Rose vuren?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Ik heb een houten balkje wat eruit ziet als een slechte kwaliteit vuren in het rose.
Weet iemand wat voor hout dit is?

1pauj9.jpg
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Okoumé komt uit Tropisch Afrika. Het hout heeft een rozebruine kleur is zacht, licht van gewicht en elastisch. Het hout heeft een groffe nerf.
Okoumé geeft geen problemen bij het bewerken, wel is scherp gereedschap nodig.
Okoumé wordt voornamelijk gebruikt voor de productie van multiplex.

Ik blijf bij okoume balsa hout is veel witter naar mijn idee
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Okoume lijkt mij ook goed.
Ik heb via google verder gekeken en dit komt er goed bij, vooral de kleur.
Iederéén bedankt voor de reacties.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ben nog niet overtuigd hoor!

Volgens het internets word okoumé exclusief (volgens mij grotendeels) ge exporteert onder de vorm van fineer of multiplex, niet massief, het zou geen geur hebben en roos-licht bruin van kleur zijn. Ik kan trouwens geen fotos vinden van bruut verzaagd okoumé.
het zou ook messen snel bot maken, wat mij doet denken dat de vezels niet zacht kunnen aanvoelen.

Ik leun nog steeds naar ayous, ik heb daar deze maand 2 kuub van verzaagd tot meubels, ik kan zeggen dat het identiek is aan de foto en in tegendeel tot wat Wim heeft gevonden ruikt het helemaal niet naar ceder!
Bruut doet het denken aan goedkope witte den, zonder enige knopen en met vezels die zo zacht zijn als een tapijt waar je geen splinters in je vingers kan krijgen. Het is geel-wit zoals op de foto en zaagt als karton.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Benchworks;

Ocoume wordt ook veel gebruikt om stop hout van te maken en als liggers onder pakken met plaatmateriaal dat heeft ook vaak de vorm van de balk die je op de foto ziet in de sponning komt dan een stalen band om het pak hout samen te binden. Ik heb in mij. Huidige werkplaats ook een aantal van deze balkjes staan identiek aan de foto.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als je het echt wil weten kan er best een betere foto volgen. Op basis van onzuiver kopshout en ruw langshout is het alleen maar gissen...
Kan je geen geschaafd oppervlak tonen? Het kopshout zou ook duidelijker zijn moest je er met een scherp mes een snede aan maken. Zo kan je de houtvaten en het eventueel parenchym bekijken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Dus een foto van geschaafd langshout en van het kopshout even een stukje met een steekbeitel ertaf steken.
Gaat vandaag waarschijnlijk niet lukken, ik heb de werkbank gedemonteerd leggen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Benchworks;

Ocoume wordt ook veel gebruikt om stop hout van te maken en als liggers onder pakken met plaatmateriaal dat heeft ook vaak de vorm van de balk die je op de foto ziet in de sponning komt dan een stalen band om het pak hout samen te binden. Ik heb in mij. Huidige werkplaats ook een aantal van deze balkjes staan identiek aan de foto.

Dat zou het wel kunnen zijn, het heeft inderdaad de vorm van transportbalken. hier zijn ze ook vaak van tropisch hout, maar dan donker en loodzwaar. Indien het okoumé is, zou het dan geen spinthout zijn?
Je zou het stuk eens moeten zagen of schaven zodat we het langs hout kunnen zien. Dan word het veel makkelijker.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Werkbank in elkaar gezet zodat ik de bankschroef kon gebruiken.

Geschaafd langshout.

e0kfgw.jpg


Geschaafd kopshout en ook een schuinstukje aan geschaafd.
Rechts een stukje met een steekbeitel erafgestoken.

35bchhh.jpg
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Als ik op internet kijk en de link van jokke bekijkt.
Durf ik niet te zeggen wat het is.
Op de plaatjes lijken het beide,okoumé/balsa
Mijn laatste foto,s zijn trouwens 4á5 keer zo groot als de werkelijkheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.