Een tuinbank met een twist

WR1944

Oud hout
In de winter is het leuk om alvast aan de komende zomer te denken, vooral als er sneeuw in de tuin ligt. Dus werd er een project voor een tuinbank opgestart.
Van allerhande restmateriaal werden latten en poten gemaakt. De latten werden uit 2x4's gemaakt waarbij de pantherzaag z'n diensten bewees.
De "achter"poten werden aan de voorkant schuin gezaagd op de CMS. Met wat stroken hardboard werd een soort van freesmal gemaakt en op de poten geschroefd. Na met een Forstnerboor zoveel mogelijk materiaal weggeboord te hebben werd de achterkant in vorm gefreesd.
Met de Domino en de nodige hulpstukken werden de groeven gefreesd. Voordat ik ging lijmen werd alles natuurlijk droog gepast en het paste goed.
Eerst werden de zijkanten gelijmd in twee stappen. Toen de rugleuning aan één zijde, vervolgens de zitting aan één zijde en als laatste de andere zijkant aan het geheel.
Alles wordt wit geverfd en dan heb ik weer een poppenmoedertje gelukkig gemaakt. De dochter van m'n vrouw heeft een verstandelijke beperking en is gek op poppen. Ze had een bredere bank nodig nadat ze met Kerstmis "gezinsuitbreiding" kreeg met een nieuwe Cabbage Patch Doll.
 

Bijlagen

  • PC291304q.jpg
    PC291304q.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 555
  • PC301305q.jpg
    PC301305q.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 550
  • PC301308q.jpg
    PC301308q.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 555

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Haha WR, je produktie begint Koormaniaanse (of is het Koormaniakse) vormen aan te nemen.... leuk zo die bank, ga je hem ook in het groot maken voor op je verande in de lentezon straks?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Wat is het weer simpel beschreven en mooi gemaakt en daarbij iemand heel gelukkig gemaakt.
Zo blijven de kerstdagen altijd weer een feest voor vele kinderen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Bedankt voor de positieve opmerkingen. Omdat dit meer in de speelgoed hoek paste heb ik het niet onder meubels durven plaatsen. Ik heb er wel wat ervaringen mee kunnen opdoen die ik later bij echte meubels kan gebruiken. Als m'n dringende klussen zijn afgerond wil ik iets in de geest van Adirondakstoelen maken. Maar dat is een idee op de back burner.
Bij het maken van een nieuw project maak ik eerst een globaal ontwerp, dan verzamel ik de hardware en het hout. Met de mogelijkheden van m'n machinepark en overig gereedschap in het achterhoofd maak ik een meer gedetaileerd ontwerp en dan gaat de beuk erin. Vaak maak ik halverwege nog wat aanpassingen, ik laat hier en daar nog ruimte voor de onvermijdelijke missers en werk zo naar het kant-en-klare product toe.
 

WR1944

Oud hout
Zoals gezegd waren het restjes. Ik hoop dat ik het allemaal nog goed kan reproduceren.
De zijkanten zijn van restjes geimpregneerd hout.
De zitting is van in stroken gezaagd Nieuw Zeelands vuren. Goedkope import van Home Depot.
Het onderste stuk van de rugleuning is van populier.
De rest van de rug is van in stroken gezaagd 2x4 Douglas fir, ook goedkoop.
Maar met een laagje witte verf zie dat samenraapsel aan soorten niet meer. :D
Het rechte stukje van de rugleuning heb ik recht gehouden uit gemakzucht. Ik denk dat het in werkelijkheid niet lekker zit maar ik heb nog geen klachten gehoord.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo WR,

Je bankje ziet er mooi uit.

Echter dat geimpregneerde hout (groen) is een beetje dubieus spul. Daar zou ik toch erg terughoudend mee zijn bij toepassing in gebruiksproducten zoals banken, tafels, en zeker speelgoed. Ook het bewerken ervan (schaven, schuren, frezen) schijnt niet gezond voor je te zijn. Google er maar is op...
 

WR1944

Oud hout
Elk stuk hout dat is geimpregneerd heeft een bijsluitertje op de kopse kanten. Daar staan voldoende waarschuwingen op. En ik heb me ook redelijk beschermd. Ik ga het nog schilderen met verf op waterbasis. Het is meer een ornament om de poppen te parkeren dan om er mee te spelen dus er is weinig contact met de mensheid.
Volgens diezelfde bijsluiter is het slecht gesteld met de mensen in Californie. Die krijgen een veel minder rooskleurige waarschuwing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.