Nederlandse timmerkist?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarschijnlijk weinig 'Nederlands' aan, net als aan 'Dutch ovens' en 'Pennsylvania Dutch'; Dutch ovens heten waarschijnlijk zo omdat de technologie van het maken en gieten van het gietijzer uit Nederland naar Engeland over'waaide' en de verbeterde potten en pannen daar de kwalificatie 'Dutch' meekregen - die vervolgens bleef hangen toen de betreffende stoofpotten, waar inmiddels niets Hollands meer aan zat, het Amerikaanse (oude) westen veroverden. Pennsylviania Dutch - een verzamelnaam voor de Mennonietengemeenschappen in Pennsylvania en omstreken, waaronder de Amish - komt van de 'oudere' betekenis als 'Duits', 'Diets' etc. waarmee de bevolking van noord-west europa volkenkundig werd aangeduid, daar vielen zowel het huidige Duitsland (hoogduits) als het huidige Nederland (nederduits) onder.

Maar de kist zelf ken ik niet...
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Ha Seek,

ik was ook al benieuwd en Chris refereert in antwoord op mijn vragen op zijn blog oa naar het boek van Tolpin. Bijgevoegd de betreffende bladzijde. Heb je er nog wat aan? Lijkt wel precies die kist waar jij een plaat van hebt gevonden, maar dan open!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 649
Laatst bewerkt:

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
In de Gildebrief, het nieuwste blad van Ambacht en Gereedschap, staat een prachtige oude kist afgebeeld volgens dit ontwerp. Dus misschien is het Dutch toch wel letterlijk?
 

WR1944

Oud hout
Ik woon nagenoeg in het epicenter van "Dutch country" hier in Pennsylvania. Het is inderdaad te wijten aan de Engelsen die geen verschil wisten tussen de Nederlanders en Duitsers. Iedereen met een barbaarse taal die op Duits leek was Dutch. En Dutch wordt hier tevens gebruikt als reclame-slogan om aan te geven dat iets is gemaakt volgens oude recepten of gewoontenen dus van betere kwaliteit. Gelukkig zijn er welwillende lieden hier die spreken van "Pennsylvanian Dutch" om duidelijk aan te geven dat het de nazaten betreft van de Duitsers die sinds de 17e eeuw naar dit gebied emigreerden. Gelukkig kan ik zonder overdrijving zeggen dat ik echt Dutch ben en geen fake.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de afbeelding Vincent. Ik vind dit wel mooiw kist! Ik ga er eens over denken en meten in mijn werkplaatsje of ik een plekje vinden kan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En inderdaad staat er in de gildebrief van Ambacht en Gereedschap een hele mooie foto van zo'n soort kist. Helaas staat er verder geen informatie bij.

Een Iphone fotootje van de foto:

Kist.jpg
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Leuke foto! In welke editie staat de foto?

Het lijkt me wel een iets ander model, of zie ik het verkeerd? Er lijken kleinere te scharnieren delen in te zitten ipv een uitneembaar frontje.

Ook nog een foto gevonden, en het lijkt erop dat de voorkant uitneembaar is: in de rand zitten een paar sponningen voor de "sluitlatten". Maar volgens mij loopt de kist weer niet schuin af.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 300
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat was in de laatste Gildebrief van 2012 dus. En inderdaad deze heeft kleine scharnierende klepjes. Die laatste foto van jou is ook een interessante. Zelfde idee, vlakke bovenkant.
Wanneer Chris' artikel uitkomt in popular woodworking, ga ik eens kijken of die digitaal te verkrijgen is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En in het schaven boek van vd Sterre staat ook een stukje over dit soort kisten. Met ook een foto uit een scheepswrak uit 1590.
De schuine bovenkant zou als regenwater afvoer bedoeld zijn.

We kunnen nu dus wel concluderen dat dit een in Nederland gebruikelijk model was.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die is een stuk kleiner. Het is een kist die aan boord van een scheepswrak is gevonde, de Scheurrak van 1590. In het boek van vd Sterre staat dezelfde foto en ook een foto van de inhoud: modder+schaafjes. Het is dus een scheepstimmerkist. Wel logisch dat die een stuk kleiner is, want de scheeptimmerman had niet zoveel profielschaafjes nodig.

Sleepkist, die term ken ik niet. Waar komt dat vandaan?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bij het zien van de foto van de opengeklapte timmerkist van het Fries Scheepvaartmuseum - paar reacties eerder - herinnerde ik me dat er op de boerderij waar ik opgroeide ook zo'n timmerkist was. Ooit van een oudoom van mij geweest. Ik denk dat de kist uit het begin van de vorige eeuw stamde of eerder. De kist was, net als het Fries museumstuk, groen geverfd en van grenen of vuren. Afmetingen en indeling komen overeen schat ik.

Maar de kist had geen schuine bovenkant. Ik vind die schuine bovenkant die zo geliefd lijkt, merkwaardig en onverklaard. Dat het regenwater eraf loopt is waar maar klinkt gezocht. Nadeel lijkt me dat je door de schuine bovenkant het ding niet kunt gebruiken als zaagtafel bijvoorbeeld. Er moet een andere verklaring zijn. Toegankelijkheid?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.