230 of 400 volt

alex from holland

Nieuw lid
26 nov 2010
21
1
Hallo,

Ik overweeg een gebruikte combinatiemachine te gaan kopen. Metabo, robland o.i.d.
Dit om onderdelen te kunnen maken voor mijn antieke camera's

Nu zie je regelmatig machines staan in 230 maar ook 400volt uitvoering
Als je niet te zware stukken zaagt/freest etc., zou dan 230volt voldoende zijn?
In mijn garage heb ik namelijk geen 400volt aansluiting. Alles is natuurlijk te maken, maar brengt het dan ook iets?
Ik heb niet de ambitie om kozijnen etc. te gaan maken.....

Alex Timmermans
Www.collodion-art.blogspot.com
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan mij niet voorstellen dat het maken van onderdelen voor antieke cameras zoveel vermogen vereist dat 3 fase 230/400 volt nodig is. Machines voor enkel fase, 230 volt zullen zeker volstaan en daar is ook voldoende aanbod van.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik zaag een eiken tafelblad van 6cm dik met een tafelzaag die op 220volt werkt.
Zit er een goed zaagblad op, dan gaat het probleemloos.
Ik geloof nooit dat jij dan meer vermogen nodig heeft.
Dus machines op 220volt heb je meer dan genoeg.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik begrijp niet veel van elektriciteit maar ik dacht dat het voordeel van 380v vooral was dat je minder ampères trekt voor dezelfde kracht en zo minder verbruik/opwarming hebt.(Daarom hebben ze in de USA super dikke kabels en stekkers nodig met hun 110V dacht ik te begrijpen)
Daarom staan die 380V motoren standaard op zware machines, ze gaan langer mee en zijn goedkoper in aankoop en verbruik.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
In 1ste orde zal er in verbruik tussen een 1 of 3 fase motor geen verschil zijn; alleen de belasting bepaalt het benodigde vermogen.

Weliswaar zal een 3 fase, 230/400 V motor bij zelfde gevraagde vermogen minder stroom (per fase) vragen, maar - helaas :) - je betaalt even veel. De kosten worden bepaald door het produkt van stroom, spanning en tijd (NB.: stroom lager, spanning hoger bij 3 fasen). Houdt in gedachten dat in beginsel het vermogen wordt bepaald door de belasting.

MAAR.. in het algemeen zal een motor voor hogere spanning een hoger rendement hebben ( bij volle belasting vooral). Dat is een tweede orde effect. Zal je niet rijk van worden
 
Laatst bewerkt:

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Ik begrijp niet veel van elektriciteit maar ik dacht dat het voordeel van 380v vooral was dat je minder ampères trekt voor dezelfde kracht en zo minder verbruik/opwarming hebt.(Daarom hebben ze in de USA super dikke kabels en stekkers nodig met hun 110V dacht ik te begrijpen)
Daarom staan die 380V motoren standaard op zware machines, ze gaan langer mee en zijn goedkoper in aankoop en verbruik.

correcte conclusie.(energieverbruik = wel gelijk) vermogen van de machine op 380V wordt over 3 fases verdeeld en bij 230V is er maar 1 fase. Hierdoor kun je machines met een hoger vermogen gebruiken. Machine met softstart en een max vermogen ongeveer 3680W kunnen achter een aparte 230V 16 ampere groep, daarboven kom je tot circa 7200W weg met een aparte 230V kookgroep en daarboven wordt het toch echt krachtstroom (3 fase/380V).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.