uit dan met de Festool CMS.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dan zou ik nog even doorsparen voor de Erika 85, dan heb je de verplaatsbare tafelzaag met de meeste mogelijkheden en capaciteit. Die 60 zou ik alleen nemen als ik de 85 te zwaar vond om veel mee te sjouwen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Is wel een heel stuk duurder dan 1800, alleen heb je bij alle genoemde zagen te maken met een verplaatsbare tafelzaag, net als de flipper. Smalle delen zagen doet de flipper even goed. Tenminste de delen die je niet makkelijk met een rail kunt zagen doordat ze te smal zijn.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Allereest de beste wensen voor het nieuwe jaar!!



Maar ik zoek dus iets voor de planken de halveren, kleine oppervlaktes zagen (kleiner/smaller dan de liniaal). Afkortzaag heb ik ook al dus zn flipper (combi zaag en afkort) zou een beetje dubbel zijn. Klinkt alsof ik alles al heb :-S haha..

Wat is eigenlijk het verschil tussen het CMS systeem en de Presicio serie? Buiten de losse zaag om dan he..
En zo te horen gebruik je de tafelverbreding/verlening niet zo veel?

Ik twijfel.... Wil wel een goede keuze maken want het is veel geld. Alles wat dus met de liniaal te zagen is, lukt opzich prima, kwestie van goed af tekenen en zuiver zagen. Maar zodra de stukken te klein worden zodat ze niet meer vast te klemmen zijn of niet meer onder de liniaal uitsteken enz. dan wordt het lastiger.. en ook die stukken wil ik exact kunnen zagen.

Hopelijk komen er nog meer reacties .. zodat ik een goede keuze kan maken!

Bedankt alvast, groet Dave

Sorry, ik heb niet goed gelezen, ik dacht dat je een flipper had, maar je hebt een afkortzaag.

Zelf heb ik een precisio 70, die gebruik ik ook vooral voor smallere delen, afkorten, sponningen zagen en verstekken. Voor grotere delen pak ik ook de invalzaag, het gaat dan om het zagen van enkele stuks. Als ik meerdere dezelfde delen wil zagen voor een kast bv, dan zet ik de verbreding en verlenging op de zaag, werkt sneller en nauwkeuriger dan met de invalzaag.

Je kunt ook nog kijken naar de zaagtafels van Makita/Bosch/Dewalt. Smalle delen kun je daar prima op zagen, zijn ook goedkoper, en voor het zagen van bredere delen kun je de parralelgeleider makkelijk uittrekken, bij een festool of mafell moet je eerst een verbreding aanbouwen. Afkorten kun je er niet (zo makkelijk) mee, maar je hebt al een afkortzaag.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Maar ik vraag me het volgende af. Als ik de losse CMS en losse module voor de TS55 inclusief de verlening/verbreding enz neem dan kom je rond de 1800 euro uit (met wat korting..) Maar wellicht kun je voor dat geld iets "beters" kopen. Dus een losse zaagtafel en niet het cms systeem. Dan mis je de mogelijkheid voor de bovenfrees maar goed. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk uitgeven maar ik wil ook investeren in iets goeds. Vandaar dat ik voorheen bij de losse machines ook voor Festool gekozen heb.

Hoi Dave

ik heb ongeveer dezelfde twijfel.....echter jij hebt de TS55 al terwijl ik nog twijfel tussen de TS55R en de MT55cc

vanaf post44 worden er een aantal tips voor een zaagtafel gegeven in het Maffel vs Festool topic, staat misschien intresaante info in voor je, ik kijk nu met een schuin oog naar de shceppach precisa 2.0, die is echter "slechts" 850 euro, de 3.0 of 4.0 zit meer in jouw straatje denk ik


http://www.woodworking.nl/showthrea...e-Mafell-MT55-cc&p=59658&viewfull=1#post59658

groet

maarten
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ha Dave,

Heb je ook nagedacht over de keus van een stationaire werkplaatscirkelzaagtafel met gietijzer blad?

Mvg,
Koos
 

PBT

Actieve deelnemer

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Dave,

zelf ga ik uit "noodzaak" voor cms. Maar als je dat echt wilt kun je kwa financien het beste een zo compleet mogelijke set ineens kopen en dan goed "shoppen". "Onderdelen" er later bij bestellen kost goud geld (door schade en schande achter gekomen, na de tijden dat geld geen rol speelde). Als ik stationair iets zou kunnen doen zou ik zeker Fons' (Athanor) advies volgen en naar een goede lintzaag kijken.

i.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Bedankt voor de reacties! een lintzaag kan ook handig zijn maar de stukken zou je dan nog over een vlakbank moeten halen lijkt me.. Daarom is een zaagtafel handiger voor mij.
Een stationaire is ook nog een optie. maar ik weet dus niet welke.. en ik dacht aan de CMS omdat ik dan mijn invalzaag kan gebruiken, inclusief de zaagbladen.

Lastig!
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo, ik ben in het bezit van een Festool CS 70 precisio (aantal jaren naar tevredenheid gebruikt) maar heb onlangs de Mafell Erika 85 aangeschaft. In een woord.... GEWELDIG..... balken schulpen tot 85mm dik, geen probleem, eiken balken, geen probleem.
Is zeer nauwkeurig en bijna zo stabiel als een formaatzaag.
Geen minpuntjes dan? jawel hoor, blad verwisselen gaat iets minder snel als bij de festool, en hij neemt best wel wat ruimte in de bus in.

Festool is by the way te koop, incl. de tafelverbreding en een nieuw Festool zaagblad. is wel al wat ouder maar doet het nog prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.