eiken schaaltje

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik heb een stuk eiken tafelblad staan.
Daar een cirkel uitgezaagd met de lintzaag.
Op de draaibank gezet en gaan draaien.
Wat een hopeloos hout is dat eiken (kan ook aan mij liggen)
Vooral de binnenkant is niet geworden zoals ik in gedachten had.
Veel te veel moeten schuren en nog is het niet glad.

IMGP5538.jpg
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Met eiken moet je loei scherpe beitels hebben en houden tijdens het draaien.
Anders heel veel schuren en veel geduld...... :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je goed kijkt, dan zie je dat die groeven precies meelopen met de draairichting van de schaal. Omdat je bij het schuren zoals je dat nu doet hout en schuurpapier ook op die manier ten opzichte van elkaar laat bewegen, zijn die groeven dan moeilijk weg te krijgen.

Als je dit ding bekijkt (skilton schuurpad 50 mm bij Baptist)
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/schuren/hulpmiddelen-voor-machinaal-schuren/skilton-schuurpad-50mm-tbv-boormachine
dan zie je dat dat in de boormaschine gaat. 50 mm schuurschijfje met klitteband er op, schaal langzaam laten draaien en de boormachine zorgt er met 2500 toeren voor, dat het schuurpapier dwars over de groef heen beweegt, waardoor je hem veel sneller wegschuurt. Denk wel aan je gezondheid, zo schuren maakt zo veel stof dat je moet denken aan een afzuiging en/of een luchtfilter over je hoofd.

Uiteraard is het ook een goed idee om een scherpe beitel te gebruiken zodat al dat schuurwerk niet nodig is :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Klopt, je hebt verschillende soorten. Ik heb ook ervaring met schuurpads met slecht klitteband (waardoor je schuurschijfjes steeds los vliegen), of heel hard of juist heel zacht schuim, waardoor ze ook niet lekker werken.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Beginnen met schuren korrel 40...... men dan moet je echt wat aan je beitels gaan doen.... :)
Dat is wel heel erg grof, meestal begin ik met 150 of 180. 40 geeft veel te groeven....
Eiken en andere hardhout soorten werken prima, maar wat ik al zei je moet scherp gereedschap hebben en regelmatig slijpen tussen door
anders ben je meer aan het schuren dan aan het draaien. En dat is nou net de bedoeling....Toch?
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Voor de eerste keer ziet het er prima uit...... de pinda's zijn vast al op..... :)
Veel draaiplezier
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.