Lariks behandelen ???

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi,

Ik ben bezig met mijn eerste tafel te maken uit steigerhout (ja, ik weet het, het is maar knutselhout :rolleyes: ), maar je moet ergens beginnen,niet?
Ik denk dat dit een goed alternatief is, alvorens naar de duurdere houtsoorten te gaan. Zo kan ik ook eens zien hoe handig (of niet) ik ben met het bewerken van hout.

De tafel is zo goed als klaar. Ik moet het tafelblad nog schuren.

Mijn vraag is nu, met wat moet ik deze behandelen? Ik zie nl de bomen door het bos niet meer, maw ik heb al veel opgezocht, maar aangezien ik een echte leek ben op met houtveredeling weet ik nog niks.:confused:
Het betreft nieuwe planken en de tafel gaat binnen staan.

Moet ik deze nu olien, waxen of beitsen? ( en wat is het verschil hiertussen?) Kan ik ook elke kleur van bvb beits toepassen?
De enige vereisten, buiten duurzaamheid is dat er geen vochtplekken zoals ringen van een glas ed achter blijven.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
heavyc,

Ik heb onlangs eerst een schuur van lariks en daarna een vuren werkblad van een punchkraam beide behandeld met gekookte lijnolie.
Is mij totnutoe heel goed bevallen.
Ik had de tip van een duitse timmerman gekregen: ruim verdunde lijnolie en een keer per jaar onderhouden.

Gekookte lijnolie is goedkoop, en dringt, mits flink met terpentine verdund, heel diep in het hout.

De punchkraam gaf me de bevestiging dat de behandeling ook kringen goed tegengaat.
Gedurende 2 dagen dickensfestijn zijn er ongeveer 1000 bekertjes punch (wijn met rum en fruit) en chocolade op uitgeserveerd waarbij menige scheut over het vuren blad liep en toen ik het blad wegborg was het alsof het nog nieuw was.
De serveerster hebben wel regelmatig een nat doekje over het blad gehaald, maar met de drukte heeft het blad heel wat te verduren gehad.

WERKWIJZE
Eerste laag ruim verdund, zeker 30 volumeprocent terpentine, met een doekje aangebracht.
Na 2 dagen drogen nog eens dik in de onverdunde olie gezet
Gewoon weer met een doekje en overtollige olie (speigelende plekken) met het zelfde doekje na een paar uur weer uitgewreven.
Er bleef een matte, wat vergeelde oppervlakte over.

Heb het blad voor de zekerheid na het dickensfestijn nog een keer in de lijnolie gezet en toen opgeborgen.

Gekookte lijnolie haalde ik in Deventer bij Jan Rauw, hobbyzaak, voor ongeveer 7,50 Euro per liter.

Hoop dat je hier iets aan hebt en ben benieuwd naar andere ervaringen en tips,

Groeten,
Ernst
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hallo Ernst,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Zeg, heb je misschien foto's van de schuur? Ik ben ook van plan om een schuur te zetten in lariks.

Een vraag ivm de lijnolie. Wat voor een kleur heeft de lariks na deze behandeling?

Mvg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.