CAMVAC afzuigersysteem

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Ik heb al een erg lange tijd nagedacht over een goede stofafzuiging bij de houtdraaibank. Bij meerdere mensen heb ik hun methode bekeken en ik kwam tot de conclusie dat het camvac-systeem (nou ja systeem) wel iets voor mij zou kunnen zijn. Tot op heden gebruikte ik altijd de hitachi-stofzuiger als afzuiging maar dat was gewoon niet echt handig. Daarnaast draait er eigenlijk altijd een filtersysteem die de ruimte meerdere malen per uur zuivert.

Vorige maand kwam er een grote doos naar Zwolle. De machine heb ik besteld bij "The Toolpost" . Peter is een erg vriendelijk man die zelf ook houtdraait dus uit de praktijk goed advies kan geven. Naast de eigenlijke afzuiger heb ik nog wat dingen besteld zoals een aansluit"ding" voor de camvac aan mijn lintzaagje. Daar heeft nog nooit een afzuiger aan gezeten dus dat was hoognodig. Verder nog een hele reeks maalwerken besteld voor mijn nog-te-bouwen pepermolens.

IMG_5127.jpg

IMG_5128.jpg

IMG_5129.jpg

IMG_5130.jpg

De laatste 2 foto's zijn foto's van een slang die het geluidsniveau "dempt". Nou ja, dat wil zeggen : in de werkplaats is het betrekkelijk stil maar nu is het op de gang wat lawaai-ig.

Ik heb er nu een aantal keren meegewerkt en ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben. Eigenlijk helemaal geen stof tijdens het schuren !!

Heb alleen een verloopstuk moeten kopen want hier zat weer zo'n rare engelse stekker aan....grrr.....
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ha Rick,

Mooi systeem!
Dat ziet er uit waar ik naar op zoek ben. Ik heb bij toolpost gekeken maar ik kan er niet goed zien wat dit pakket bij elkaar ongeveer kost. Wil jij een tip van deze mysterieuze sluier oplichten?

Mvg,
Koos
 

WR1944

Oud hout
Rick, gefeliciteerd met de afzuiger. Die rondvliegende spanen en dat stofgordijn zien er wel romantisch uit maar als je het afstoffen en het spanen van de vloer opvegen kan verminderen heb je meer tijd voor je hobby.
Waarom knip je die Engelse stekker er niet af en zet er een "normale" stekker aan. Elke contactovergang kan een bron voor storing worden. Ik heb me zelf in Amerika een tijdje moeten behelpen met verloopstekkers maar geleidelijk aan ben ik er Amerikaanse stekkers op gaan zetten. Veel audio-apparatuur en electronische meetapparaten kon ik omschakelen zodat ik m'n audio-installatie weer kan opbouwen en ook weer wat met electronica kan knutselen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.