Theekistje uit amer.noten, quilted maple en padoek

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Het is echt weer een tijdje geleden dat ik met een kistje bezig was geweest. Eigenlijk had ik in de planning om dit kistje pas volgend jaar te maken maar soms kan je gewoon niet wachten om te starten met een project.

De deksel is gemaakt van 3,6mm mdf , deze is aan beide kanten gefineerd met quilted maple of ook wel wolkjes esdoorn genoemd. Het eigenlijk kistje is gemaakt van amerikaans noten hout en de vakverdeling van amer.noten/padoek. De bodem is een stukje gefineerd multiplex wat ik toch had liggen. Beslag dit keer niet van hout maar van messing.

Afwerking : 1 laagje olie (druivenpit) gevolgd door 3 lagen deense olie.

IMG_5095.JPG

IMG_5096.JPG

IMG_5098.JPG

IMG_5099.JPG

Hoe lijkt het ??
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Prachtig kistje! Persoonlijk zou ik de verdeling van één houtsoort gemaakt hebben, maar verder vind ik het erg mooi. De combinatie esdoorn-noten blijft mooi, wat je er ook van maakt.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Mooi!

ik vind het juist wel warmte geven dat de vakverdeling met 2 soorten hout is.

Altijd leuk om weer een Koorman te zien ;-)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ik vind het een mooi kistje. Ik had voor een andere optie gekozen dan een vioolkisthaakje. Inwendige magneten met fineer erover hadden hier mijn voorkeur gehad.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@wim : het vorige kistje voor dit persoon had magneetjes met een fineertje erover....hahaha....dit is een keer wat anders...

@woodrob : 1 houtsoort staat inderdaad een stuk rustiger, dit keer gekozen voor wat meer "spectakel"
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Ha Rick,

dat is weer een fijn stukkie kistjesmakerij!! :D Het binnenwerk vind ik mooi "onverwachts" ten op zichte van de buitenkant. Inderdaad weer een echte Koorman in je collectie!!

Mooi gedaan man!

Gr. G.A.V.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig kistje Rick, ze zijn tegenwoordig wat sierlijker dan de eerdere exemplaren. Als ik naar het gele esdoorn kijk denk ik dat de witbalans van de foto niet helemaal klopt, ik worstel daar zelf ook altijd mee. Het zal in werkelijkheid wel wat witter zijn en het interieur ziet er super netjes uit. En de kleuren, och, dat is je persoonlijke touch, misschien is het in 1 kleur wat strakker, maar zo heb je wel eens een leuke variant. Je werkt wel veel meer met fineer, dat is ook een echte omschakeling. 2 jaar geleden moest je daar nog niks van hebben. Het kan verkeren en deze prachtige houtsoorten zijn bijna alleen als fineer verkrijgbaar.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Klopt Jaap, 2 jaar geleden had ik nooit geen fineer gebruikt inderdaad. Dat was als vloeken in de kerk. Nu ben ik erachter gekomen dat fineer vele voordelen heeft. Het grootste voordeel is toch wel het feit dat je nu een soort zoals quilted maple kan gebruiken voor een fractie van de kosten van een massief paneeltje. Verder werkt een gefineerd paneel een stuk minder dan een massieve.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.